Solarsail
Det privatfinansierede 'Ligthsail' som er finansieret ved bla. crowdfunding, er klar til at blive opsendt.Det 32km^2 store solsejl skal efter planen opsendes næste måned.

LÆS MERE på Sail.planetary.org
Galileo satellit ESA opsendte igår 2 nye Galileo satellitter med en Russisk Soyuz raket. De 2 satelitter nåede succesfuldt kredsløb, og udgør nu nr. 7 og 8 Galileo satellit. Galileo forventes at være færdig i 2020 med ialt 24 satelitter.

LÆS ESA's Two new Galileo satellites join the Galileo Constellation
Asteroid Redirect Mission NASA har taget et væsentligt skridt, mod at kunne indfange en asteroide i en bane om Månen i 2020'erne, og derefter indfange den med en bemandet mission. Asteroid Redirect Mission (ARM) som en hedder, er dels et led i at danne en asteroideforsvar, men også en forberedelse til en bemandet Mars mission. Den skal bla. teste en ny fremdriftsform kaldet Asteroi Solar Electric Propulsion (SEP).

LÆS MERE på NASA's Next Steps on Journey to Mars: Progress on Asteroid Initiative
Philea landerens nedtur 11 marts begynde Rosetta sonden at forsøge at få kontakt med Philea landeren, som er parkeret på 67P/Churyumov-Gerasimenko, men den har stdig ikke givet lyd. Problemet med Philea landeren var at den landede i delvist skygge, så den ikke fik strøm nok,men gik i dvale. Nu er kometen kommet så meget nærmere Solen, at lysmængden er fordoblet, men det er altså stadig ikke nok. ESA/DLR vil derfor forsøge igen i slutningen af april.

Kilder: ESA: Waiting patiently for Philae og DLR Geduld mit Lander Philae
Defense Meteorological Satellite Programme Flight 13 (DMSP-13) 3 februar eksploderede den amerikanske satellit Defense Meteorological Satellite Programme Flight 13 (DMSP-13) ca 800km oppe. Satellitten brød op i ca 40 stykker, men ESA mener ikek de vil udgøre en risiko for nogle af ESA's satellitter; Den nærmeste er Cryosat, men den er udenfor fare. Det er iflg. ESA den 250'ende satellit der er gået tabt på dne måde; Enten efter at være ramt af meteoritter, eller af rumskrot.

Kilde: ESA