Rumteleskoper

ESAs nye generation satellitter: Eutelsat Quantum Som en del af ESA's Advanced Research in Telecommunications Systems (ARTES), er engelske Surrey Satellite Technology Ltd og Airbus UK ved at lægge sidste hånd på integrationen af instrumenter på platformen til en ny satellit døbt 'Eutelsat Quantum'
Det nye ved Quantum-koncept er at den er helt software-drevet og dermed fuldstændigt kan omprogrammeres til nye opgaver, mens den er i kredsløb. Konceptet er i første omgang tiltænkt det kommercielle marked. Men Quantum satelliter kan dermed i fremtiden i princippet udføre Jord-observationer i en årrække for senere at blive omprogrammeret og sendt til nye opgaver fx. i en bane om Mars!

Den færdige satellit skal nu testes i simuleringer af det barske rummiljø, for at sikre det kan klare opgaven skriver ESA
Målinger af strålingsniveauerne fra Voyager2 sonden i  2018
Voyager 1 forlod Heliossfæren i 2012, mens den lidt langsommere Voyager2 stadig har været indenfor Solens indflydelsesområde, hvor dens instrumenter mest har registreret plasma der flyder ud fra Solen (solvinden). Det er især dens PLE instrument (Plasma Science Experiment) der registrerer denne stråling.

Men 5 november faldt plasmaflowet dramatisk, mens mængden af mere høj-energisk kosmisk stråling steg tilsvarende og niveauerne har holdt sig sådan siden. Eftersom Voyager 2's PLE holdt op med at fungere i 1980, er det første gang man direkte har kunnet måle det kosmiske strålingsmiveau udenfor Heliosfæren skriver NASA
Parker solsonden sender sine første data tilbage til JordenParker solsonden som blev opsendt i August og forrige uge sendte et "OK" for alle systemtests, begyndte 31 oktober sin første tur ind gennem Solens ydre atmosfære og er dermed begyndte at opsamle data skriver John Hopkins University. 6 november var Sonden tættest på Solen i sin bane og dermed kun 24millioner km over Solen.
Sondens elliptiske bane vil føre den ud igen og tættere på Jorden, hvor den forventes at begynde at sende data tilbage til Jorden d. 7 december
Keplerdata bliver nu online tilgængelige Hvis du sidder med en lille astronom i maven kan du nu selv tilgå Kepler rumteleskopets målinger på Mikulski arkivet for rumteleskop-data, kaldet MAST som kan tilgås her.
Dermed er Kepplers data samlet sammen med målinger fra Hubble, TESS og flere andre, skriver ESA på deres Hubblesite

2 af NASAs mest succesfulde missioner er ved at løbe tør for brændstof og slukkes:
- Kepler rumteleskopet som blev opsendt i 2009 har afsløret tusinder af exoplaneter alene i et lille område af himlen, den har fokuseret på.
- Dawn sonden (Se video herover) som blev opsendt i 2007 har kortlagt 2 store asteroider/småplaneter i det indre asteroidebælte - Vesta og Ceres.