Exoplaneter

Dobbeltstjerneparret og dens protoplanetare støvskiveNormalt starter planetdannelser med en støvskive som roterer med stjernens ækvatoriale rotation. Men kan der findes planetsystemer som roterer andre veje?
I teorien er de mulige, men mest sandsynlige om dobbeltstjerner.

Nu er det endelig lykkedes at finde en tyk støvskive om et tæt dobbeltstjerne-par, som roterer vinkelret på stjernernes egen rotation. Den unge støvsky er også ved at samle større granulater, så den ser ud til at være i færd med at danne planeter. Dermed er en teoretisk abstraktion nu pludselig blevet noget der rent faktisk findes.

Himlen ser meget anderledes ud end vi er vant til fra en planet i sådan et system; Udover at den tætte støvsky ville danne et bånd hele vejen rundt, lidt på samme måde som man ser Mælkevejens plan, så vil de 2 stjerner også se ud til at bevæge sig ind og ud af dette bånd. Og da dobbeltstjerneparret desuden omkredses af 2 andre stjerner længere ude, vil der ikke bare være 2 men hele 4 stjerner på himlen skriver University of Warvick!
Planeten  ogle-2012-blg-0950lb sammenlignet med Saturn og Neptun Den nyopdagede exoplanet OGLE-2012-BLG-0950Lb som ligger lige uden for "Snelinien" (langt nok væk fra stjernen til at vand vil fryse til is) og som har en størrelse mellem Neptun og Saturn var en overraskelse; For Ifølge teorierne om planetdannelser, skulle mellemstore gasplaneter være sjældne og især så forholdsvist tæt på moderstjernen. Det man kalder "The intermediate giant planet mass gap". Fundet blev gjort ved en metode kaldet 'Micro-lensing' som er en gravitionel linse hvor en enkelt foranliggende stjerne forstørrer billedet fra en bagvedliggende stjerne ellerexoplanet.

Men tilfældigvis var et team astronomer lige blevet færdig med en statistisk analyse af de over 5.000 kendte exoplaneter, som viste at de mellemstore gasplaneter faktisk ikke er så sjældne endda; "Vi var lige ved at afslutte analysen da massemålingen af OGLE-2012- BLG-0950Lb kom ind og den bekræftede vores tolkning af de statistiske data" siger Daisuke Suzuki fra Japan's Institute of Space and Astronautical Science.

Problemet er nemlig at mindre gasplaneter langt ude er svære at opdage med de fleste teknikker, fordi de hver skygger eller rokker ret meget ved moderstjerne. Dermed kan de idag næsten kun opdages ved gravitionelle mikrolinser og dermed bliver de bare svære at finde og ikke nødvendigvis sjældne skriver Keck observatoriet Se WFIRST Exoplanet Mass-measurement Method Finds a Planetary Mass of 39 ± 8 M ⊕ for OGLE-2012-BLG-0950Lb,Astronomical Journal og Microlensing Results Challenge the Core Accretion Runaway Growth Scenario for Gas Giants, Astrophysical Journal
TESS og dens hidtil fundne exoplaneterNASA's Transiting Exoplanet Survey Satellite, TESS somblev opsent April 2018 har opdaget sin 3die planet. TESS har 4 kameraer som afsøger himlen sektor for sektor i 27dage, inden den hopper videre til en ny sektor. Dermed kan dne holde øje med dyk i lyskurven som kan afsl-re exoplaneter, fra hele 200.000 stjerner ad gangen.

Den nyopdagede exoplanet HD 21749b ligger 53 lysår fra Jorden og kredser om sin moderstjerne på 36 dage. Den e 3x så stor som Jorden og karakteriseres derfor som en sub-Neptun gasplanet, men overraskende nok har den vist sig at være 27x tungere end Jorden!
Dermed har den en massefylde der er væsentligt tungere end andre kendte gasplaneter. Med en massefylde omtrent som vand, har den sandsynligvis en større fast kerne omgivet af en meget dyb atmosfære og/eller den er dækket af et dybt hav. Fundet er publiceret på arxiv.org/abs/1901.00051, skriver MIT
Fund af Neptun-størrelse exoplanet der er ved at forsvinde
Man har fundet over 50000 exoplaneter, som strækker sig lige fra Jordlignende, til meget store gasplaneter. Generelt har man fundet en sammenhæng mellem gasplaneternes størrelse og deres afstand til moderstjernen, så de små gasplanetetr normalt ligger længere ude. Men nu har astronomer fundet en meget ung Neptun-størrelse exoplanet om stjernen GJ 3470, 96lysår herfra, som har en usædvanlig placering i dens solsystem, men som hastigt mister masse.

Man har som sagt fundet en sammenhæng mellem størrelse og afstand, men har ikke kendt årsagen; Og fundet af den nye planet kaldet GJ 3470b, som mister masse 100x hurtigere end nogen anden lignende kendt exoplanet, viser at planeterne formes af moderstjernen under dannelsen.
Fundet af GJ 3470b er dermed en et "smokng gun" bevis for at sammenhængen skyldes at planeternes størrelse tilpasses afstanden og ikke omvendt skriver John Hopkins University
Et tætpakket solsystem om Trappist1
Det specielle ved stjernen Trappist1, som er en lille rolig M-stjerne 39 lysår herfra, er at man har fundet et planetsystem med ikke mindre end 7 mindre planeter i tæt kredsløb om stjernen, hvoraf 3 (Trappist1e, -f og -g) ligger i den beboelige zone. En ny modellering af klimaet på disse planeter, baseret på data, modeller og spektre giver for første gang en mere detaljeret idé om hvordan de sandsynligvis ser ud;
- Trappist1b har en atmosfære, men er for varm til at have skyer.
- Trappist1c og -d ligner formodentligt Venus
- Trappist1e har sandsynligvis flydende vand og er en perfekt kandidat at lede efter liv på
- De ydreplaneter Trappist1f, -g og -h kan være dækket af is, men en tæt atmosfære uden vand vil have holdt dem så varme at de kan ligne Venus.

Artiklen fra University of Whasington er publiceret i Astrophysical Journal