IRAS 14568-6304 er en nyfødt stjerne i Circinus molekyleskyen, som er speciel ved at udsende massive protostellare jets, som oplyser dele af Circinus skyen og skaber  spøgelsesagtige tåger samtdigt med at den sætter gang i stjernedannelserne omkring sig, i den 250.000 solmasser store interstellare sky.

Kilde: ESA's Hubblesite

Astronomer har for første gang fundet en  "Thorne-Żytkow stjerne" (TZO), som er en neutronstjerne med en meget stor atmosfære om, som får den til at ligne en rød kæmpestjerne. ZTO'er blev forudsagt teoretisk i 1975 men det er første gang man har fundet en.

LÆS MERE på arXiv og Colorado University

Thorne-Żytkow"

Magnetiske jets fra sort hul

En ny undersøgelse af sorte hullers magnetfelter, viser at magnetfelterne spiller en væsentlig rolle i hvordan de udvikler sig, og at  deres magnetfelt-kræfter er lige så stærke som deres berømte ekstreme tyngdefelter

LÆS MERE på  Berkeley Lab

Type 1a supernovaer menes at stamme fra kollisionen mellem to hvide dværgstjerner. Men efter at have lokaliseret resterne efter en 1a supernova, har man fundet at den startede da en hvid dværg kannibaliserede en rød kæmpestjerne

Umiddelbart lyder "en dobbeltstjerne" ikke så spændende. Men når det er to aktive stjerner der kredser tæt om hinanden bliver det straks lidt mere spændende, når deres solvinde og jets mødes.