Teoretisk Astrofysik laboratorium

3 Australske Universiteter har sammen med ASVO lavet et on-line astrofysik laboratorium, hvor man kan modellere universets skabelse, galaksedannelser og meget mere

SE TAOAll-Sky Virtual Observatory (ASVO)

En af de 500 DOMS der er begravet i sydpolens is

Neutrinoer er små elementarpartikler. Solen udsender milliarder af dem hvert sekund, men da de er så små passerer de stort set uhindret gennem både os og Jorden. Nogle få kolliderer dog med atomer og spreder en sky af andre elementarpartikler.  IceCube er et net af optiske detektorer begravet i Sypolens is som skal spore disse små kollisioner. Og i november lykkedes det at spore ikke mindre end 28. En del af gennembruddet skyldes ren datakraft, fordi  IT-studerende fra PSU, fandt på at bruge GPU grafikprocessorer til at beregne de mange data.

LÆS MERE på Penn State University

Icecube observatoriet på Sydpolen har endelig haft held til at finde det de ledte efter: Neutrinoer fra det ydre rum!

kvantefysisk usynlighed

Stealth- eller "cloacking" teknologi som det kendes idag og i science-fiction, handler om at lede lyset udenom så det ser ud som om objektet er skjult. Men nu har matematikere regnet en måde ud, så man teoretisk kan isolere et objekt totalt fra den kvantefysiske virkelighed. Det skulle teoretisk lade sig gøre ved at lave et materiale der er så tyndt at det overskrider Schrödinger-usikkerheden for elektronerne.

Kilde: Michigan Institute of Technology