Rumteleskoper

ESAs CHEOPS rumteleskopESA's CHEOPS (CHaracterising ExoPlanet Satellite) har efter 4års arbejde nået en vigtig milepæl og er klar til at samle rumteleskop.
CHEOPS skal efter planen være klar til opsendelse i 2018, hvorefter den skal nærstudere allerede kendte exoplaneter. Det er et 33cm f/8 RC teleskop, men en 1 megapixel passivt kølet CCD, som skal operere i 5år; CHEOPS vil kunne observere op til 6timers "formørkelser" når planeterne passerer ind for moderstjernen og vil kunne registrere ændringer på ned til 20ppm og vil dermed kunne give mange detaljer om den kemien på de planeterne.
WFIRST billeder af exoplanet
NASAs WFIRST rumteleskop (Wide Field InfraRed Survey Telescope) som skal opsendes om 7-8år bliver med sit 2,4m spejlteleskop lige så stor som Hubble. Men med sin 30år nyere teknologi, får den et 100x større synsfelt end Hubble, samtidigt med at dens mikrolensing corograf teknologi, vil kunne afskærme stjernerne i synsfeltet, for at vise lyssvage objekter der kredser om dem, såsom exoplaneter, kometskyer og andet. Den vil dermed gøre det muligt på én gang af finde tusinder af exoplaneter i Mælkevejen OG studere dem direkte!
Derudover vil den også kunne bruges til IR astronomi og søgen efter mørkt stof
Læs mere på WFIRST missionpage og om WFIRST corografen

Solens overflade overvåges døgnet rundt af teleskoper både på Jorden og i rummet. Men eftersom Solens atmosfære kun lyser 1/millionte-del så klart som solskiven, er det svært at få detaljer i denne ydre del af Solens atmosfære. Derfor vil ESA i 2019 opsende Probe-3, som er et par satellitter, hvoraf den ene skygger for den anden, som dermed vil opleve en konstant solformørkelse, hvor den i ro og mag kan observere Solens ydre atmosfære.

Probe-3 Set controls for the verge of the Sun hos ESA
Kepler rumteleskopet
NASA har i weekenden kæmpet med at få Kepler exoplanet rumteleskopet på ret køl, efter det gik i "emergency mode" på et tidspunkt sidste uge., Den sidste regelmæssige kontakt de havde med den var d.4/4. Man har kæmpet mod dens nuværende afstand fra Jorden på 120 mio km, hvor det tager signaler 13 minutter for signalerne og nå den og 13 minutter tilbage igen, så kommunikationen med den er noget langsommelig.
Der er endnu ikke nogen forklaring på årsagen til at den gik i nøddvale, men deep space networl som står for kontakten med Kepler, er gået tilbage til normal kommunikation.

Se NASA's planet-hunting Kepler Spacecraft in emergency mode
Opdateret: Mission Manager Update: Kepler Recovered from Emergency and Stable
LISA's indre
Nu begynder ESA "Science missionen" - dvs de videnskabelige undersøgelser - med LISA rumteleskopet. LISA kigger efter gravitationsbølger,; I dens indre har den 2 perfekt isolerede kamre som er helt adskilt fra omverdenen, fri for tyngdekraft og isoleret fra rummets stråling. Selvom amerikanerne jo kom ført med opdagelsen,vil LISA forhåbentligt kunne komme med flere observationer af tyngdebølgerne.

SE ' A perfectly still laboratory in space'