Galakser

Galakser med aktive Galakse Kerner (AGN) Stort set alle galakser har et sort hul i deres centrum, som udsender store mængder stråling. Men nogle galaksekerner udsender meget mere end andre. Forklaringen på disse Aktive Galakse Kerner (kaldet 'AGN') har hidtil været at de kunne have 2 sorte huller efter galaksekollisioner. Men man har ikke helt kunne forklare obervationerne fra dem.
En ny undersøgelse publiceret i MNRAS har haft bedre held med at forklare dem, ud fra en model om at galaksekernerne er idhyllet i tætte støvskyer. "Vi har vist at mange af de mystiske AGN-egenskaber kan forklares med disse små støvede skyer, som forårsager de observerede ændringer" siger Martin Gaskell fra UCSC
Gasser i galaksehobeTeoretiske studier og studier af galaksehobe, viser at det almindelige (baryoniske) stof kun udgør 1/6 af universets og galaksehobenes masse. Galakser er omgivet af haloer af tyndt stof, og teorien har været at det er her det mørke stof gemmer sig,
Men en ny undersøgelse med ESA's XXM røntgen rumteleskop af 6 galaksers haloer som man har "stacket" er det lykkedes at observere dem helt ud til 30x galaksens fysiske diameter Men til trods for dybden i disse observationer, er det kun lykkedes dem at finde 1/4 af den forventede gastæthed i haloerne, som kunne afsløre mørkt stof. Dermed er det stadigt ikke lykkedes at lokalisere det mørke stof som ellers kun afsløres af sin tyngdekraft. Dermed er der ifølge ESA kun 2 muligheder tilbage:
- Enten er det mørke stof varmere eller koldere end man har ment så den forventede interaktion med normalt stof udebliver, så man skal lede efter det på en anden måde..
- Eller det mørke stof er blevet "blæst" ud af galaksernes haloer af starbursts ol. så man skal lede efter den manglende masse mellem galakserne.
Den enorme galaksehob PLCK_G308.3-20.2
Astronomer der har studeret galaksehobenLCK_G308.3-20.2 med Hubble rumteleskopet, har undersøgt hoben for intergalaktisk materiale - det såkaldte ICM (inter-cluster Medium), som er varme gasser mellem galakserne i hoben og som er med til at holde hoben sammen - sammen med det mørke stof. Kilde: Spacetelescope.org
urgalaksen NGC1277Forskere fra Instituto de Astrofisica de Canarias som har studeret 50 udvalgte gamle dværg galakser fra Sloan Digital Sky Survey, for at prøve at finde nærliggende eksempler på galakser som er stoppet tidligt i deres udvikling - såkaldte "urgalakser". Men de fandt mere end havde kunnet drømme om, for en af dem - NGC1277 som kun ligger 240 millioner lysår herfra - viste sig at mere speciel end de havde forestillet sig.

NASA!

Hubble har tidligere fundet urgalakser i det tidlige univers, men det er første gang man har identificeret en der er tæt nok på til at kunne studeres i detaljer.

Andromeda and the Milky Way Collide! from ICRAR on Vimeo.

Om et par milliarder år, vil vores egen galakse Mælkevejen kollidere med vores store nabogalakse i Andromeda M31. Eftersom Andromeda altid har været anset for at være flere gange større end mælkevejen, betyder det at Mælkevejen vil opsluges af Andromeda.
Men en ny undersøgelse af Andromeda galaksens masse ved at måle stjerners undslippelseshastighed fra M31, viser at de faktisk er lige tunge. Traditionelle målinger af M31 har vist at den er større end Mælkevejen. Men M31 har åbenbart væsentligt mindre mørk masse end Mælkevejen. "Det ændrer fuldstændigt billedet af den lokale galaksehob"< siger Dr Kafle som står bag undersøgelsen fra ICRAR