Galakser

Kuglehobe fordelt i om  omkring galakserne i Koma-galaksehoben Galakserne er fulde af stjernehobe som følger rundt med spiralarmene. Men de kugleformede stjernehobe som typisk er meget gamle, kredser hele vejen rundt om galakserne.Men hvad med en tætpakket galaksehob og galakser der kolliderer eller passerer tæt forbi hinanden - vil de kugleformede stjernehobe ikke blive revet løs fra deres modergalakse?

For at besvare det har astronomer nærstuderet koma-galaksehoben 300 mio. lysår herfra, og afsløret ikke mindre end 22.426 kugleformede stjernehobe, fordelt omkring og mellem de ca. 1.000 galakser i galaksehoben.skriver ESA på deres Hubblesite
Dværggalaksen Antilia2'splacering på himlenESA's Gaia rumteleskop har til opgave nøje at kortlægge millioner stjerner med hensyn til størrelse, lysstyrke, spektre, alder og bane om Mælkevejen. Det gør det muligt at identificere sammenhængende klumper af stjerner i og om Mælkevejen.

Det lyder måske ikke så spændende, men en analyse af de omfattende data har afsløret en enorm dværggalakse , der har gemt sig lidt bag Mælkevejen. Galaksen som er døbt Antlia 2 (Ant2) er godt nok meget større end de andre kendte dværggalakser om Mælkevejen, men meget spredt og tyndere befolket - faktisk kun 1/100 så tæt som de hidtidige opdagede "ultra-diffuse dværggalakser" skriver de på arxiv.org/abs/1811.04082

Dermed kan Ant2 være "toppen af isbjerget", hvis der er mange sådanne spredte og hidtil oversete dværggalakser om både Mælkevejen og vores nabogalakser.
Den ødelagte galakseGalakser kolliderer ofte, eller passerer så tæt forbi hinanden at deres spiralstruktur ødelægges. Men nu har astronomer har fundet resterne af en ødelagt galakse, med en elliptisk kerne-rest og en enorm 500.000 lysår lang hale af stjerner efter sig. Hvis den havde ligget i Andromeda galaksens afstand, ville den have fyldt 1/10 af himlen, set fra Jorden!

Galaksen indeholder rester af 2 galaksekerner fra 2 galakser der er stødt sammen og har dannet en stor ellipse. Den lange hale er resterne af en dværggalakse, som er blevet revet fra hinanden mellem de to i sammenstødet, skriver Tel Aviv University
Monstergalaksen WISE J224607.55-052634.9, æder 3 nabo dværggalakser
Galaksen WISE J224607.55-052634.9 har en lidt pudsig form og er langt fra den klareste galakse på himlen.
Men et nyt studie af den publiceret i Science, dokumenterer at den har en enorm lysudstråling og at dens pudsige form skyldes at der er 3 strømme af gasser ind mod dens centrum, som ifølge forskerne skyldes at det ikke bare er én galakse, men en stor galakse som er ved at sluge 3 andre mindre galakser på én gang. Hvis alle galakser var lige langt herfra, ville WISE J224607.55-052634.9 være den klareste af alle kendte galakser, skriver NASA
NGC1291 galaksens Galaksen NGC1291 er en bjælkegalakse ligesom Mælkevejen, men er speciel ved at have en dobbelt-bjælke. Nye analyser fra Instituto de Astrofísica de Canarias viser at den ikke bare har 2 bjælker, men også 2 "central" buler;

Forskerne mener dermed at NGC1291 faktisk er 2 galakser der er skjult i hinanden som russiske dukker, uden dermed at konkludere om det er en galaksekollision, eller hvordan de hænge sammen