Astrofoto

NEO Asteroide passerer tæt forbi JordenEn ny amerikansk rapport kaldet "The National Near-Earth Object Preparedness Strategy and Action Plan" opfordrer til at lave et beredskab til at afværge asteroide-trusler fra rummet. I rapporten skriver de at "..nationen allerede har væsentlige videnskabelige, tekniske og operationelle kapaciteter, der er relevante for at afværge asteroider" De opfordrer derfor til at:
- Øge overvågningen af rummet efter nær-Jord asteroider (NEO)
- Forbedre NEO bane-modeller
- Udvikle teknologier til at afværge asteroider
- Indgå internationale samarbejder om NEO forsvar
- Forberede et asteroide-beredskab og nød-procedurer
Der henvises til NASA's Planetary Defense, Asteroid Watch og Center for Asteroide studier (CNOS)

STARMUS festivalen er skudt igang med en konkurrence om verdens bedste astrofoto, hjvor man kan vinde en tur til de kanariske øer, og fotografere med et af verdens støreste teleskoper, møde kendte astronauter mv.

Små partikler brænder ofte op i Jordens atmosfære som stjerneskud og nogle gange ildkugler. Men på Jupiter er alting større, og det er lykkedes amatørastronomer at fange en række ildkugler der brænder op i Jordens atmosfære

ESA har kåret dette billede af Månen og Jupiter sammen der er taget af Antonio Peña fra Spainen 2 november 2012, som årets astrofoto 2012, udvalgt blandt 120 indsendte billeder til ESA's "ugens billede"

SE MERE hos ESA

ESA inviterer Europæiske amatør astrofotografer til at indsende deres billeder til en lille astrofoto-konkurrence. Billederne bedømmes efter deres æstetiske værdi,  så det behøver ikke være deep-space, men kan også bare være planeterne i solnedgangen.

DELTAGE hos ESA senest 10 dec.