Observation

Komet C/2019 Y4(Atlas)
Komet C2019 Y4 fotograferet af Niels Haagh, Ganløse observatorium, med en C9,25 med hyperstar (f2,2)

Atlas (a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_Terrestrial-impact_Last_Alert_System" target="new">Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) teleskopnetværket består af 2 stk 0,5m teleskoper på Hawaii, der afsøger himlen efter potentielt farlige asteroider.
Atlas har fundet flere kometer og fandt også en ny 28 december som er døbt komet C2019 Y4 (Atlas).
Der er normalt 4-5 kometer - oftest ret lyssvage - kometer på himlen, men komet Y4 Atlas er allerede nu magnitude 7 og kan dermed ses med en prismekikkert. Men i takt med at den nærmer sig Solen bliver den klarere, og den forventes at blive omkring magnitude 0 omkring 1 juni,og vil dermed være til at se med det blotte øje!

Desværre betyder dens bane også at den kommer tættere på Solen på himlen og da de lyse sommernætter er over os midt i maj, vil den være bedst at se omkring 1 maj, hvor den står lavt på himlen i Nordvest.

C2019 Y4 står netop nu i Karlsvognen, lidt nordøst for vognkassen og tæt på galakserne M81/82.I løbet af april vil den bevæge sig over den nederste del af stjerneilledet Perseus, samtidigt med at den stiger i lysstyrken til magnitude 5, forudser Seiichi Yoshida på Aerith.net

C2019 Y4 er cirkumpolar, så den holder sig over horisonten, men bevæger sig i april lige nord om Auriga, så man skal fange den tidligt på aftenen, lige efter det er blevet mørkt. Selvom omkring 1 maj er klar nok til at skulle være synlig med det blotte øje, er dens lys spredt over en diffus kerne og en komethale, så den vil helt sikkert være bedst at se med en håndkikkert eller et teleskopmed en lav forstørrelse.

International-Observe-the-Moon-Night_Jim-Hendrickson
28 Oktober vil mange millioner mennesker være fælles om at beundre vores Måne, når det er 'International Observe the Moon Night' (InOMN). Månen vil være lidt over halv den aften, så man kan beundre de store kratre Clavius, Tycho, Copernicus og Archimedes, såvel som nogle af dens have og bjergkæder.

ISS passerer foran Jupiter

Det lykkedes den spanske amatørastronom at tage denne billedserie af ISS, da den passerede næsten ind foran Jupiter, set fra hans lokation. Billedet er et stack af +10 frames af Jupiter, hvor ISS så har flyttet sig mellem hver eksponering.

Kilde: Centro Astronomico Tiedra

Forleden oplevede irere og skotter en meget usædvanlig meteorsværm, som faldt i "klumper" (Se bill.) og varede op til 30 sekunder!. Astronomer fra Jodrell Bank mener at der var tale om rumaffald der brændte op i Jordens atmosfære, selvom man ikke havde forudset det.

Kilde: BBC news