Uranus

Aurora på Uranus 2018 Den Europæiske "Rumvejrs-uge" blev indledt med nye billeder fra Hubble rumteleskopet af Uranus, som meget passende viser et rumvejrsfænomen: Aurora (nordlys)
Hubble har 3 gange tidligere observeret aurora på Uranus i 2011, 2012 og 2014 skriver ESA SE FLERE nyheder om Uranus
Uranus fotograferet fra Chile med ESOs nye adaptive optik
Uranus fotograferet fra Chile med og uden ESOs nye adaptive optik

ESO har testet deres nye adaptive teknologi på med deres VLT (very large Telescope), som er et 8,2 m teleskop der er kombineret med fire flytbare 1,8m teleskoper, til at fungere som ét stort teleskop.
Kombineret med den nye adaptive optik, er det dermed nu lykkedes at overgå Hubble rumteleskopet. ESO har testet optikken på Uranus og deres billeder overgår både Hubble rumteleskopet og Voyager sondernes billeder af den 7'ende planet, som hidtil har være de mest detaljerede billeder af Uranus.
Se Uranus" target="new">Supersharp images from new VLT adaptive optics
UranusGasplaneten Uranus har et år på 84 Jordår - den tid det tager den at kredse om Solen. Ligesom på Jorden påvirker det naturligvis klimaet og dermed også hvordan den reflekterer sollyset. Men dens lysvariationer har aldrig svaret helt til dens år da den har talrige kortere variationer. cykliske variationer er ligesom bølger, for når bølger mødes, kan der opstår uventede interferensmønstre.
Karen Aplin fra Oxford University har studeret Uranus lysvariationer og renset dem for de årlige variationer. Gemt i variationerne fandt hun en 11 årig cyklus som svarer til Solens solpletcyklus.
Hendes analyser og simulationer viser at der sker kemiske ændringer i Uranus skytoppe, som hun mener skyldes kombinationen af sollysændringer og kosmisk stråling, der til sammen skaber lysændringerne på Uranus synlige skytoppe.
Kilde Oxford University
Uranus og dens måner og ringe Nye studier af Uranus ringe, viser at dens kredsløb om planeten ikke er cirkulært som man ville forvente, men danner en let og lidt mystisk trekant. Analyser og simulationer af dens måners baner viser at det er Uranus månen Cressida som kredser langsommere om Uranus, som skaber denne deformation.Men pga det gravitionelle træk mellem Cresssida og ringene, er Cressidas bane ikke stabil, men vil i det lange løb kollidere med en anden måne Desdemona, skriver de på arXiv
Uranus og dens ringe og måner
Nye analyser af Uranus's ringe og dens måner i 30år gamle billeder fra Voyager2 sonden, viser klumper i ringene der ændres afhængigt af deres position om gasplaneten. Det har forskerne vist kan skyldes 2 små "hyrdemåner" tæt på ringene, som bryder symmetrien i ringene. Der kan altså være 2 små hidtil ukendte måner om Uranus.

LÆS å 'Uranus May Have Two Undiscovered Moons'