Mars

Flodmundinger på Mars, Jorden og Titan
Miljøet på Saturnmånen Titan ligner umiddelbart meget Jordens, med bjerge, skyer, regn, søer og floder. På samme måde er Mars' topologi formet af vand tidligt i dens historie.
En ny undersøgelse publiceret i Science viser at Titan ligesom Mars ikke har haft pladetektoniske bevægelser. Istedet mener de overfladen er formet af tidevandskræfter fra Saturn. Dens floder er til gengæld aquadynamisk meget lig Mars's udtørrede flodsenge som blev dannet meget tidligt i dens historie "Det er bemærkelsesværdigt hvordan 3 legemer i solsystemet ligner hinandend så meget" siger forfatterne
Kilde: MIT

Mars roveren Curiosity har netop afsluttet analyser af nogle flade klitter. Man har tidligere set og undersøgt lignende flade klitter, men da de er aktive - dvs ændrer sig pga. vind-påvirkninger.
Kilde:
Mars med ringe Mars' to små måner Phobos og Deimos kredser tæt om planeten. Men deres baner er ikke stabile og de trækkes stille og roligt ind mod Mars, hvor de til sidst vil blive flået fra hinanden af tyngdekraften, resterne af dem vil blive spredt omkring Mars og danne ringe. Det er ikke nogen ny teori, men nye modelleringer viser at de med stor sandsynlighed engang har været ringe, som med tiden er samlet og blvete måner, men at de en dag vil ende som ringe igen.
Kilder: Does Mars Have Rings? Not Right Now, But Maybe One Day fra NASA/JPL
Forskere der har erfaring med genmanipulering af planter og bakterier til industrielle formål, mener at de kan lave planter som vil kunne hjælpe med at kolonialisere Mars.

Ikke bare luftkasteller
Og det er ikke bare science fiction-drømme, men de har noget at have det i;
I 2015 viste man hvordan man kunne bruge bakterien Ralstonia eutropha til at omdanne vand til plast og alkoholbrændsel.
Og i 2016 overgik man naturens fotosyntese, med det såkaldt "Bioniske blad 2.0", som kan omdanne vand (H2O) til brint, Oxygen og elektricitet. Og ved hjælp af hydrogenet, kan bakterien Ralstonia eutropha omdanne CO2 - som der jo er masser af på Mars - til biomasse i form af polymeren polyhydroxybutyrat (PHB) som er et et bio-plastik!.

Kilde: Synthetic biology to help colonize Mars på blogs.plos.org