Stjerner

Stjerner der bliver slugt af sorte huller, som afsløres af undslippende røntgenstråling er ikke usædvanlige. Men studier af røntgenkilden ASASSN-14li har vist en usædvanlig sammenhæng med UV- og visuelle udbrud fra samme kilde eller tæt på.
Forskerne fra MIT og Cambridge mener at det skyldes en vandrende sol-lignende stjerne der er kommet for tæt på det centrale 3mio solmasser tunge sorte hul i dens galakse. Derved har den først efterladt sig et spor af gasser, udsendt røntgenstråler tæt på det sorte hul for derefter at krydse sin egen bane igen og fået gasserne til at lyse op i UV-lys.
Swift Maps a Star's 'Death Spiral' into a Black Hole fra NASA/Goddard
Sidste uge offentliggjorde astronomer de overraskende fund af supermassive sorte huller i det tidlige univers - længe før man havd eregnet med at de ville have kunnet nå at dannes. For der er en "fartgrænse" for hvor hurtigt sorte huller kan vokse, når stof der suges ind mod dem, og danner ringe af gasser omkring dem, som forhindrer stof i bare at blive suget ind.
Men hvad hvis der findes andre måder de kan vokse på?
Computersimulationer publiceret på arXiv af stjernedannelser i de omgivelser, viser til gengæld at de første stjerner hurtigt kan være vokset til tusinder af solmasser, inden de er kollapset til sorte huller, som igen kan have dannet supermassive sorte huller på rekordtid.

Observationer af den døende røde stjerne LL Pegasi med ALMA teleskoperne, afslører en tæt sky af molekylære gasser om den. Overraskende nok udviser den tætte sky af gasser en tydelig spiralform, som astronomerne mener skyldes at den døende stjerne kredser om en anden stjerne i en stærkt elliptisk bane. Og når den blæser sin atmosfære af i sin bane, får det form af en spiral, ligesom en havevander.
Se Astronomers observe a dying red giant star’s final act fra UCLA
Mælkevejen såvel som andre nære galakser, er fulde af gamle stjernehobe som ikke bare domineres af gamle stjerner men udelukkende består af gamle stjerner. Hobe inden i selve galakserne spredes ofte, eller der kommer nye stjerner ind, men kuglehobe og hobe i periferien af galakserne er altid gamle.

cMen en ny undersøgelse af stjernehobe i den store Magellanske sky ved hjælp af infrarøde rumteleskoper, viser at der er flere unge eller begyndende stjerner i adskillige af sådanne ydre hobe. Og ikke nok med det, så synes de at dannes af gasser der er kastet af tidligere generationer stjerner i hobene

Dermed repræsenterer de en ny yngre generation af stjerner i hobene!

Fundende bryder fuldstændigt med den hidtidige opfattelse af stjernehobene og stjerners liv i galakserne. Det kan endda få videre konsekvenser for vores opfattelse, når hele "inerte" galakser som elliptiske galakser der ellers opfattes som "døende" uden nye stjernedannelser, dermed faktisk godt kan blomstre op igen med nye generationer stjerner!

Star clusters discovery could upset the astronomical applecart fra UWA
Sort hulSorte huller udsender varm plasma med hastigheder der varierer fra "beskedne" 300km/sekund til relativistiske hastigheder på 1/10 af lysets (30.000km/s). En undersøgelse af flere sorte huller, hvoraf man har udvalgt GRO J1655-40, viser at disse plasmastrømme i høj grad styres af magnetfelter, og dermed også den massive røntgenstråling fra sorte huller af alle størrelser. De skriver selv at denne konkrete undersøgelse understøtter at det er en universel regel.
Magnetic Origin of Black Hole Winds Across the Mass Scale på arXiv