Stjerner

ESA’s XMM-Newton røntgen rumteleskop har fundet en ekstrem klar og hurtigt pulserende quasar i galaksen NGC5907. Den udsender 10x så meget røntgenlys som den tidligere rekordhaver, svarende til Solens masse hvert 3½år!.
Udover at være den klareste kendte Quasar, pulserer den også med 1,13sekunders interval. Umiddelbart ville man forvente at så klar en røntgenkilde var et sort hul, men de hurtige variationer og dermed rotation peger på en neutronstjerne.
ESA skriver ligefrem at man må revidere teorien om neutronstjerner!
Se The brightest quasar in the universe fra ESA

Et nyt studie af stjernedannelser iRCW106 tågen, har afdækket en perlerække af nye, men stadig skjulte stjerner i tågen. De fleste var allerede kendt - især de klare gruppe tv i billedet, som er en af de klareste infrarøde lyskilder på himlen. Billedet som er ca 1 grad bred er taget med ESA's WISE rumteleskop.
Kilde: ESA
Kuglehob I centrene af alle galakser ligger supermassive sorte huller. Og mellem spredt mellem galaksernes stjerner ligger små stellare sorte huller. Men der burde også være mellemting; Sorte huller som har slugt flere stjerner og vokset sig større.
Nu mener forskere fra Harvard at de kan have fundet sådan et mellemstort sort hul i den kugleformede stjernehob 47 Tucanaes centrum, selvom man ikke har kunnet spore røntgenstråling fra den. Kugleformede stjernehobe er nemlig helt fri for gasser, så et sultende sort hul ville være usynligt. Til gengæld viser studier af hobens stjerners bevægelser et overskud af masse, som netop kunne være et sådan sort hul på 2200 solmasser.
Kilde: A Middleweight Black Hole is Hiding at the Center of a Giant Star Cluster fra Smithsonian
Pulsarer er hurtigt-roterende kompakte neutronstjerner, som udsender regelmæssige pulser (deraf navnet) på grund af små uregelmæssigheder kombineret med den hurtige rotation.
Hvide dværge er også kompakte stjernerester som også kan rotere ret hurtigt. Derfor har man i årtier spekuleret over om der findes hvide dværge som opfører sig som pulsarer. Og nu er det endelig lykkedes at finde én!
Den hvirde dværg pulsar AR Sco ligger 380 lysår herfra. den er på størrelse med Jorden, men 200.000x så tung og har et døgn på kun 2 minutter. derudover har den et magnetfelt der er 100mio gange kraftigere end Jordens. Og da den er i kredsløb kun 1,4 mio km om/fra en rød dværg, domineres den lille nabostjerne helt af dens magnetfelt, som trækker den ud af form (se ill.)
Kilde: University of Warvick