Saturn

3 grupper af måner om Saturn, der roterer hver sin vej om gasplaneten Sidste år fandt forksere 12 nye måner om Saturn, og med nye 20 fund af Saturnmåner, kommer Saturn op på 82 måner, og slår Jupiter med 79 af pinden som Solsystemets "månekonge" skriver Careneige Science Institute.

De nye måner er fundet med 10m Subaru teleskopet på Mauna Kea på Hawaii, som gennem flere nætter har studeret området omkring Saturn for at finde flere måner
Saturn og dens ringe fotograferet af Cassini sonden inden den endte sine dage i Saturn
Da Cassini-sonden i 2017 dykkede ned i Saturns atmosfære hvor den brændte op, sendte den magnetfelt- og gravitationsdata tilbage, som afslørede skyformationer og detaljer ned til 8,500km dybde. Det lyder måske af meget, men er kun 15% af afstanden til kernen.

Men analyser, teorier og simulationer af disse data har nu afsløret en hel ny side af gasplaneter; Saturn består mest af brint og Hydrogen som man godt vidste bliver flydende under det høje tryk længere nede. Men dataene viste at disse flydende "gasser" følger de magnetfeltlinier som man kan se toppen af. Og analyserne viser at når den flydende elektrisk ladede Brint/Helium afbøjer magnetfeltet, bliver det geléagtigt "som honning" og det kan være forklaringen på at Jetstrømmende ikke fortsætter længere ned gennem de flydende lag, fordi de er i magnetfeltets magt og ikke styres af vindende over dem, skriver Australia National University

radarbilleder afTitans søer fra Cassini sonden Cassini sonden har fundet og studeret adskillige methan/ethan søer på Saturnmånen Titan. På grund af den meget specielle kemi og søernes rundede kanter, har forskere længe haft mistanke om at søerne er omgivet af en "badekars-kant" af krystaller.

Da man nu ikke har mulighed for at studere dem nærmere, har forskere genskabt Titan's forhold i laboratorier, som ganske rigtigt skabte sådanne krystalstrukturer om søerne - men ikke krystaller som vi kender fra Jorden!
Det første der kom ud af den kolde hydro-carbon suppe i cryo-kammeret var benzen krystaller (en komponent i benzin). Men Titans Benzen overraskede med at re-arrangere sig i ringe som indkapslede methan-molekyler og dermed skabte en dobbelt-krystalstruktur. Men det næste der krystalliserede sig var acetyl-butan-dobbeltkrystaller som nok er væsentligt mere almindelige på Titan og som kunne danne sådanne kanter om søerne.
For at bekræfte at disse fremmede krystaller danner kanter om søerne,men må dog vente til en sonde engang i fremtiden kommer derop skriver forskerne på AGU
Cassini sonden under en af flere passager tæt over ENceladus, hvor den analyserede dampene Cassini sonden passerede i sin levetid flere gange lavt henover den 500km store is-måne Enceladus, hvor den analyserede gasser og væsker som strømmer ud fra revner i den isdækkede måne.

Data fra disse passager har vist at jettene/geyserne/gasserne stammer fra et skjult saltvands-hav under isen, og har også påvist flere organiske forbindelser.
Men en ny undersøgelse af isen på overfladen af Enceladus som menes at være dækket af materiale fra jettene, såvel som af den atmosfære af regn og gasser der omgiver Enceladus, viser at de indeholder store mængder CO2 og Hydrogen, samt har en mere jordlignende pH værdi end man hidtil har troet.
Det er godt nyt for dem der håber at finde liv der, fordi gasserne i havet og den neutrale pH værdi er ideelle for eventuelt liv ... Men kan også betyde at der ikke er liv til at omdanne det, siden koncentrationen er så høj tilføjer forskerne fra University of Washington
Saturnmånen Titan, fotograferet af Cassini-sonden på dens sidste besøg 15 april 2017
Inden sin endelige tur ind i Saturn, lavede Cassini-sonden en sidste meget tæt passage forbi Saturns sagnomspundne måne Titan. Disse sidste data har givet mange opdagelser og nu også en ny som er publiceret i Nature Astronomy 15 april 2019;

Titan er speciel ved at have en tæt sky-dækket atmosfære og at der er mange ret store søer af methan/ethan omkring dens nordpol - ialt har de et areal på 1,6kvadratkilometer! På den ene side af nordpolen er der ret store søer, som man godt vidste var fyldt med methan/ethan. Men de nye data har afsløret at Titans små søer på de anden side af polen også er fyldt med flydende methan/ethan og at de er over 100m dybe!

Det specielle ved søerne er at de små søer på den anden side af polen er bjergsøer der ligger højt over Titans "havniveau" og man var derfor faktisk ikke sikre på præcis hvad de var. Fundet af at deres indhold er det samme som de store søerne bekræfter dermed også at Titan har en "methan cyklus", hvor regn fylder søerne, som igen fordamper eller trækker ned i undergrunden skriver NASA
Eftersom Titan er dækket af skyer, er billederne lavet med radar, som også kan trænge ned i undergrunden.