Stjerner

Flow fra den Magellanske sky Man har hidtil fundet 20 stjerner - hovedsageligt på den nordlige stjernehimmel - som bevæger sig så hurtigt at de kan eller vil undslippe Mælkevejens tyngdefelt. Hidtil har man ment de var smidt ud af stjernehobe, men den teori troede britiske forskere ikke helt på. Så de undersøgte dem, og har fundet fællestræk, der tyder på at de alle stammer fra den store Magellanske sky. Man vidste i forvejen godt at Mælkevejen suger gasser fra de to små nabogalakser, men åbenbart også stjerner.
LÆS MERE på fra Cambridge University
Støvskive om sort hulSorte huller er som regel omgivet af en donut-formet støvskive. Nye observationer af vand-signaturer omkring 11 supermassive sorte huller med det flybårne SOFIA teleskop, viser at de dels er 30% mindre end man hidtil har ment og at de er en del koldere.
Vanddampe kan normalt ikke observeres fra Jorden, men Sofia flyver over 99% af Jordens atmosfæriske vand og har den højeste opløsning ved infrarøde bølgelængder
Kilde: SOFIA Finds Cool Dust Around Energetic Active Black Holes
Radiobillede af et ungt dobbeltstjernesystemNogle astronomer mener at Solen oprindeligt var del af et dobbeltstjernesystem og at Solens tvilling - som måske kun er en brun dværgstjerne - måske stadig findes derude.
Nu får de støtte fra en uventet side - nemlig radioastronomer der har undersøgt stjernedannelserne i Perseus-skyen. De har nemlig undersøgt den relative fordeling af store og små stjerner i Perseus, og har regnet på det. Og den eneste måde de kan få net til at gå op på, er hvis alle mindre stjerner fødes som dobbeltstjerner.
Nogle af dem vil i modellen blive adskilt, mens andre rykker tættere sammen.
"Ideen om at mange stjerner starter som dobbeltstjerner er blevet foreslået før" siger Sarah Sadavoy fra NASA " Spørgsmålet er hvor mange?. Vores resultater antyder at alle mindre stjerner starter som dobbeltstjerner!

Kilde: University of California, Berkeley
Det dobbelte brune dværgstjernepar Luhman 16
Observationer over 3 år, af det nærliggende brune dobbeltstjernepar Luhman16, viser en dans, når de bevæger sig gennem rummet, samtidigt med at de roterer om hinanden. Luhman 16 blev først opdaget i 2013, selv om kun ligger 6 lysår herfra, og kredser om hinanden i en afstand af kun 450 mio km (3x afstandne fra Jorden til Solen).
Kilde: Waltzing Dwarfs fra NASA
Protostjernen Orion KL1's støvskive og gasjetsMan har fundet adskillige enorme nydannede stjerner, som er større end de burde kunne blive. For når gasser kollapser, øges rotationshastigheden. Og rotationen burde sprede gasserne, så stjerner ikke kan overstige visse størrelser.
En teori er at rotationsenergien ledes bort fra stjernerne. Det har man nu haft mulighed for at teste på en nærliggende nydannet stjerne kaldet Orion KL1, Fordi den er så tæt på og ALMA har så stor opløsningsevne, har man kunnet observere hvordan dens jets (blå) roterer sammen med systemet og derved spredt rotationsenergien, så stjernen kan vokse sig større end forventet