Indiske ISRO's Mars sonde5 sonder kredser i øjeblikket om Mars. Så det var en stor mulighed for dem til at observere komet C/2013 A1 Siding Spring, da den passerede tæt forbi Mars søndag. Men passagen udgjorde også en risiko for satellitterne, som kunne blive ramt af dele fra kometen.NASA skriver at deres 3 sonder overlevede passagen, mens hverken ESA eller Indiske ISRO skriver nogle updates om problemer på deres blogs.
Der er endnu ingen billeder fra passagen, som først forventes at være hentet fra sonderne tirsdag.
SE Statusrapporter fra:
Mars Odyssey
Mars Reconnaissance Orbiter
MAVEN
ESA's Mars Express Blog
ISRO's Mars Orbiter Mission Blog
Indiske ISRO's Mars sonde i kredsløb om Mars
Den Indiske Mars sonde MOM er gået i kredsløb om Mars. Sonden skal bla. undersøge lede efter kilder til methan i Mars's atmosfære. Det bemærkelsesværdige ved Mars Orbiter Mission (MOM) er at den er lavet på et meget lille budget på omkring 400mio. DKK.

Kilder: ISRO update-side og ISRO MOM's facebook side
Indoens (ISRO) rumsonde i kredsløb om Mars MAVEN Mars sonden er knap nok gået i kredsløb om Mars, før Indske ISRO's Marssonde følger efter. MOI sonden testede idag sin motor med succes og er dermed klar til sin opbremsning onsdag. MOI-sonden skal bla. studere Mars's måner Phobos og Deimos

Kilder: Presse-kit om MOI (pdf) og MOI opdates
MAVENs orbit-insertion manøvre om MarsI nat gik MAVEN satellitten i kredsløb om Mars, efter en længere opbremsninsgmanøvre. I løbet af de næste 6 uger, vil den lave en række manøvrer for at komme ind i dens endelige bane ("science-orbit") om Mars 125-150km over planeten. Herfra skal den søge efter vand og CO2 og efter spor af hvor det kan have været.

LÆS MERE på MAVENS hjemmeside
Maven ankommet til Mars
NASA’s Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN)-sonde som blev opsendt november sidste år er - efter at have tilbagelagt 700mio.km - endelig nået til Mars.
Om 3 dage vil MAVEN sonden bremse op med en 33minutter lang raketaffyring, for at lade sig fange i et elliptisk kredsløb om planeten.
MAVEN skal forsøge at besvare hvad der blev af atmosfæren og vandet på Mars, da det forsvandt.

Kilder: NASA/JPL og Planetary Society