ESA har frigivet denne video af Sentinel-1A, der frigøres fra en Soyuz Fregat raket og sættes ind i en sol-synkron bane 693km over Jorden. Sentinel 1A er den første radar-satellit af en serie, i ESA's Copernicus program.

Kilde; ESA

ESA's Solar Orbiter solteleskopESA's kommende solteleskop "Solar Orbiter" som skal opsendes i 2017 har passeret en kritisk test. Fordi den skal kredse kun 37 millioner km fra Solen - 1/3 tættere på end Merkur - skal den beskyttes af et 2x3m stort solskjold, som altså ser ud til at kunne klare opgaven

Kilde: ESA

For 25 år sien blev ISEE/ICE rumsonden sat i dvale efter at have fuldført sin mission. Det kredser om Solen og kommer derfor kun i nærheden af Jorden hvert 25'ende år. Så når det denne sommer passerer Jorden vil et hold studerende forsøge at få live i den igen
Kilde: Universuty of Arizona

NASA har udviklet en model af en "iris-blænde" der skal kunen flyttes ind foran rumteleskoper, for at afblænde lyset fra deres moderstjerne, så rumteleskoper kan fokusere på lyset fra selve exoplaneterne
Kilde: NASA JPL/California Institute of Technology

NGC2174 "Abehoved tågen" i Orion

Hubble rumteleskopet fejrer sin 24års fødselsdag med et infrarødt "revisit" af NGC2174 "Abehoved tågen" i Orion.

LÆS MERE på ESA's Hobblesite