Mars

Mars månerne Phobos og Deimos
Den 18år gamle Mars Odyssey sonde som stadig kredser om Mars, har fundet ny anvendelse. I al den tid den har kredset om Mars, har den kortlagt det meste af planeten og sammenligner af dens tidlige billeder med nyere har ført til fund af adskille ændringer på Marsoverfladen, efter bjergskred og meteornedslag.

Men for nylig er Odyssey også begyndt at interessere sig for Mars-månerne Phobos og Deimos: Udover at kortlægge månerne yderligere, kan Odyssey måle temperaturer, skelne mellem sand og klipper og sidst men ikke mindst analysere deres kemiske sammensætning.
Grunden til interessen er - udover at udnytte sonden mens den er der - er at både Rusland og Japan planlægger sample-return missioner til Månerne skriver NASA/JPL.
Skyer på Mars, fotograferet af InSigth landeren
Selvom Mars's atmosfære er tynd - kun 0,6% af trykket på Jorden (0,006 atm.) - er der stadig skyer og støvhvirvler.
NASA's InSigth landers primære formål er at afsløre Mars's indre, men ikke desto mindre fangede dens eksterne kameraer 24-25 april disse tydelige skyer på Mars skriver NASA.
Billederne blev taget tidligt om morgenen, for at fange solopgangen d 24/4 - En lille tradition NASA har holdt i hævd, siden Viking sonden fotograferede den første extraterrestiske solnedgang 21 aug 1976.

NASAs Mars-lander InSigth som landede på Mars for 128dage siden, har nu for første gang målt et jordskælv på en anden planet!
Det var InsSigths SEIS instrument (Seismic Experiment for Interior Structure) som målte skælvet.

Mars har i modsætning til Jorden ikke en flydende kerne og dermed heller ingen pladetektonik. Som man kan se af videoen,er målingen er ikke skabt af støj fra vinden eller landerens robotarm. Det kunne stamme fra et meteornedslag, men forskerne er ret sikre på at det kommer fra et sted dybt i Mars's indre. Sandsynlig som et resultat af geotermisk aktivitet der har fået overliggende lag til at revne skriver NASA/JPL< /a>
Faktisk burde man vel dermed ikke kalde det et jordskælv, men et 'Marsskælv'.
Borehullet i Aberlady klippen, før og efter hullet blev lavet
Curiosity roveren som er på vej op ad Mount Sharp, har nået et af de mål man havde sat sig for at undersøge; Et klippe-plateau med navnet 'Aberlady', som man allerede før landingen havde udset som særligt interessant, fordi den menes at stamme fra ler-sedimenter og dermed bære spor af tidligere vand i området. Teamets geologer udtrykker megen begejstring for at have nået denne milepæl, efter 7års undersøgelser af Gale-krateret.

Curiosity har boret et første hul i klippen, for at tage prøver. Og Aberlady var så blød at bore i, at man for første gang ikke behøvede at bruge dens slagbore-funktion, men kun behøvede at rotere boret.
Udover klippegrunden, er der også aktive sandklitter og de små "Pebbles" som er klippestykker som er afrundet til kugler af vind og vejr, skirver NASA
Kort over områpdet hvor methanen kommer fra
Mars's atmosfære er meget tynd - kun 0,2% af Jordens tryk.den er forholdsvist almindelig og består mest af CO, men indeholder også spor af ozon og methan, som man længe har diskuteret kilden til, eftersom methan normalt nedbrydes i hårdt sollys som på Mars.
Man har et par gange registreret forhøjede methan-koncetrationer i Mars' atmosfære, men man kunne ikke sige hvor det kom fra.

Men nu har 2 nye artikler redegjort for hvor 2 af disse udslip sandsynligvis stammer fra, og de peger begge på det samme område omkring Gale-krateret hvor Curiosity roveren befinder sig (Udslippende var fra før Curiosity landede, så det er ikke forurening).

Methan er både interessant for en bemandet mission til Mars, som kan udvinde ilt og vand fra det, men er også videnskabeligt interessant, fordi methan kan stamme fra geotermisk aktivitet eller fra liv skriver Planetary Science Institute