Exoplaneter

Exoplanet
Barnard's stjerne er en lille rød dværgstjerne kun 6 lysår fra Jorden, og dermed den næst-nærmeste stjerne,efter Alpa Centauri triplestjernen. (teknisk set er Barnard's dermed den fjerdenærmeste stjerne).
Men nu har astronomer fundet en såkaldet Super-jord exoplanetom Barnards stjerne,som er blevet døbt GJ 699 b. GJ 699 b er 3,2x tungere end Jorden og kredser om stjernen på 233dage. Størrelsen og vægten antyder at den er en klippeplanet, men da den befinder sig udenfor biosfæren, er den iskold - formodentligt -150'C i gennemsnit.

Astronomer mistænkte at der var en planet om Barnard's, så for at eftervise det, kombinerede man 20års observationsdata fra 7 forskellige teleskoper, skriver Carneige Science Instutute
Planeterne om stjernen CI Ta
Engelske forskere har identificeret flere nye gas-planeter om den unge stjerne Chi Tau, 500 lysår herfra.
Chi Tau var i forvejen kendt for at være vært for den første såkaldte "varme Jupiter-planet"; En gasplanet meget tæt på moderststjernen som dermed er tusinder grader varm. Men med de nye fund af flere gasplaneter om Chi Tau, er det også desuden den stjerne der huser flest gaskæmper OG det planetsystem med størst spredning fra den inderste planet til den yderste som ligger 3x længere ude end vores egen Neptun.
Fundet rokker dermed alvorligt ved vores hidtidige opfattelse af hvordan planetsystemer dannes, skriver Cambridge University
Exoplaneter
Vi kender i dag flere tusinde exoplaneter af varierende størrelser, masser og temperaturer. De varierer fra klippeknolde over jordlignende planeter og rene vandverdener til gasplaneter som vores egen Jupiter.
Men ved at sammenligne de teoretiske modeller med data fra 3700 exoplaneter, har sweitziske forskere fundet grænserne for hvor store og små de kan være.
- Planeter med radius op til 1,4x Jordens kan være jordlignende,med land, vand og atmosfære
- Planeter over 1,6x Jorden har et højere indhold af silikater og er dækket af vand med en brint/Helium atmosfære.
- Planeter over 2,6x Jorden er for tunge til vand,men kan i stedet være dækket af atmosfære
- Planeter over 4x Jorden er gaskæmper
Det er altså de teoretiske grænser de har sammenlignet med de faktiske observationer og burde dermed være en statistisk signifikant sammenhæng skriver forskerne
Exoplaneten Kepler1625b og dens store exomåne Kepler1625b-iSiden den første exoplanet blev opdaget for snart 30år siden, har man fundet adskillige tusinde kandidater, hvoraf godt 5000 idag er bekræftet. Heraf har man også fundet lidt under hundrede planeter af Jord-størrelse. Men i 2017 fandt astronomer tegn på at der kunne være en stor måne om en exoplanet om stjernen Kepler 1625 8.000 lysår fra Jorden. Nu har opfølgende observationer med Hubble og analyser af Kepler1625 bekræftet at der er en enorm måne om den ene kendte planet om den - Kepler1625b. 1625b er en gasplanet som er flere gange større end Jupiter, så selvom månen kepler1625b-i er på størrelse med vores egen planet Neptun, vejer den kun 1½% af moderplaneten Kepler1625b skriver ESA
Jordlignende exoplanet, domineret af vand Siden man fandt en mindre planet om vores nærmeste nabostjerne Proxima Centauri, har astronomier analyseret den og diskuteret den ivrigt; For den er ikke meget større end Jorden og ligger omtrent i den beboelige zone. MEN; Selvom den ligge rom en fredelig lille rød stjerne, ligger den ret tæt på sin moderstjerne, så selv moderate soludbrud fra proxima Centauri, som jo hænder regelmæssigt, kan gøre den ubeboelig. Vi ved en del om Proxima Centauri b; At den er lidt større end Jorden, er en klippeplanet med en atmosfære og sandsynligvis vand.Dermed er den sandsynligvis "låst" i sin bane, med en side med permanent dag og en anden med konstant nat. Dermed har man ment at dagsiden måtte være meget varm og natsiden meget kold.

Men nye analyser og modeller viser at med store mængder vand,vil varmen fordeles, så liv trods alt er muligt.