Uranus

Computersimulations af sammenstødet med Uranus Uranus en større is/gasplanet som Saturn og Jupiter, men er helt anderledes end nogen anden planet på ét punkt: Dens rotationsakse ligger ned i forhold til den bane om Solen og er dermed drejet 90 grader i forhold til de andre planeter.
'Ingen har hidtil kunnet forklare årsagen. Men nye computersimulationer viser at den kan have fået hældningen efter at være blevet ramt af en større klippeplanet på ca 2x Jordens masse. Forskerne bag undersøgelsensiger at det også kan være sket efter sammenstød med flere mindre, men det er ikke så sandsynligt som kun at være blevet ramt af en.
Uranus 4 måner kredser om planeten i samme skæve plan, så sammenstødet må være sket før månerne dannedes for 3-4 mia år siden. Kollisionen skabte en sky af vragrester omkring Uranus som formodentligt samledes og dannede månerne. Fundet er offentliggjort af NASA via AFP
Aurora på Uranus 2018 Den Europæiske "Rumvejrs-uge" blev indledt med nye billeder fra Hubble rumteleskopet af Uranus, som meget passende viser et rumvejrsfænomen: Aurora (nordlys)
Hubble har 3 gange tidligere observeret aurora på Uranus i 2011, 2012 og 2014 skriver ESA SE FLERE nyheder om Uranus
Uranus fotograferet fra Chile med ESOs nye adaptive optik
Uranus fotograferet fra Chile med og uden ESOs nye adaptive optik

ESO har testet deres nye adaptive teknologi på med deres VLT (very large Telescope), som er et 8,2 m teleskop der er kombineret med fire flytbare 1,8m teleskoper, til at fungere som ét stort teleskop.
Kombineret med den nye adaptive optik, er det dermed nu lykkedes at overgå Hubble rumteleskopet. ESO har testet optikken på Uranus og deres billeder overgår både Hubble rumteleskopet og Voyager sondernes billeder af den 7'ende planet, som hidtil har være de mest detaljerede billeder af Uranus.
Se Uranus" target="new">Supersharp images from new VLT adaptive optics
UranusGasplaneten Uranus har et år på 84 Jordår - den tid det tager den at kredse om Solen. Ligesom på Jorden påvirker det naturligvis klimaet og dermed også hvordan den reflekterer sollyset. Men dens lysvariationer har aldrig svaret helt til dens år da den har talrige kortere variationer. cykliske variationer er ligesom bølger, for når bølger mødes, kan der opstår uventede interferensmønstre.
Karen Aplin fra Oxford University har studeret Uranus lysvariationer og renset dem for de årlige variationer. Gemt i variationerne fandt hun en 11 årig cyklus som svarer til Solens solpletcyklus.
Hendes analyser og simulationer viser at der sker kemiske ændringer i Uranus skytoppe, som hun mener skyldes kombinationen af sollysændringer og kosmisk stråling, der til sammen skaber lysændringerne på Uranus synlige skytoppe.
Kilde Oxford University