Småplaneter

Polvandring på Ceres. Ceres i
Analyser af data fra Dawn sonden som stadig kredser om Ceres,viser at den har polvandring på samme måde som Jorden; dvs at dens omdrejningsakse flytter sig med tiden. Denne rotationsforskel tilskrives variationer i dens ydre kappes massefylde.
Men det mest overraskende ved fundet er ifølge Planetary Science Institute at polandringen ikke har taget en direkte vej til sin nuværende rotationsakse, men har zigzag'et sig frem over flere retninger!
Den nyopdagede småplanet 2015 TG387 i Kuiperbæltet

I deres søgen efter en manglende planet til at forklare unøjagtigheder i de ydre planeters baner, har et hold astronomer fundet et meget stort Kuiper-bælte objekt, som de mener er stort nok til at blive klassificeret som en småplanet. Den er blevet døbt 2015 TG38 og har fået tilnavnet "Gnomen" (The Goblin)
2015 TG38 har en meget langstrakt stærkt elliptisk bane. Men selv når den er tættest på Solen, kommer den ikke tættere på end 65 astronomiske enheder (AU) eller ca. 10 mia.km, som er 10x længere væk end Saturn.Den ydre yderpunkt er 2.300AU eller 345 mia km ude skriver Carneige Science.
Som navnet antyder blev 2015 TG38 fundet i 2015. Men fordi den bevæger sig så langsomt har man brugt 3år på at følge dens bane, for at få en bedre ide om banen.
is-vulkanen - eller Cryovulkanen Ahuna Mons på Ceres

Michael M Sori har lige fået publiceret en artikel “Cryovolcanic rates on Ceres revealed by topography” i Natura Astronomy om is-vulkaner på dværgplaneten Ceres. Han har identificeret 32 bjerge eller domes, som kandidater til isvulkaner på Ceres, På billedet ses den yngste af disse isvulkaner, kaldet Ahuna Mons.Studiet konkluderer at de andre mere afrundede kupler, har lignet Ahuna Mons i starten, men er faldet sammen pga jordskælv (Dvs rystelser forårsaget af meteornedslag). Selv om målingerne af vulkanerne viser at de stikker dybt, konkluderer de at isvulkanerne ikke spiller en væsentlig rolle i Ceres udformning, skriver Planetary Society
Pluto Pluto blev i2006 deklassificeret fra plabet til småplanet, fordi man ikke mente den var stor nok til at "rydde" sin bane.
men forskere fra University of Central Florida skriver i en ny artikel at denne definition er for løs at bruge, eftersom flere af Jupiters måner med den argumentation også kan kaldes planeter.
Argumentationen er en gammel definition fra før man forstod planeter, hævder de