Exoplaneter

Jordlignende exoplanet tæt på stjerne
Astronomer har fundet en exoplanet kun 30% større end Jorden og kun 50lysår fra Jorden. Desværre kredser den meget tæt om sin moderstjerne - en lille dværgstjerne - med et døgn på kun 11 timer!

Hvis planeten er dannet så tæt på moderstjernen, er dens atmosfære sandsynligvis blæst væk i stjernens unge år, men hvis den aligevel har en atmosfære, er den tæt nok på os, til at vi vil kunne se- og måle dens sammensætning, skriver Harvard

Aarhusianske forskere har fundet en Saturn-lignende exoplanet. Fundet bblev gjort med det amerikanske TESS rumteleskop og studeret nærmere med det danskeledede SONG teleskop (Stellar Observations Network Group) på de Kanariske øer,
Planeten som er døbt TOI-197.01, er 60x tungere end Jorden, men har en massetæthed der kun er 1/15 af Jordens.
Jeg har i mit arbejde med TOI-197 brugt nogle teoretiske modeller, som jeg sammenligner med den lyskurve, vi har fra TESS og på den måde, kan jeg bestemme nogle af de fysiske parametre for planeten." siger Emil Knudstrup, Disse sammenligninger har gjort dte muligt at lave en meget præcis karakteristik af TOI-197.01, som dermed er den bedst beskrevne exoplanet af den type, skriver Århus Universitet. Selve artiklen kan kan ses på arXiv
Dobbeltstjerneparret og dens protoplanetare støvskiveNormalt starter planetdannelser med en støvskive som roterer med stjernens ækvatoriale rotation. Men kan der findes planetsystemer som roterer andre veje?
I teorien er de mulige, men mest sandsynlige om dobbeltstjerner.

Nu er det endelig lykkedes at finde en tyk støvskive om et tæt dobbeltstjerne-par, som roterer vinkelret på stjernernes egen rotation. Den unge støvsky er også ved at samle større granulater, så den ser ud til at være i færd med at danne planeter. Dermed er en teoretisk abstraktion nu pludselig blevet noget der rent faktisk findes.

Himlen ser meget anderledes ud end vi er vant til fra en planet i sådan et system; Udover at den tætte støvsky ville danne et bånd hele vejen rundt, lidt på samme måde som man ser Mælkevejens plan, så vil de 2 stjerner også se ud til at bevæge sig ind og ud af dette bånd. Og da dobbeltstjerneparret desuden omkredses af 2 andre stjerner længere ude, vil der ikke bare være 2 men hele 4 stjerner på himlen skriver University of Warvick!
Planeten  ogle-2012-blg-0950lb sammenlignet med Saturn og Neptun Den nyopdagede exoplanet OGLE-2012-BLG-0950Lb som ligger lige uden for "Snelinien" (langt nok væk fra stjernen til at vand vil fryse til is) og som har en størrelse mellem Neptun og Saturn var en overraskelse; For Ifølge teorierne om planetdannelser, skulle mellemstore gasplaneter være sjældne og især så forholdsvist tæt på moderstjernen. Det man kalder "The intermediate giant planet mass gap". Fundet blev gjort ved en metode kaldet 'Micro-lensing' som er en gravitionel linse hvor en enkelt foranliggende stjerne forstørrer billedet fra en bagvedliggende stjerne ellerexoplanet.

Men tilfældigvis var et team astronomer lige blevet færdig med en statistisk analyse af de over 5.000 kendte exoplaneter, som viste at de mellemstore gasplaneter faktisk ikke er så sjældne endda; "Vi var lige ved at afslutte analysen da massemålingen af OGLE-2012- BLG-0950Lb kom ind og den bekræftede vores tolkning af de statistiske data" siger Daisuke Suzuki fra Japan's Institute of Space and Astronautical Science.

Problemet er nemlig at mindre gasplaneter langt ude er svære at opdage med de fleste teknikker, fordi de hver skygger eller rokker ret meget ved moderstjerne. Dermed kan de idag næsten kun opdages ved gravitionelle mikrolinser og dermed bliver de bare svære at finde og ikke nødvendigvis sjældne skriver Keck observatoriet Se WFIRST Exoplanet Mass-measurement Method Finds a Planetary Mass of 39 ± 8 M ⊕ for OGLE-2012-BLG-0950Lb,Astronomical Journal og Microlensing Results Challenge the Core Accretion Runaway Growth Scenario for Gas Giants, Astrophysical Journal
TESS og dens hidtil fundne exoplaneterNASA's Transiting Exoplanet Survey Satellite, TESS somblev opsent April 2018 har opdaget sin 3die planet. TESS har 4 kameraer som afsøger himlen sektor for sektor i 27dage, inden den hopper videre til en ny sektor. Dermed kan dne holde øje med dyk i lyskurven som kan afsl-re exoplaneter, fra hele 200.000 stjerner ad gangen.

Den nyopdagede exoplanet HD 21749b ligger 53 lysår fra Jorden og kredser om sin moderstjerne på 36 dage. Den e 3x så stor som Jorden og karakteriseres derfor som en sub-Neptun gasplanet, men overraskende nok har den vist sig at være 27x tungere end Jorden!
Dermed har den en massefylde der er væsentligt tungere end andre kendte gasplaneter. Med en massefylde omtrent som vand, har den sandsynligvis en større fast kerne omgivet af en meget dyb atmosfære og/eller den er dækket af et dybt hav. Fundet er publiceret på arxiv.org/abs/1901.00051, skriver MIT