Exoplaneter

Exoplanet med atmosfære nær stjerne Når man leder efter exoplaneter fokuserer man altid på afstanen til stjernen: Den såkaldte biozone.
Men størrelsen betyder også meget: En gaskæmpe som Jupiter i biozonen er jo ikke meget værd for liv. Men dens måner og små planeter være interessante. Så er problemet; Mars er jo helt strippet for atmosfære og vand, så hvor lille kan en planet eller måne være og stadig være beboelig? Det har astronomer fra Harvard studeret og er kommet frem til at en exoplanet skal være mindst 2,68% af Jordens masse for at kunne holde på en atmosfære, skriver Harvard Univesity. Mars er til sammenligning 10,7% af Jordens masse og kunne dermed godt have bevaret en atmosfære og vand, mens Jupitermånen Ganymede ville have været for lille til at holde på vandet hvis den lå tæt på Solen
Exoplaneter om M-klasse rød dværgstjerne
Man blev lidt skuffet over at den exoplanet man havde fundet om vores nærmeste nabostjerne Proxima Centauri alligevel nok ikke er beboelig. Men nu har astronomer fundet et helt planetsystem på ikke mindre end 4 jordlignende planeter, om en anden nabostjerne GJ1061, kun 17 lysår fra Jorden.
GJ1061 er en lille rød M-klasse dværgstjerne, så dens beboelige zone ligger meget nær stjernen. Og en af de 4 planeter - GJ1061d - ligger lige præcis i zonen skriver forskerne på arXiv
Eneste minus er at M-dværge har en skiftende historie, så GJ1061d kan være svitset af solvinde i længere perioder og dermed gjort ubeboelig.
Metoden der afslører at LHS 3844b ikke har atmosfære I 2018 opdagede TESS planetjægeren LHS 3844b, som kun er 30% større end Jorden som på kun 11 timer kredser om stjernen LHS 3844, 39 lysår fra Jorden.
LHS 3844 er en lille M-klasse rød dværgstjerne, men med planetens tætte kredsløb om stjernen er den dermed meget varm.

Studier af LHS 3844b's transits foran og bag stjernen fra Michigan Institute of Technology, viser imidlertig et meget skarpt dyk i lyskurven, når planeten passerer ind foran stjernen. Dermed kan de med stor sikkerhed udelukke at den har nogen form for atmosfære.

Målingerne afslører desuden at den har 30% større diameter end Jorden og med den masse man har målt, har den så høj en massefylde at man ved at det er en klippeplanet som Jorden - bare uden atmosfære og vand. Overfladen er også meget mørk, så den har ikke en granit-type overflade, men ligner sandsynligvis en forvokset Merkur.

Det er første gang man har haft mulighed for at måle en jord-type exoplanet om en lille dværgstjerne skriver forskerne fra Harvard og det er ikke opmuntrende for planetforskere at konstatere at den ikke har nogen atmosfære. LHS 3844b ligger i den indre del af stjernens biosfære og hvis den havde haft atmosfære til at fordele varmen, kunne den have været beboelig.

En ny undersøgelse af Teegardens star" kun 12,5 lysår fra Jorden, konkluderer at 2 af dens planeter er beboelige og noget af de mest jord-lignende exoplaneter man hidtil har opdaget!
De 2 exoplaneter er ca 1,3x tungere end Jorden, har begge atmosfære og ligger i den beboelige zone om moderstjernen. Men de er også meget anderledes fra Jorden;
De er begge gravitionelt låst i deres rotation om stjernen,så de har en permanent dag-side, mens den anden halvdel har permanent nat.
Deres rotation og dermed "år" er kun hhv 4,9 og 11,4 Jord-døgn.

De kredser tæt om Teegarden stjernen,men ligger stadig i den beboelige zone, fordi Teegarden er en lille M-klasse dværgstjerne; Selvom den er så tæt på Jorden, er den så lyssvag (magnitude 15), at den kun lige kan anes i et større amatørteleskop .
Deres permanente dagside er formentligt for varm til liv og natsiden for kold, men forskerne mener der er en bred zone mellem dag/nat siderne, hvor vand kan eksistere i flydende form og liv er muligt. De kender ikke planeternes præcise atmosfæresammensætning, men de skriver i Astrophysical journal at de mener det gælder "..for en bred vifte af atmosfæriske sammensætninger..". og at de dermed er blandt de mest lovende kandidater at lede efter biosignaturer på, når de nye planetjægerteleskoper bliver færdige.
De 3 jord-størrelse exoplaneter om GJ357Efter TESS rumteleskopet fandt tegn på en exoplanet om stjernen GJ 357 som blev døbt GJ 357b. Efter fundet, rettede astronomer jord-baserede teleskoper mod stjernen og bekræftede dens eksistens, samt målte dens størrelse til kun 22% større end Jorden. Men i en afstand der er 11x tættere på moderstjernen end Merkur er fra Solen, er GJ 357b meget varm.
MEN dataene afslørede at der kunne være flere planeter, så nærnere analuyser af dataene har afsløret yderligere 2 exoplaneter i systemet: GJ 357c er en smule større, men ligger stadig for tæt på den lille dværgstjerne,mens GJ 357d er 6,1 jordmasser tung og dermed nok dobbelt så stor som Jorden. Hvis den ikke har en atmosfære, vil temperaturen på overfladen være -50'C viser beregningerne.Men hvis den har en atmosfære til at holde på varmen vil den lige være perfekt tempereret for liv. Derfor vil forskerne nu observere efter en transit passage, hvor planeten formørker moderstjerne,som kan afsløre en evt atmosfære.
Hvis den har atmosfære, vil den være den nærmest kendte beboelige exoplanet,i en afstand af kun 31 lysår fra Jorden, skriver de i Astronomy and Astrophysics