Rumteleskoper

NASAs Parker Sol sondeNASA havde i weekenden - efter en kort udsættelse til søndag - held med opsendelsen af den ny Parker Solar probepå en Delta IV raket

I løbet af den næste uge skal den op i en højere kredsløb, udfolde solpaneler og antenner og teste systemerne efter opsendelsen.De næste par måneder vil gå med at nå Venus, for at lave en Gravity-Assist tur tæt forbi Venus, for til sidst at ende i en langstrakt elliptisk bane, der vil tage den så tæt ind om Solen at den reelt dykker ned i Solens øvre atmosfære.

Sonden er opkaldt efter Eugene Parker som forudsagde/teoretiserede om solvinden i 1958, skriver NASA
NASAs Parkersolsonde's bane ind om Solen
Lørdag opsender NASA deres 'Parker Solar Probe', som skal bevæge sig i elliptiske baner om Solen, som vil bringe den helt ind til 6 mio. km fra Solen - kun 1/10 af afstanden mellem Solen og Merkur!.
Med dens elliptiske bane vil den opnå meget store hastigheder på op til 688.000km/t, når den "dykker ned" i Solens ydre atmosfære,hvor temperaturen er 1370 grader Celsius. For at modstå varmen er den udstyret med et 114mm tykt carbon-skjold som skal holde strålingen fra Solen ude, skriver NASA og John Hopkins University

NASAs nye planetjæger rumteleskop Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) passerede 17 maj Månen i en afstand af kun 7800km for at komme på plads i sin endelige bane. TESS skal studere de nærmeste for at finde nære exoplaneter. Kepler rumteleskopet fandt tusinder af exoplaneter i Cygnus. Men når TESS fokuserer på de nærmeste stjerner, håber man den vil finde exoplaneter der kan ses direkte med nye store teleskoper. Se NASA
ESAESA har udvalgt 3 nye missioner de vil undersøge nærmere,for at opsende dem:
TheseusTransient High Energy Sky and Early Universe Surveyor
Spica (SPace Infrared telescope for Cosmology and Astrophysics)
EnVision missionen til Venus
De skal undersøges og kvalificeres med henblik på at blive påbegyndt i 2021, skriver ESA
TESS rumteleskopetNASA's TESS rumteleskop (Transiting Exoplanet Survey Satellite) som blev opsendt i forgårs, er kommet godt op og er i sin planlagte bane. De næste 60dage vil gå med at få den ind i sin endelige bane og checke instrumenter. Derefter vil den bevæge sig i en 13,7dages elliptisk bane om Jorden, som vil gøre det muligt at sende hele billeder tilbage til Jorden og ikke kun data.

TESS skal lede efter exoplaneter på samme måde som Kepler rumteleskopet, men hvor Kepler skulle finde ud af hvor almindelige planeter er, skal TESS lede efter exoplaneter om vores nærmeste nabo-stjerner, som vi vil kunne se direkte med større teleskoper.
Se 'NASA Planet Hunter on Its Way to Orbit' fra NASA