Stof suges ind i et sort hul
Sorte huller udsender røntgenstråling, når stof suges ind i dem. Men siden de første røntgen observationer af sorte huller for 30år siden har man observeret såkaldte Quasi Periodiske Oscillationer (QPO's), uden at have kunnet kommet med en nærmere forklaring på dem. QPO'er er en regelmæssig flakken i røntgenlyset, som i perioder over flere uger bliver hurtigere og hurtigere, indtil det pludseligt stopper!
Man har længe ment at det må skyldes indfaldende stof, men ikke kunnet sige præcist hvordan - før nu!
LÆS ARTIKLEN

Det sorte hul tæt på kuglehoben M15
Tæt på kuglehoben M15, ligger en lille radiokilde kaldet VLA J213002.08+120904 (forkortet VLA J2130+12), som i 20år har være klassificeret som en fjern galakse.
Men en undersøgelse af den, viste overraskende at den kun ligger 7500 lysår fra os og dermed inde i Mælkevejen!

Undersøgelser af den har så vist at den også udsender en smule røntgenstråling, som indikerer at det er et lille stellart sort hul. Forskerne mener det er et kun 2 solmasser stort sort hul, som kredser i god afstand fra en nabostjerne, som den dermed kun får ganske lidt stof fra, som afgiver røntgenstrålingen. Man har så også fundet andre indikatorer der bekræfter at det er et sort hul.
Det er første gang man har heldig at finde et sådan lille "stille sort hul" tæt på os. "Medmindre vi bare var utroligt heldige med at finde denne kilde, må der være mange flere af disse stille sorte huller i Mælkevejen end vi troede .. og måske tættere på Jorden end vi anede" siger Arash Bahramian University of Alberta og tilføjer at de ikke er til nogen fare for os.

Kilder: arXiv og Chandras website
Brun dværg stjerne
De fleste kendte brune dværgstjerner er fundet indenfor de seneste årti, efter flere infrarøde skysurveys med bla. rumbaserede teleskoper som WISE. Men én ting man hidtil ikke har været så sikker på, er hvor meget lys de egentlig udsender, fordi man ikke har kendt den mere præcise afstand til dem. En ny stor undersøgelse af 134 dværgstjerner og brune dværge - hvoraf flere kredser om hinanden - har givet meget præcise afstande ved at måle deres paralakser, så man nu kan sige noget mere præcist om hvor meget de lyser 38 af de 134 har endnu ikke været studeret nærmere.
Udover afstande og lysmængden, kunne de også bestemme alderen for nogle af dem, som viste sig at være ret unge - kun 30-.100mio år gamle.

Kilde: 'When it comes to brown dwarfs, “how far?” is a key question' fra Carneige
Astronomer har fundet en kold, men meget hurtiogt roterende brund dværg kaldet WISEPC J112254.73+255021.5. eller (1122.25). Den blev fundet fordi den rotetrer så hurtigt at den udsender radiostråling, når dens magnetfelt roterer med. Men lige præcist magnetfeltet hænger ikke helt sammen med den gængse model for dannelsen af de brune dværge, som er forfejlede stjerner

"Radioudbruddene og J1122-25's hurtige rotation kan afsløre meget om oprindelsen og udviklingen af brune dværges magnetfelter og hvordan de kan sammenlignes med unge kæmpeplaneter" siger Matthew Route.

Kilde: "Fastest-spinning brown-dwarf star is detected by its bursts of radio waves" hos Penn state university
M13
M13 (Henrik Rosenørn
Kuglehobe kredser rundt om galakserne og krydser indimellem galaksens plan. Australske astronomers studier af 2 2 kuglehobe som befinder sig i Mælkevejens plan - M3 og M13 - er omgivet af haloer af stjerner., ligesom galakserne er det.

De har fundet 10 stjerner der kredser om M13 og 8 stjerner om M3, som helt tydeligt kredser om hobene, men som ligger op til 10x længere ude end de øvrige medlemsstjerner i hobene.
For nogle år siden fandt man sorete huller i kuglehobe, som får dem til at ligne små dværggalakser, Og fundet af halo-stjerner understreger ligheden yderligere!

Kilde: Milky Way's two globular clusters found to have halo stars på arXiv