Saturn

Saturnmånen PhoebeStudier af isotop ratioer i Saturnsystemet med data fra Cassinis sondens Visual and Infrared Mapping Spectrometer (VIMS), viser at vandet i Saturns ringe og de fleste af dens måner er lige som på Jorden. Men månen Phoebe adskiller sig fra alle de andre ved at have en væsentligt højere andel af Deuterium (som har 2 Neutroner i brint-kernen) end vores vand og resten af vandet i Saturn-systemet. Samtidigt har Phoebe også en 5X højere andel af kulstof 13 isotoper.

Det betyder ifølge forskerne at phoebe er dannet i de kolde ydre egne meget langt ude i Solsystemet og siden være blevet indfanget af Saturn. Man ved ikke hvor langt ude den kan stamme fra; Desværre har man ikke spektroskopiske målinger af Plutos overflade at sammenligne med. for det ville have
kunnet give et fingerpeg, men nu har man en måde at måle objekters oprindelse i Solsystemet på, skriver Planetary Science Institute
Fundet er publiceret på Science Direct
De mystiske striber på Saturnmånerne Rhea og Dione
Studier af billeder af Saturnmånerne Rgea og Dione, har afsløret serier af farve striber kaldet 'virgae', henover de to måners overflader. Striberne blev afsløret under et studie af kratrene som identificerede en række stråler fra meteornedslag. Men disse linjer er parallelle og har ikke nogen åbenlys forbindelse til kratre.
Striberne er sandsynligvis exogent nedfaldsmateriale fra enten Saturn’s ringe, kometer eller månerne Helene og Polydeuces. Det kan have betydning for beboeligheden af eventuelt exoplaneter, når sådant materiale kan falde ned på dem, skriver Planetary Science Institute
Saturn og dens ringe Da Cassini-sonden sidste efterår fløj 22 gange tæt rundt om Saturn,inden den blev sendt ned i gasplaneten som en flammende meteor i september 2017, fik man for første gang studeret samspillet mellem Saturn og dens berømte ringe tæt på.

Det kom der en lang række fund og studier ud af, som lige er levet publiceret i Science;br> - Komplekse organiske molekyler bestående af Methan, ammoniak, Nitrogen, CO og CO2 regner fra ringene ned i Saturns øvre atmosfær, gemt i små vanddråber.
- Materialet mellem Saturn og ringene er nedbrudt i meget små partikler.
- Fund af et hidtil ukendt spændingsfelt mellem ringene og planeten.
- Fund af et nyt magnetbælte tæt på Saturn
-Magnetfelt omkring Saturns ækvator er i modsætning til de andre planeter, perfekt alignet med dens rotations akse.
- Man fik fordoblet antallet af kendte radio-støj kilder og mekanismer fra Saturn
LÆS MERE på NASA/JPL
Støvstormen på Saturn-månen Titan
Astronomer der har studeret Cassini-billeder af Saturn-månen Titan, fandt nogle usædvanlige skyer i Titans sommer-periode i 2009-2010, som ellers er ret skyfri. Umiddelbar antog de at det måtte være de sædvanlige methan-skyer. Men de kunne ikke få modellerne til at forklare skyerne, fordi methan nedbrydes, når Solen står højest. Da de så sammenlignede med infrarøde billeder opdagede de at skyerne var meget klarere i det infrarøde, hvilket normalt er et tegn på varme - og dermed næppe skyer højere i atmosfæren som er kolde.
De kunne hurtigt udelukke at det skulle være detaljer på overfladen, fordi de forsvandt så hurtigt og havde en anden kemisk signatur. Til gengæld antydede deres modeller at det måtte være et atmosfærisk fænomen, men tæt på overfladen. Og sammen med informationen om varmen, betyder det med stor sikkerhed støvskyer, skriver NASA. Selvom støvskyer er almindelige på både Jorden og Mars, er det første gang man har set dem på Titan.
Cassinis sondens sidste kig på Titans søer ved nordpolen