Stjerner

Den symbiotiske røntgen dobbeltstjernen GX 1+4 / pulsarPulsaren GX 1+4 som blev opdaget i 1970erne, er en langsomt roterende pulsar som kredser om en rød kæmpestjerne V2116 Oph på 1.161dage. Begge stjernene udsender kraftige røtgenstråler, så GX 1+4 betegnes en "symbiotisk røntgen dobbelstjerne" fordi pulsaren suger stof til sig fra V2116, som danner en akkretionsskive af gasser om dem, der udsender røntgenstrålingen. De kaldes derfor en "Symbiotisk røntgen dobbelstjerne" (SRB). Det er også derfor neutronstjernen roterer så langsomt (120sek),fordi det indfaldende stof bremser den op.

Nye radioobservationer med Karl G. Jansky VLA radioteleskoperne, har nu for første gang afsløret radiostråler fra en SRB (GX 1+4) med et kraftigt magnetfelt ,som de artiklen på arXiv skriver, kan skyldes 3 ting:
1. Chokbølger i akkretations-gasskyen
2. En synkrotron udsendende jet fra gasskyen
3. Et forbrændingsdrevet flow af gasser
De skriver at det er mest sandsynligt det skyldes chokbølger (1.), men at de er kraftigt påvirket af et voldsomt magnetfelt, som polariserer strålingen og dermed sandsynligvis også er ansvarlig for chokbølgerne.
Lys-ekkoet fra supernova SN2014JI 2014 eksploderede en type 1a supernova SN2014J i galaksen M82. Før SN2014J har den kastet skaller af gasser af sig, som er spredt op til 1600lysår ud omkring den, og som nu oplyses af lyset fra supernovaen. M81 er en irregulær såkaldet "starburst" galakse, fordi en passage tæt forbi nabogalaksen M81, har ødelagt dens oprindelige spiralstruktur og skabt bølger af stjernedannelser med mange store kortlivede stjerner. SN2014J er en af disse store unge stjerner der nu har nået enden af deres korte men klare karriere
Kilde: Light Echo Expanding from Exploded Star

Analyser af stjernen W Hydrae er en så kaldet AGB-stjerne som er en rød kæmpestjerne. W Hydrae har en masse omtrent som solen, men den er ældre og har dermed pustet sig op til en rød kæmpestjerme, ligesom Solen engang vil gøred et
iPTF14hls zombie Supernova
Analyser af supernovaen iPTF14hls som blev opdaget i sep 2014, viser at den opfører sig meget anderledes end andre supernovaer. For normalt brænder en type IIp supernova ud i løbet af 100dage, men iPTF14hls brændte i hele 600dage (næsten 2 år!). Men udover det, viser gamle data at der også var en eksplosion nøjagtigt det samme sted i 1954. Og analyser viser at det var den samme stjerne som eksploderede for 60år siden, men ikke døde og nu eksploderede igen.
Astronomerne har ikke umiddelbart fundet nogen forklaring på det anderledes fænomen, men kalder den "en zombie stjerne".
Se: Star exploded, survived, and exploded again more than 50 years later fra Carneige Science