Rumteleskoper

Parker solsonden sender sine første data tilbage til JordenParker solsonden som blev opsendt i August og forrige uge sendte et "OK" for alle systemtests, begyndte 31 oktober sin første tur ind gennem Solens ydre atmosfære og er dermed begyndte at opsamle data skriver John Hopkins University. 6 november var Sonden tættest på Solen i sin bane og dermed kun 24millioner km over Solen.
Sondens elliptiske bane vil føre den ud igen og tættere på Jorden, hvor den forventes at begynde at sende data tilbage til Jorden d. 7 december
Keplerdata bliver nu online tilgængelige Hvis du sidder med en lille astronom i maven kan du nu selv tilgå Kepler rumteleskopets målinger på Mikulski arkivet for rumteleskop-data, kaldet MAST som kan tilgås her.
Dermed er Kepplers data samlet sammen med målinger fra Hubble, TESS og flere andre, skriver ESA på deres Hubblesite

2 af NASAs mest succesfulde missioner er ved at løbe tør for brændstof og slukkes:
- Kepler rumteleskopet som blev opsendt i 2009 har afsløret tusinder af exoplaneter alene i et lille område af himlen, den har fokuseret på.
- Dawn sonden (Se video herover) som blev opsendt i 2007 har kortlagt 2 store asteroider/småplaneter i det indre asteroidebælte - Vesta og Ceres.
Voyager sondernes placering i Solsystemet Voyager 2 sonden som bkev opsendt i 1977, er nu 17,7 mia. km fra Solen. De sidste 10år har den rejst gennem det yderste lag af Heliosfæren, som er en stor bobbel af materiale fra Solvinden som inddæmmes af magnetfelter der omgiver Solsystemet.

Men i løbet af august måned steg målingerne af kosmisk stråling som ramte sondens Cosmis Ray Subsystem.
"Kosmisk stråling" er hurtige partikler som stammer fra det interstellare rum, som standses af magnetfelterne i Heliosfæren. derfor mener NASA at Voyager2 nu er på vej ud i det interstellare rum, ligesom Voyager1 sonden.

Voyager1 sonden har forlængst passeret Heliosfæren. Men da Heliosfæren presses i en komet-form pga Solens fart gennem rummet, forventer man at dens udtræden af Heliosfæren ud i Heliospausen, vil forløbe meget anderledes end Voyager1 sondens < ahref="nhttps://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=7252&utm_source=iContact&utm_medium=email&utm_campaign=nasajpl&utm_content=voyager20181005-1" target="new">skriver NASA
Hubble beyond ultra deep field billede af galaksehoben Abell370
Hubble beyond ultra deep field billede af galaksehoben Abell370<"/i>

Få år efter opsendelsen af Hubble rumteleskopet, lavede man et berømt "Deep field" billede af et udsnit af himlen,for at tælle galakser. Det blev i 2003-4 fulgt op af et Hubble ultra deep field. Men et nyt projekt som originalt nok er blevet døbt Beyond Ultra deep field eller BUFFALO (Beyond Ultra-deep Frontier Fields And Legacy Observations).har taget skridtet endnu længere og lavet dette billede (HEIC1813) af den tidlige galaksehob Abell370, som tydeligt viser hvor langt ned BUFFALO kan gå med Hubble, med tydelige gravitionelle linser (lysbuerne), ernorme galakser og talløse mindre- eller fjernere galakser!