Saturn

Geologisk kort over Titan, baseret på radar- og infrarøde observationer fra Cassinisonden 2004-2016
Det er lykkedes at lave en komplet geologisk kortlægning af Saturnmånen Titan, baseret på radarobservationer og infrarøde billeder fra Cassinisonden 2004-2016. Kortet (klik for fuld størrelse) er 1:20.000.000 skriver NASA
Blå: Søer
Lyseblå: Sletter
Lilla: Klitter
Lyserød: Sprækker og kanaler (kaldet 'Labyrinter')
Gul: Bakker og bjerge
Rød: Kratre
Titan er det eneste objekt i Solsystemet udover Jorden, som har stabile væsker (Dvs i flydende form) på overfladen, selvom Titans regn og søer ikke er vand, men methan og ethan.
En ny kategori storme er opdaget på Saturn - mellemstore storme
Jupiter er kendt for sine stormfulde skybælter, mens Saturn normalt kun præges af tynde skybælter med små kortlivede storme og med lange mellemrum nogle meget Store hvide storme. De små storme er typisk 2000km store og varer nogle dage, mens de store er 10x større, varer adskillige måneder og kan trække en hale efter sig, der strækker rundt om hele planeten!

Men et nyt studie af Saturn baseret på mange amatørastronomers fotos, og nogle færre men mere detaljerede billeder fra Hubble og Calar Alto observatoriet, har afsløret en hidtil uset tredie type storm: Mellemstore storme!
Det lyder måske banalt, men i de 10år Cassini-sonden kredsede om Saturn, så man ingen af disse storme, som nu dukker op om planetens nordpol. Desuden er der meget stor forskel på størrelses-forholdende; De nye er 10x større end de små storme, men kun 1/100 så store som de store.

De store storme dukker normalt op med årtiers mellemrum og da den sidste blev set af Cassini i 2011, mener forskerne at de nye storm kan være Store hvide storme der er fejlet eller blevet opløst inden de voksede sig helt store.
De skriver at de fortsat vil holde øje med dem for at se om de udløser mange lyn ligesom de store storme, eller om de mere ligner de små storme. Studiet er publiceret i Nature Astronomy 2019
3 grupper af måner om Saturn, der roterer hver sin vej om gasplaneten Sidste år fandt forksere 12 nye måner om Saturn, og med nye 20 fund af Saturnmåner, kommer Saturn op på 82 måner, og slår Jupiter med 79 af pinden som Solsystemets "månekonge" skriver Careneige Science Institute.

De nye måner er fundet med 10m Subaru teleskopet på Mauna Kea på Hawaii, som gennem flere nætter har studeret området omkring Saturn for at finde flere måner
Saturn og dens ringe fotograferet af Cassini sonden inden den endte sine dage i Saturn
Da Cassini-sonden i 2017 dykkede ned i Saturns atmosfære hvor den brændte op, sendte den magnetfelt- og gravitationsdata tilbage, som afslørede skyformationer og detaljer ned til 8,500km dybde. Det lyder måske af meget, men er kun 15% af afstanden til kernen.

Men analyser, teorier og simulationer af disse data har nu afsløret en hel ny side af gasplaneter; Saturn består mest af brint og Hydrogen som man godt vidste bliver flydende under det høje tryk længere nede. Men dataene viste at disse flydende "gasser" følger de magnetfeltlinier som man kan se toppen af. Og analyserne viser at når den flydende elektrisk ladede Brint/Helium afbøjer magnetfeltet, bliver det geléagtigt "som honning" og det kan være forklaringen på at Jetstrømmende ikke fortsætter længere ned gennem de flydende lag, fordi de er i magnetfeltets magt og ikke styres af vindende over dem, skriver Australia National University

radarbilleder afTitans søer fra Cassini sonden Cassini sonden har fundet og studeret adskillige methan/ethan søer på Saturnmånen Titan. På grund af den meget specielle kemi og søernes rundede kanter, har forskere længe haft mistanke om at søerne er omgivet af en "badekars-kant" af krystaller.

Da man nu ikke har mulighed for at studere dem nærmere, har forskere genskabt Titan's forhold i laboratorier, som ganske rigtigt skabte sådanne krystalstrukturer om søerne - men ikke krystaller som vi kender fra Jorden!
Det første der kom ud af den kolde hydro-carbon suppe i cryo-kammeret var benzen krystaller (en komponent i benzin). Men Titans Benzen overraskede med at re-arrangere sig i ringe som indkapslede methan-molekyler og dermed skabte en dobbelt-krystalstruktur. Men det næste der krystalliserede sig var acetyl-butan-dobbeltkrystaller som nok er væsentligt mere almindelige på Titan og som kunne danne sådanne kanter om søerne.
For at bekræfte at disse fremmede krystaller danner kanter om søerne,men må dog vente til en sonde engang i fremtiden kommer derop skriver forskerne på AGU