rullesten på Mars
NASA's Mars Reconnaissance Orbiter sonde fangede sidste måned denne rullesten, som var rullet 500meter ned af en bjergside på Mars.

Det 500m lange spor efter stenen, udviser et tudeligt rytmisk mønster, som om den ikke har kunne trillel lige - sikkert pga en uregelmæssig form.

I højre side af billedet kan man se stenen selv. Analyser af stenen der tager høæjde for Solens højde på himlen da billedet blev taget viser desuden at den er højere end den er bred; Stenen er med andre ord landet "På højkant" Kilde: JPL/NASA. Se flere billeder fra samme observation

Nyt geologisk kort over Mars

Et nyt detaljeret kort over Mars som dækker 3x så meget af planeten som hidtil, viser at Mars overfladen er ældre end man troede, og giver NASA flere forslag til de ideelle steder at lande på fremtidige Mars-landinger.
Kilde: USGC

Riller i klitter er velkendte både på Jorden og på Mars. Men riller kommer i mange forskellige skalaer. På dette billede fra MRO ses3 nivauer riller, hvoraf man kun kan se lidt af de største, som ækker hele formationen

Kilde: NASA

Den gamle Opportunity rover er nu nået op på en del af Endeavour krater-kanten og kan dermed nu overskue det 22km store kraters indre. Øverst i midten af billedet, bryder et mindre - kun 2km stort - nedslagskrater Endevaur-kraterbunden.
Den top Opportunity står på er blevet døbt Cape Tribulation.
Kilde: JPL/NASA