Jupiter

Jupiter-månen Io' vulkaner 'Juno' Jupiter sondens har haft held til at studere vulkanudbrud på Jupitermånen Io, hvor den kunne observere dens mange vulkanudbrud og især en ny stor vulkan.

Dens billeder er ikke nær så imponerende som Voyager sondernes som i modsætning til Juno gik direkte efter månerne,men Juno kan til gengæld studere månerne ved langt flere bølgelængder fra synligt lystil infrarødt og røntgenstråling end Voyagersonderne og dermed vise den vulkanske aktivitet langt mere sikkert end bare at genkende vulkaner på fotos.
Læs mere hos South West Research Institute som står for driften af Juno.
Jupiters skytoppe
29 oktober passerede Juno sonden så tæt forbi Jupiter at den næsten strejfede skytoppene - kun 6.000km ovre det synlige skydække skriver NASA. Billedet her et taget af sonden,men er behandlet af amatørerne Citizen scientists Gerald Eichstädt og Seán Doran. Alle kan bearbejde Juno-billederne og indsende dem til NASA, via websitet missionjuno.swri.edu/junocam
Jupitermånen Europa's geysere
Jupiter's isdækkede måne Europa har - ligesom Saturn-månen Enceladus - et flydende hav under dens iskappe, og spyr lejlighedsvis vanddampe ud af "geysere" fra sprækker i dens is-kappe. Men nye analyser af de steder på Europa de kommer fra, viser i modsætning til Enceladus, ingen termiske signaturer eller "hotspots" som geyserne kommer fra. Cassini sonden fandt disse hotspots på Enceladus, mens den nye undersøgelse af Europa er lavet med tilgængelige data fra Galileo sonden, skriver PlanetaryScience Institute
Is-tapper på op til 15-20meter dækker Jupiter is-månen Europas overflade
En ny undersøgelse af den dynamik som danner ismåners overflade, konkluderer at de fornyes ved sublimering af is ned på overfladen, som danner høje istapper på 15-20 meteres højde. de kan stå så tæt som med kun 5-10meter mellemrum, skriver forskerne fra Cardiff University.
Det kan med andre ord blive en ret barsk affære at lande på en ismåne som Europa!
Undersøgelsen er publiceret i Nature
Jupiters magnetfelt og dens 3 poler

To danske forskere John L. Jørgensen, José M. G. Merayo fra DTU er medforfattere til en ny artikel i Nature om Jupiters magnetfelt baseret på de nyeste data fra NASAs Juno sonde.
Jordens magnetfeltlinier løber som et skjold udenom planeten fra Nordpolen til Sydpolen. Men Jupiters magnetfelt har 3 poler!. Dens magnefelt løber fra Nord- til Sydpolen,men også fra Nordpolen til et punkt ved ækvator som associeres med den store røde plet. Dermed er den 350år gamle storm måske mere end bare en storm!

Den andet overraskende hypotese de fremsætter er at Jupiters magnetfelt ikke stammer fra kernen,men fra et tyndt lag i Jupiters atmosfære, hvor det ellers umagnetiske brint og helium har superledende og dermed elektriske egenskaber og dermed skaber magnetfeltet.
Det er med andre ord et helt unikt magnetfelt i solsystemet!