Geologer har analyseret udmundinger og aflejringer i Arabia Terra regionen i Firsoff-krateret på Mars, og har fundet at de alle følger samme retning; som de ville gøre hvis de stammede fra et grundvands-lag i undergrunden.

Curiosity roverenJordens atmosfære rummer masser af Nitrogen. Og Nitrogen er en vigtig forudsætning for livog er del af byggestenene i DNA og RNA. Og nu har Curiosity roveren fundet Nitrogen på Mars, i en form der er biologisk anvendeligt. På Jorden er Nitrogenet bundet i N2 molekyler, mens det på Mars er bundet til Oxygen i form af nitrogenoxid (NO). Selvom Nitrogenoxid er giftigt, kan det let omdannes til N2 som er en almindelig del af Jordens atmosfære med en simpel opvarmning
Der er ikke nogle tegn på at den fundne NO stammer fra liv, men dens tilstedeværelse viser at Mars har haft livsbetingelser, dengang den var varmere

LÆS "..Biologically Useful Nitrogen on Mars"
Mars som den kan have set ud for 2 mia år siden Mars er ikke helt tørlagt - der er lidt vandis og vand i atmosfæren. Vand indeholder altid nogle isotoper - enkelte vandmolekyler er sammensat af tungt brint kaldet Deuterium, istedet for almindelige brintatomer. Og dette tungere vand fordamper ikke så let ud i rummet som almindeligt vand; Dermed har Marsvandet fået en langt større andel af tungt vand, end vandet på jorden, så det er muligt at estimere hvor meget vand der oprindeligt har været på Mars. Og analyserne viserl at der har været nok til at dække planetern med et 140m dybt hav i gennemsnit. Og hvis vandet har udfyldt de laverliggende områder, har der været have med flere kilometers dybde, mener forskerne bag undersøgelsen.

LÆS MERE om Vandet på Mars's historie hos ESO
Udsigt over det 22km store Endeavour krater fra mars-roveren opportunity
Mars-roveren Opportunity fejrer sin 11års fødselsdag på Mars, med at nyde udsigten over det 22km store Endeavour krater, fra et udsigtspunkt 135m oppe på kraterkanten.

Kilde: NASA Photojournal

Opportunity roveren har nu nået et nyt højdepunkt på kraterkanten om den det 22km store Endeavour-krater. Billedet her viser udsigten over krateret fra højdepunktet som er blevet døbt "Cape Tribulation".
Roveren befinder sig 135m over det omgivende terræn og har ialt rejst 42km siden landingen i 2004. Efter 11år er den nu nødt til at spare på strømmen pga. støv på solpanelerne, så den kun er aktiv om dagen. Den gemmer så dagens billeder i en flash-hukommelse, inden den kan sende dem om morgenen.

LÆS MERE hos NASA News og se billedet på NASA Photojournal