Stjerner

Model af en Pulsars magnetfelt og røntgen-pulser- Pulsar-in-a-box
Model af en Pulsars magnetfelt og røntgen-pulser kaldet "Pulsar-in-a-box"
Pulsarer er hurtigt roterende neutronstjerner med et kraftigt magnetfelt, som udsender hyppige røntgen glimt som man har kendt i over 50år.Men det er først for nylig man har forstået hvor stor en betydning pulsarens magnetfelt har i udsendelsen af disse pulser

En ny model af pulsarer baseret på observationer af 216 pulsarer, som er samlet med Fermi røntgen rumteleskopet, viser et overraskende kompliceret og dynamisk billede af hvordan magnetfelterne opfører sig når de roterer op til 100.000x/sec. Modellen som er blevet døbt Pulsar-in-a-box, demonsterer hvordan magnetfelterne skaber røntgen-glimtende når magnetfeltlinierne snoes lavtover pulsarens poler skriver NASA
Supernovaen iPTF 14gqr
Analyser af et survey fra Palomar observatoriet har afsløret en usædvanlig kortlivet supernova. Når en stor stjerne kollapser i en supernovaeksplosion,udsender den normalt en skal af gasser på mange solmasser, som danner en supernovarest. Men iPTF 14gqr som denne supernova blev døbt, varede kun kort og at dømme efter dens spektrum. udsendte den kun lidt gas, svarende til en enkelt solmasse.

Man var så heldig at fange iPTF 14gqr kun få timer efter den eksploderede, så forskerne har haft gode data til at bekræfte at det er en såkaldt "ultra-stripped envelope supernova", som er en supernova med en tæt dobbeltstjerne-partner, som har suget det meste af gasserne til sig, og deremd selv gået supernova samtidigt.
En sådan supernova har været forudsagt teoretisk og man fandt en kandidat i august 2017 , men iPTF 14gqr er første gang hvor man med sikkerhed har kunnet sige at det er en stripped supernova, som dermed har efterladt sig et neutronstjerne-par, istedet for én neuttronstjerne med en supernovarest om skriver Carneige Science Institute
Spektret fra den gamle stjerne Europæiske forskere har identificeret en meget gammel stjerne kaldet "Pristine 221.8781 +9.7844" i Mælkevejens Halo. Udover at være en af de 10 mest metalfattige stjerner man kender, er den helt Carbon-fri og anses dermed for at være en af de tidligste stjerner. "Det er en stor opdagelse der sætter spørgsmålstegn ved vores forståelse af de første generationer stjerner", siger Pascale Jablonka fra École Polytechnique Fédérale de Lausanne
Multispektralt billede af Mælkevejens centrale sorte hul, fra røntgen (blåt) til infrarødt (rødt)
Teoretikere og observationer viser at de energi-rige kortbølgede emissioner kommer fra et område tæt på det sorte hul,mens emissioner ved længere bølgelængder kommer fra en zone længere over det sorte hul. Det model reflekterer sig ved en tidsforskel på strålingen fra det sorte hul.

Men en ny 24 timers uafbrudt observation af Mælkevejens centrale sorte hul, med flere instrumenter ombord på Chandra og Spitzer rumteleskoperne, samt Keck observatoriet, har afsløret to usædvanlige udbrud fra det sorte hul som bryder med dette mønster; Under det første udbrud kom strålingen samtidigt ved alle bølgelængder, mens der kun var en times tidsforskel på strålingen fra det andet udbrud - meget kortere tid end man havde forventet. Derfor vil man nu lave flere lignende observationskampagner som teoretikerne kan bruge til at forfine deres forskellige modeller med skriver Harvard Univsersity
Stjerners bane i Mælkevejens koma
Man har fundet adskillige stjerner i og omkring Mælkevejen, som ikke er i kredsløb, men på vej ud af Mælkevejen. Derfor har et hold astronomer brugt data fra ESAs Gaia rumteleskop for at lokalisere flere af disse intergalaktiske vandrere.
Men til deres store overraskelse fandt de at flertallet af de stjerner man fandt i Mælkevejens halo, viste sig at være på vej udefra og IND i Mælkevejen. mange af dem stammer sandsynligvis fra de Magellanske skyer, men en del kan også stamme udefra - fra galakser millioner af lysår herfra.
Dermed udgør de en unik mulighed for at nærstudere sammensætningen af stjerner i (eller fra) andre galakser, skirver Royal Astronomical Society og ESA