Kepler rumteleskopet
NASA har i weekenden kæmpet med at få Kepler exoplanet rumteleskopet på ret køl, efter det gik i "emergency mode" på et tidspunkt sidste uge., Den sidste regelmæssige kontakt de havde med den var d.4/4. Man har kæmpet mod dens nuværende afstand fra Jorden på 120 mio km, hvor det tager signaler 13 minutter for signalerne og nå den og 13 minutter tilbage igen, så kommunikationen med den er noget langsommelig.
Der er endnu ikke nogen forklaring på årsagen til at den gik i nøddvale, men deep space networl som står for kontakten med Kepler, er gået tilbage til normal kommunikation.

Se NASA's planet-hunting Kepler Spacecraft in emergency mode
Opdateret: Mission Manager Update: Kepler Recovered from Emergency and Stable
LISA's indre
Nu begynder ESA "Science missionen" - dvs de videnskabelige undersøgelser - med LISA rumteleskopet. LISA kigger efter gravitationsbølger,; I dens indre har den 2 perfekt isolerede kamre som er helt adskilt fra omverdenen, fri for tyngdekraft og isoleret fra rummets stråling. Selvom amerikanerne jo kom ført med opdagelsen,vil LISA forhåbentligt kunne komme med flere observationer af tyngdebølgerne.

SE ' A perfectly still laboratory in space'

NASA har givet grønt lys, til at gå videre med konstruktionen af WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope ... hvem finder på sindssyge forkortelser??). WFIRST er ikke en bedre udgave af WISE som har kortlagt hele stjernehimlen i døbt infrarødt, men vil have en opløsningsevne og dybde der er lige så god som Hubble's - men over et et 100x så stort billedfelt! Dermed vil det blive muligt at lave spektroskopi og finde exoplaneter en masse, siger NASA.

Kilde: NASA Introduces New, Wider Set of Eyes on the Universe
ESAs Euclid rumteleskopESA har accepteret design-reviewet af det kommende 'Euclid' rumteleskop, som ved at måle galaksernes form, fordeling og bevægelse, skal kortlægge det mørke stof. Dermed påbegyndes nu konstruktionen af rumteleskopet, som forventes at opsendes i 2020

Se 'Euclid dark Universe mission ready to take shape' hos ESA
Japanske successer
Japanere er ydmyge mennesker, og det gælder også det Japanske ruminstitut JAXA, som kan fejre 4 succeser denne måned:
- Satellit i kredsløb om Venus
- Japansk astronaut retur fra ISS
- Hayabusa 2 sonden som skal lande på en asteroide er kommet afsted.
- Opsendelsen af røntgen rumteleskopet Astro-H