For 100år siden teoretisrede Einstein om gravitationsbølger - bølger i tid-rum mønsteret som breder sig ud fra massive legemer. Selvom han selv mente at de ville være umulige at måle, har mange sidne forsøgt det; Blandt andet ESA's LISA pathfinder som kun lige er opsendt og Caltech's LIGO eksperiment.

Og lige nu går der massive rygter om at LIGO har påvist gravitationsbølger, efter at forskerne bag LIGO har fået godkendt en artikel til publicering i Nature og indkaldt til pressemøde torsdag kl. 16.30 dansk tid.

Kilder: bla. DR

Mørkt stof og energi udgør en meget stor del af universets masse, men aligevel ved man ikke så meget om det - specielt ikke den mørke energi. CERN's LHC accelerator kan svare på nogle grundlæggende spørgsmål, og imens er ESA ved at bygge et nyt rumteleskop - Euclid - som meget målrettet bygges til at observere effekten på galakserne af tyngdekraften fra det mørke stof.
LÆS MERE om ESA's Euclid rumteleskop

Teoretisk Astrofysik laboratorium

3 Australske Universiteter har sammen med ASVO lavet et on-line astrofysik laboratorium, hvor man kan modellere universets skabelse, galaksedannelser og meget mere

SE TAOAll-Sky Virtual Observatory (ASVO)

En af de 500 DOMS der er begravet i sydpolens is

Neutrinoer er små elementarpartikler. Solen udsender milliarder af dem hvert sekund, men da de er så små passerer de stort set uhindret gennem både os og Jorden. Nogle få kolliderer dog med atomer og spreder en sky af andre elementarpartikler.  IceCube er et net af optiske detektorer begravet i Sypolens is som skal spore disse små kollisioner. Og i november lykkedes det at spore ikke mindre end 28. En del af gennembruddet skyldes ren datakraft, fordi  IT-studerende fra PSU, fandt på at bruge GPU grafikprocessorer til at beregne de mange data.

LÆS MERE på Penn State University

Icecube observatoriet på Sydpolen har endelig haft held til at finde det de ledte efter: Neutrinoer fra det ydre rum!