Den cirkumstellare skive om V1331 Cygni
I 2009 lykkedes det med Hubble rumteleskopet, at se en cirkumstellar planetdannende støvskive om stjernen V1331 Cygni. Siden er den blevet fotograferet af både Hubble og flere andre observatorier. Men en ny undersøgelse har samlet alle disse observationer og derved identificere og følge flere ændringer i planetdannelsen.

Derved har de kunnet se at Cygni-støvskiven er et såkaldt post-FOUR objekt; Dvs at der har på et tidspunkt været en voldsomt udbrud fra stjernen. "Vi har kunnet måle udvidelseshastigheden i bådeindre- og ydre støvringe. Disse data plus fundet af en ekspanderende CO-skal, viser at stjernen har oplevet et udbrud" siger Arpita Choudhary. Derverd har de vist at støvskiven udvider sig som en "røgring" fra stjernen.

Kilde: Hubble imaging of V1331 Cygni: Proper motion study of its circumstellar structures på arXiv
Store vindstyrker målt om røntgen-binær
Røntgen nattehimlen er domineret af 2 slags røntgenkilder: Supermassive sorte huller og tætte dobbeltstjerner som suger stof fra hinanden. Det har længe været en gåde hvorfor dobbeltstjernerne udsender så meget røntgenlys. Nogle har man ment måske var små sorte huller, men det forklarer ikke det store antal af dem.

Men nye målinger med ESA' XXM røntgen-rumteleskop har måske fundet forklaringen; Når et stellart objekt som en hvid dværg eller neutronstjerne suger stof til sig, er trække så stort at stoffet accelereres op til halvdelen af lysets hastighed!

Kilder: ESA, Cambridge University og Oxford Monthly Journals mfl.
Sort hul
Sorte huller kan principielt ikke ses. Vi kan kun se gasser der accelereres ind mod det, mens selve begivenhedshorisonten som er en præcis matematisk grænse hvor undslippelseshastigheden er lig lysets hastighed.Sådan er det principielt/teoretisk. MEN det strider mod det kvantemekaniske princip om at information ikke forsvinder. det ledte bla. Stephen Hawkings til at forudsige den såkaldte 'Hawkings stråling.
Det har fået fysikere til at foreslå og regne på en "Firewall" omkring begivenhedshorisonten, hvor partikler rives i stykker. Og en sådan Firewall vil have en tykkelse, som vil omgive begivenhedshorisonten og dermed være synlig skriver de.

Se Naked Black Hole Firewalls på arXiv og Fire in the hole på Nature
Hyperfart dobbeltstjernen PB3877s kurs
Man kender ca. 25 stjerner som ser ud til at være på vej ud af galaksen i såkaldt "hyperfart" (hypervelocity). Den generelle antagelse er, at de er accelereret op af en slyngtur omkring det centrale sorte hul i Mælkevejen, fordi det er den eneste kendte kraft der er stor nok til at give en hel stjerne så meget fart.

Men erkendelsen af at én af dem - PB3877 - er en dobbeltstjerne rykker ved denne antagelse, for en sådan slyngtur vil normalt skille et dobbeltstjernepar ad, og dens bane har heller ikke ført den nærheden af Mælkevejens centrum. "PB2877 kan stamme fra en anden galakse og dermed være accelereret op uden at skille dem ad" siger Péter Németh fra Friedrich Alexander University.

Kilde: Keck Observatory