Civil rumfart

SpaceX Dragon Fredag opsendte Space X for første gang en Falcon9 raket og et fragtskib som har været opsendt før, skriver firmaet. SpaceX er ejet af Elon Musk som også laver Tesla el-bilerne.
Efter opsendelsen adskilte Falcon raketten sig fra Dragon modulet som fortsatte til ISS med forsyningerne, mens det første raket-trin vendte tilbage og landede igen på SpaceX's del af Cape Canaveral rumbasen.
Magnetisk Satellit tog der skal fjerne rumskrot Emilien Fabacher fra Institut Supérieur de l'Aéronautique et de l’Espace arbejder på en ny idé til at fjerne den voksende trussel fra rumskrot; Ensatellit med en tung magnetisk "anhænger" som kan enten tiltrække eller afstøde gammelt rumskrot, for derved at skubbe det ud af banen, så det brænder op i atmosfæren.
De fleste satellitter har nemlig magneter ombord, som bruges til at justere orienteringen ved at udnytte Jordens magnetfelt. Dermed vil de reagere ret prompte på en sådan magnetisk "Rumskraldevogn"

Kilde: Magnetig space tug could target dead satellittes fra ESA
NASAs Orion modul NASAs nyudviklede Orion kapsel, som er beregnet til bemandet rumfart, skulle have været testet endeligt i år i en testopsendelse kaldte EM-1. Men pga omkostningerne har man besluttet at udsætte testen til 2019.

HVIS nu NASA havde fået sparekniven, ville de sikkert også have fået besked om at nedtone det, og da de ikke direkte forklarer hvorfor det skulle være blevet dyrere, kan man gætte på årsag og virkning...

Kilde: NASA Affirms Plan for First Mission of SLS, Orion
Testcenteret til SabreESA er gået i samarbejde med det britiske Reaction Engines Ltd om har bygget et testcenter i Westcott Venture Park, England, for at udvikle Reaction Engines "Sabre" raket mootor. ESA har investeret 10mio € i projektet, mens det Engelske rumfartsinstitut har investeret 50mio £ udover EU midler - samlet ca. 1 mia DKK.

Reaction Engines design af en "airbeathing engine" er også særdeles interessant og lovende:
Sabre motoren
Motoren er en slags mellemting mellem en raketmotor og en jetmotor: Dermed kan raketter spare væsentlige mængder brændstof de første ca. 30km op. Som bekendt skal man 100km op for at kunne sige at man nærmer sig et kredsløb, og da tyngekraften aftager med kvadratet på afstanden, er det også den første del af rejsen som koster mest brændstof. så hvis de første 30% af rejsen
Rumfly
Det handler ikke bare om at komme "længere på literen" og dermed billigere, men også om at forøge nyttelast-evne og gøre rumture lettere og mindre risikable.
Det er ikke kun et spørgsmål om rumturisme, men også at gøre det realisérbart at lave større konstruktioner i rummet og åbne det for andre end "karriere-astronauter", så forskere kan gøre brug af testmuligheder i vægtløsheden
Den militære rumfærge X37 Søndag morgen blev Florida rystet af overlydsbrag, da en ubemandet X37 rumfærge fra det amerikanske militær landede på Kennedy rumbasen. Rumfærgen som blev opsendt maj 2015 for at teste ny teknologier og for at se hvor længe den lille X37 kan holde sig kredsløb

Kilde: Airforce Times.