Månen

Kina's Chang'erovre - lande-delen
Kin's Månerover Chang'e 4, som landede på Månens "Bagside" er vågnet efter sin første nat på Månen. I løbet af den 14 Jord-dage lange nat har den været i dvale,men har opsamlet nogle data. Og man fandt overraskende at Månen bagside, er koldere end den side der vender mod Jorden, sammenlignet med NASA's målinger fra Apollo missionerne.
Chang'e 4 har et isotop termoelektrisk batteri, som gør den uafhængig af strøm fra solcellerne og har dermed kunnet måle temperaturen til -190'C. Kinas forrige månerover havde ikek et sådan batteri, så den har ikke kunnet måle nat-temperaturerne, skriver AFP iflg India Times mfl.
Forskerne mener det skyldes den anderledes overflade-sammensætnings
Planeter kredser om stjerner og Måner om planeter. Men kan der kredse sub-måner om måner?

Det forsøgte et par astronomer at afklare og fandt ud af at det kan der, hvis de er tilpas store og langt nok fra moderplaneten.
Faktisk fandt de at 4 måner i solsystemet er store nok til at kunne have måner om sig: Jupiters måne Callisto, Saturns måner Titan og Iapetus og ikke mindst Jordens egen måne.

Nu har man jo ikke fundet sub-måner i solsystemet og det er interessant i sig selv, fordi små instabiliteter i månernes indre eller bane kan have fjernet sådanne submåner. Det er i sig selv en interessant viden skriver Carneige Science Institute
Billefde af krater på Månens bagside, far den kinsesiske Chang'e4 rover AFP har bragt de første billeder fra Månens, taget med Chang'e 4 roveren.

Zhang He som er direktør for Chang'e 4 projektet siger "Siden der ikke har været sonder på Månens bagside før, vil al videnskabelig information fra Chang'e4 være nyt for verden".

Chang'e 4 roveren vil nu kallibrere sine instrumenter og vente på en god lejlighed til at sætte roveren afsted fra sin landingsplatform. skriver China Daily
meteornedlag på Månen de sidste 2 år De såkaldte transient lunar phenomena (TLP) - forbigående glimt på månen - har været kendt og observeret i tusinde år. Men en 22 måneder lang observationskampagne med Kryoneri 1,2m teleskopet, har afsløret 55 af disse glimt, som man mener er meteornedslag på Månen.

TLP lysglimtende kan kun ses på Månens natside og dermed mest omkring nymåne og når Månen er oppe. Så selvom 22 måneder er lang tid, dækker det reelt kun over 90 timers observation, som afslørede 55 TLP'er.

Ved at ekstrapolere dette antal til hele Månens areal og , har astronomerne regnet ud at det svarer til 8 nedslag i timen i gennemsnit skriver ESA
Gamma-Reiner månehvirvlen ved Månens østlige kant
Der er 5 kendte store Månehvirvler som denne på Månen. Gamma Reiner(bill.) ved Månens østlige kant er den mest kendte. Månehvirvlerne har længe været et problem, fordi de på den ene side menes at måtte være en effekt af magnetfelter, men på den anden side anses for nyere end Månens flydende kerne/magnetfelt.
Men nu har forskere fundet at jernholdigt materiale, der opvarmes over 600'C i lufttomt rum, samler sig lang magnetfelterne og bliver magnetiske. Dermed kan der være lokale magnetfelter i overfladen, som har skabt hvirvlerne,skriver forskerne fra Rutgers University