Jupiter

Is-tapper på op til 15-20meter dækker Jupiter is-månen Europas overflade
En ny undersøgelse af den dynamik som danner ismåners overflade, konkluderer at de fornyes ved sublimering af is ned på overfladen, som danner høje istapper på 15-20 meteres højde. de kan stå så tæt som med kun 5-10meter mellemrum, skriver forskerne fra Cardiff University.
Det kan med andre ord blive en ret barsk affære at lande på en ismåne som Europa!
Undersøgelsen er publiceret i Nature
Jupiters magnetfelt og dens 3 poler

To danske forskere John L. Jørgensen, José M. G. Merayo fra DTU er medforfattere til en ny artikel i Nature om Jupiters magnetfelt baseret på de nyeste data fra NASAs Juno sonde.
Jordens magnetfeltlinier løber som et skjold udenom planeten fra Nordpolen til Sydpolen. Men Jupiters magnetfelt har 3 poler!. Dens magnefelt løber fra Nord- til Sydpolen,men også fra Nordpolen til et punkt ved ækvator som associeres med den store røde plet. Dermed er den 350år gamle storm måske mere end bare en storm!

Den andet overraskende hypotese de fremsætter er at Jupiters magnetfelt ikke stammer fra kernen,men fra et tyndt lag i Jupiters atmosfære, hvor det ellers umagnetiske brint og helium har superledende og dermed elektriske egenskaber og dermed skaber magnetfeltet.
Det er med andre ord et helt unikt magnetfelt i solsystemet!
Jupiter og dens måner
Jupiters kraftige magnetfelt er et af de største "objekter" i solsystemet,som bærer megen energi rundt. Men nu har tyske forskere fundet såkaldte Helmholtz bølger om de større af Jupiters måner, som også har deres eget magnetfelt, Og kraften overasker, ford e har fundet at disse radiobølger er millioner gange stærkere end Jupiters eget magnetfelt, og at de genererer høj-energi ioner og stråling som transporteres rundt i hele Jupiter-systemet af JUpiters magnetfelt. Hidtil har man ment at dette stammede fra Solvinden, skriver Helmholtz instituttet i en presse-meddelse
Jupiters 12nye måner's baner
Da et hold astronomer sidste år ledte efter fjerne ydre asteroider, var Jupiter ved et lykketræf inde i billedfeltet. Derved opdagede man ikke mindre end 12 nye måner om planeten. Forskerholdet har siden brugt1 år på at følge månerne, for at være sikre på at de rent faktisk hører til Jupietrsystemet, og at beskrive og dokumentere deres baner
1 af den beskrives som en ""Odd-ball" Måne. 9 af dem er ydre retrograde måner som altså bevæger sig modsat Jupiters egen rotation. De bevæger sig i 3 grupper og menes at være fragmenter fra 3 større legemer som kan være blevet ramt af en komet, asteroide eller andre måner.

Dermed har Jupiter nu 79 kendte måner og er dermed den planet i solsystemet som har flest måner, skriver Carneige Science Institute
Infrarødt billede fra Juno af Jupitermånen IO, som viser dens vulkaner

Jupiters inderste måne Io, er dækket af svovl og vulkaner, fordi dens indre holdes varm af Jupiter. Vulkanerne har været ret stabile siden deres opdagelse i 1980'erne, da Voyager sonden passerede den.

Men nye infrarøde billeder fra JUNO sonden, taget med dens JIRAM kamera (Jovian InfraRed Auroral Mapper), viser en hidtil ukendt varmekilde på Io, som man mener er en ny eller overset vulkan på Månen skriver JPL/NASA