M82 galaksen
Galaksernes centre optages altid af et eller flere supermassive sorte huller på millioner solmasser. Og spredt i rummet mellem stjernene i galakseskiverne, ligger også mange små sorte huller på 10-100x solmasser, kaldet stellare sorte huller.

Men man har også fundet mellemstore sorte huller, med størrelser på nogle tusinder solmasser; Det kan være kollapsede stjernehobe, eller stellarte sorte huller der har "ædt" et større antal nabostjerner.

Problemet med disse er bare, at selvom man har fundet mange gode kandidater til dem, er der aldrig givet noget solidt bevis for at de reelt eksisterer.

Men én af de kendte "mellemstort sort-hul" kandidater ligger i M82 (Cigargalaksen), som Chandra røntgen rumteleskopet har lavet ikke mindre end 800 observationer af, over 6 år.

Studier af disse data har afsløret 2 rytmiske pulser som gentages med hhv. 3,3 og 5,1 pulser/sekund. Det mente forskerne stammer fra materiale der kredser om det sorte hul.Materialet kredser så ikke 3-5x rundt om det sorte hul pr sekund, men rytmen gentages som en oktav af dens fulde kredsløb.Det er ligesom i musik eller bølgelære, hvor en oktav eller brøkdel af en bølge kan skabe en stående bølge.

Det er et fænomen man før har set i de mindre stellare sorte huller, og fundet af dem om M82-X1 som kilden er døbt, viser dels at det ér et sort hul, men kan også bruges til at beregne dens masse, som dermed er blevet bestemt til 428 solmasser.

Det første solide bevis på fundet af et mellemstort sort hul

LÆS MERE hos University of Maryland
Sort hul Masse der sluges af et sort hul, falder ikke bare lige ind i det, men samles i et kredsløb omkring den kaldet en 'corona', inden det suges ind.
NuSTAR røntgen rumteleskopet har fanget en sjælden set begivenhed omkring det supermassive sorte hul Markarian 335, hvor en sådan skal kollapsede og faldt ind mod hullet, og udsendte dermed et røntgenblink af et par dages varighed
LÆS MERE hos NASA

IRAS 14568-6304 er en nyfødt stjerne i Circinus molekyleskyen, som er speciel ved at udsende massive protostellare jets, som oplyser dele af Circinus skyen og skaber  spøgelsesagtige tåger samtdigt med at den sætter gang i stjernedannelserne omkring sig, i den 250.000 solmasser store interstellare sky.

Kilde: ESA's Hubblesite

Astronomer har for første gang fundet en  "Thorne-Żytkow stjerne" (TZO), som er en neutronstjerne med en meget stor atmosfære om, som får den til at ligne en rød kæmpestjerne. ZTO'er blev forudsagt teoretisk i 1975 men det er første gang man har fundet en.

LÆS MERE på arXiv og Colorado University