Mara-DS: Et af forslagene til 2018 missionen
Mars One er et privat initiativ der vil forsøge at etablere en permanent beboelse på Mars. Indtil videre har over 100.000 meldt sig som frivillige til en enkeltbillet til Mars!
I 2018 vil Mars One opsende en test til Mars for at lave forundersøgelser; Lige nu har de 10 forsøg foreslået af universiteter, som skal til Mars i 2018, som skal forsøge at lave ilt, undersøge stråling eller andet.

SE FORSLAGENE på Mars-One
NASA's Roadmap til MarsNASA prøveopsender idag kl. 14 dansk tid deres Orion modul, som skal tage astronauter til en asteroide i 2025 og til Mars i 2030'erne - dvs om ca. 20år!
Dagens opsendelse vil være den længste tur for et modul der er beregnet til mennesker, siden den sidste Måneopsendelse for 40år siden.

LÆS MERE om NASA's roadmap til Mars og Orion's prøveopsendelse
Indiske ISRO's Mars sonde5 sonder kredser i øjeblikket om Mars. Så det var en stor mulighed for dem til at observere komet C/2013 A1 Siding Spring, da den passerede tæt forbi Mars søndag. Men passagen udgjorde også en risiko for satellitterne, som kunne blive ramt af dele fra kometen.NASA skriver at deres 3 sonder overlevede passagen, mens hverken ESA eller Indiske ISRO skriver nogle updates om problemer på deres blogs.
Der er endnu ingen billeder fra passagen, som først forventes at være hentet fra sonderne tirsdag.
SE Statusrapporter fra:
Mars Odyssey
Mars Reconnaissance Orbiter
MAVEN
ESA's Mars Express Blog
ISRO's Mars Orbiter Mission Blog
Indiske ISRO's Mars sonde i kredsløb om Mars
Den Indiske Mars sonde MOM er gået i kredsløb om Mars. Sonden skal bla. undersøge lede efter kilder til methan i Mars's atmosfære. Det bemærkelsesværdige ved Mars Orbiter Mission (MOM) er at den er lavet på et meget lille budget på omkring 400mio. DKK.

Kilder: ISRO update-side og ISRO MOM's facebook side