Stjerner

kugleformet stjernehob M9Rundt om Mælkevejen kredser 150 kugleformede stjernehobe,som består af hundretusindevis meget gamle stjerner. De fleste har været kendt i århundreder,men ét mysterium er stadig uløst: Hvorfor de indeholder tunge metaller som ikke findes i andre gamle stjerner!

Men astronomer fra Surrey University, har modelleret forholdene da de blev dannet og fundet at sandsynligheden for at der har været dannet supermassive stjerner er overvældende - faktisk uundgåelige og dermed. Den slags stjerner lever kun kort og har "forurenet" hobenes øvrige stjerner.

Se pressemeddelelse fra Surrey University og hele artiklen på arXiv
Model af Sort hul's Forskere fra Niels Bohr Instituttet (Jane Lixin Dai) og UC Santa Cruz har skabt en model der forklarer hvad der sker når et sort hul opsluger en stjerne.
Umiddelbart ændrer deres model ikke så meget ved den accepterede forklaring om at der dannes en tidevandsbølge udenpå det sorte hul som forplanter sig op og ud. Problemet har været at modellen forklarer de fleste observationer af sådanne udbrud men ikke dem alle.
Det nye er at de ved at justere på modellen og inddrage vores observationssynsvinkel, har kunnet skabe en model der kan forklare de tidligere mangler.

En 5,3 dages observation af pulsaren IGR J17062–6143, med NICER instrumentet (Neutron star Interior Composition Explorer) som er monteret på ISS, har afsløret præcis HVOR hurtig den roterer.
J17062 roterer om en anden stjerne (en hvid dværg) ,kun adskilt af 300.000km (mindre end afstanden til Månen). De 2 stjerner roterer om hinanden på kun 38 minutter skriver NASA!. Men selvom det giver utrolige 3 mio km/t er det ikke det der er den nye rekord; men J17062s egen rotation om sig selv 163 rotationer/sekund!!
Vela pulsaren:En neutronstjernes indre
Pulsarer er neutronstjerner der roterer superhurtigt, så de laver "radiostøj" der pulserer lige så præcist som deres rotation. Men indimellem med års mellemrum, er de kendt for at komme med et kortvarigt udbrud eller anomalitet. Årsagen er ukendt, men den af bedste teorier er at de har en flydende kerne; Neutronstjerner roterer utroligt hurtig,men med tiden sløves rotationen ned. Den superledende kerne bliver ved at roterer lige hurtigt, så når forskellen mellem kernens og skallens omdrejningstid bliver for stor, accelereres dens ydre op.

Vela pulsaren har en rotation på 11,2/sekund. Dens glimt optræder omtrent hvert 3die år.For at fange et sådan glimt med et moderne radioteleskop, fik Jim Palfreyman lov til at dedikere et mindre radioteleskop til opgaven og efter måneders uafbrudte observationer lykkedes det endeligt 12/12, 2016,kl 21.36 Australsk tid