ISS passerer foran Jupiter

Det lykkedes den spanske amatørastronom at tage denne billedserie af ISS, da den passerede næsten ind foran Jupiter, set fra hans lokation. Billedet er et stack af +10 frames af Jupiter, hvor ISS så har flyttet sig mellem hver eksponering.

Kilde: Centro Astronomico Tiedra

Forleden oplevede irere og skotter en meget usædvanlig meteorsværm, som faldt i "klumper" (Se bill.) og varede op til 30 sekunder!. Astronomer fra Jodrell Bank mener at der var tale om rumaffald der brændte op i Jordens atmosfære, selvom man ikke havde forudset det.

Kilde: BBC news

Der er rapporter om en ny supernova i bjælke-ring galaksen M95. Den er ekstremt let at finde lige i øjeblikket, fordi Mars tilfældigvis kun er 3grader fra galaksen. Så find en rød stjerne højt mod SØ om aftenen, så ligger den kun nogle grader syd-vest for den! Selve supernovaen er magn 12, så den kan ses i en lidt større stjernekikkert (>114mm)

Kilder: Professor Mike Merrifield (Bill.) fra Nottingham University og Rochester University

Adskillige gange om året kommer Jorden ind i mikro-meteorbælter som skaber stjerneskuds-sværme som Perseiderne og andre. Og det har faktisk stor værdi for astronomer at vide hvor mange der er. Så for at hjælpe med at holde styr på stjerneskuddende, har NASA nu lavet en gratis-app til iPhones, der gør det lettere at klassificere-, holde tal på- og indrapportere stjeneskuddende.

Hent den her: http://itunes.apple.com/us/app/meteor-counter

Onsdag er komet Hartley 2 tættest på Jorden og forventes derfor at være klarest denne uge og burde kunne ses med det blotte øje.