Jupiter

Cirkumpolare storme om Jupiters poler
Sammenligninger af billeder fra flere af Juno's passager over Jupiters poler, viser at der er overraskende stabile enorme storme omkring Jupiters poler. Billedet her er sammensat af 2 billeder fra 2 passager med 53 dages mellemrum skriver PSI
Jupiters farverige skybælter
Der er endnu ikke kommet så mange opdagelser ud af NASAs Juno sonde - det tager altid noget tid at analysere og reviewe før der kommer nye opdagelser. Men NASA har netop publiceret dette fantastiske billede af Jupiters skydække, taget under den 10'ende passage lavt over Jupiter. Det er taget fra en højde af 13.604km og billedskalaen på Jupiter er ca 9km/pixel i originalen

Gasplaneten Jupiter er kendt for sine skybælter der drejer rundt med planeten, men med forskellig hastighed om den 109.000km store gaskugle. Men især de ækvatoriale jetstrømme har undret forskerne i årtier, fordi de ligefrem skifter retning og kører modsat resten af planeten.
Men nu har forskere fundet og genskabt den den mekanisme der står bag: De såkaldte quasi-quadrennial oscillation (QQO), som er 4årige cykler af bølger i atmosfæren