Et lile udsnit af Merkurs overflade

Messenger sonden som nu har kortlagt hele Merkur, har langsomt cirklet sig tættere på Merkur, og tager nu billeder af den golde planets overflade, som viser detaljer helt ned til 1km!

SE MERE på JPLs fotoarkiv

Kratre på Merkur fotograferet af MESSENGER 2 sept. 2013

Dette billede fra MESSENGER sonden som er i kredsløb om Merkur, fortæller en historie om en voldsom begivenhed, hvor en serie meteorer eller måske en komet, engang har slået ned på Merkur, i en serie nedslag.

Data fra NASA's Messenger sonde, viser nogle voldsomme turbulenser i Solvinden omkring planeten, selvom Merkur kun har et lille magnetfelt. Det skyldes iflg. en stor computersimulation på UA en ion-gyro-effekt omkring planeten, som dannes af en såkaldt Kelvin-Helmholtz Instabilitet. Dermed er Merkurs magnetosfære i høj grad formet af solvinden.

Kelvin-Helmholtz Instability (KHI)

Kilde: University of Alberta

En af de ting Messenger sonden søger efter på Merkur, er steder med evig skygge, hvor man måske kunne finde dele af Merkurs oprindelige overflade. Men nu har den fundet et sted ved Merkurs pol, som altid er belyst af Solen - en bjergtop med evigt lys!

SE MERE på Messengers missionpage