Tycho supernovarest - stof
Infrarøde optagelser af området omkring Tychoø's Supernova,m viser iflg nye undersøgelser et stort hulrum der omgiver supernova-resten. Tycho supernovaen som blev set i 1572, eksploderede 8000 år før - dvs 8000 lysår væk. Og hulrummet på den afstand, svarer til et 42 x 88 lysår stort tomrum af interstellare gasser, som chokbølgen har efterladt sig.

Se Discovery of A Large Cavity around the Tycho's Supernova Remnant på arXiv
Fund af en 30 solmasser stor ung stjerne
Astronomer fra Cambridge har fundet en 30 solmasser tung begyndende stjerne 11.000 lysår herfra. Det er et spændende fund, dels fordi så tnge stjerner er sjældne og kortlivede, men også fordi den er omgivet af en "Keplersk støvskive"; Dvs at den roterer meget hurtigere tæt om stjernen, end de ydre dele. "Det viser at massive stjerner dannes på sammen måde som vore egen sol siger forskerne.

Se 'Astronomers identify a young heavyweight star in the Milky Way' fra Cambridge University
Den velkendte stjernehob M11

Indtil videre kender man ca 1.000 stjernehobe i Mælkevejen. Men undersøgelserne har vist at der er færre af dem i tæt på Solen end i resten af den kendte kvadrant af Mælkevejen. Derfor gav astronomer fra Heidelburg Universitet sig til at lede efter de manglende stjernehobe i vores nabolag, og har fundet ikke mindre end 9 hidtil ukendte stjernehobe.

På billedet her er det den velkendte stjernehob M11. Fundet er publieret på arXiv
Stjernehoben Syvstjernen M45
Kepler rumteleskopet som har afsløret tusinder af exoplaneter, er nu igang med nye opgaver. En af dens seneste har været at kortlægge syvstjernens (M45) medlemsstjerners rotation. Stjernerne i hobe som syvstjernen fødes sammen, men stjernernes rotation om hinanden er tilfældig og kaotisk og vidner om stjernernes dans mellem hinanden. Der er mange faktorer der påvirker dem: deres rotation om hinanden, magnetfelternes bremsende effekt og piruetteeffekten når de falder sammen; Altsammen medvirkende til at give dem hver deres unikke rotation.

En anden undersøgelse har så iøvrigt afsløret en 67 Jupitermasser stor brun dværg i M45, som er blevet døbt Pleiades HII 3441B.

..Stellar Dancers in the Pleiades Cluster fra NASA