Stjerner

Hvert år bryder stjerner ud i voldsomme eksplosioner kaldet novaer ca 50gange bare i vores egen galakse Mælkevejen. Hidtil har man ment at det er den hvide dværgsstjernes proportioner som har styret hvor voldsom nova eksplosionen bliver.
Man har længe vidst at chokbølger også har en stor virkning, men nu viser et nyt studie med observationer, modeller og teori, at kerne eksplosioner er det mindste af det. Når stjernen eksploderer udsender den først en langsom chokbølge som følge af implosionen, efterfulgt af en hurtigere og kraftigere chokbølge fra selve eksplosionen.

Den eksplosion vi ser som en nova, er i alt væsentlighed styret af med hvor stor kraft de 2 chokbølger rammer hinanden, siger forskerne fra Michigan State University
Antares sammenlignet  med Solen Antares er en enorm rød kæmpestjerne som nærmer sig slutningen af sit liv - Den er 15x så tung som Solen, men 700x så stor, såvis den var placeret i vores solsystem, ville den dermed nå helt ud til Mars's bane.

Nye undersøgelser af materialeflowet fra stjernen som er publiceret i Nature, viser at den normale forklaring på energitransporten ud til den øverste atmosfære ikke holder.
Konvektion (varmeopstigning) som vi kender det fra Solen, kan ikke forklare de enorme mængder varme gasser, som slynges ud fra stjernen. Der må altså være andre processer på spil i så store stjerner.a
Skybælter på en brun dværgstjerner
Brune dværgstjerner er "forfejlede" stjerner; Større end planeter, men ikke varme nok til at brænde som stjerner. Dermed ligner de mere ekstreme planeter, med skyer af jern-dråber. Men netop disse skyer er lette at skelne fra andre og det har givet vital ny viden om "vejret" på disse gaskæmper.
Det har nemlig undret at jernskyerne tilsyneladende kunne ændre sig radikalt på under et jord-døgn. Forklaringen har vist sig at være at de ekstreme lag har bølger som får skyerne til at blive tættere eller tyndere over kort tid.
Kilde: Caltech
Flow fra den Magellanske sky Man har hidtil fundet 20 stjerner - hovedsageligt på den nordlige stjernehimmel - som bevæger sig så hurtigt at de kan eller vil undslippe Mælkevejens tyngdefelt. Hidtil har man ment de var smidt ud af stjernehobe, men den teori troede britiske forskere ikke helt på. Så de undersøgte dem, og har fundet fællestræk, der tyder på at de alle stammer fra den store Magellanske sky. Man vidste i forvejen godt at Mælkevejen suger gasser fra de to små nabogalakser, men åbenbart også stjerner.
LÆS MERE på fra Cambridge University
Støvskive om sort hulSorte huller er som regel omgivet af en donut-formet støvskive. Nye observationer af vand-signaturer omkring 11 supermassive sorte huller med det flybårne SOFIA teleskop, viser at de dels er 30% mindre end man hidtil har ment og at de er en del koldere.
Vanddampe kan normalt ikke observeres fra Jorden, men Sofia flyver over 99% af Jordens atmosfæriske vand og har den højeste opløsning ved infrarøde bølgelængder