Hubble billedet af GN-z11
Det er lykkedes Hubble rumteleskopet at finde en galakse der ligger så langt væk, at vi ser den som den så ud kun 400 mio. efter Big Bang.
Den hidtidige fjerneste galakse man har fundet er EGSY8p7, hvis rødskifte på 8,68 svarer til 580mio år efter Big Bang. Den nye galakse GN-z11 har et rødskifte på 11,1, som svarer til 400mio år.
Det er lige efter "Den mørke tid" (Cosmic Dark Ages), hvor energien dominerede alt, så stof ikke kunne kondensere sig ud.
Så hvis vores teori om tiden efter Big Bang holder stik, er det en helt nyfødt galakse, som dermed burde være den fjerneste galakse vi nogensinde kommer til at se!

Se: 'Hubble breaks cosmic distance record' fra ESA
Universets udvidelse eftre Big bangVi ved i dag en masse om tiden efter Big Bang og universets udvidelse. Men hvad der skete og mere detaljeret hvordan universet kom ud af "the dark age", ved vi endnu ikke. Det vil rumobservatorier som skal måle rumtiden forhåbentligt svare på.
Men nu har forskere vist hvordan man med radioteleskoper faktisk kan tidsbestemme baggrundsstrålingen og derved give et langt mere præcist billede af tidne lige efter Big Bang.

'Theorists Propose a New Method to Probe the Beginning of the Universe'
Se den fulde artikel i PDF her
Gravitionelle bølger fra en dobbeltstjerneDer er vedvarende rygter fra forskere omkring LIGO eksperimentet på Caltech, som forsøger at måle gravitionelle bølger, om at holdet har målt gravitionelle bølger.

Lawrence >Krauss . Han skriver bla.: "My earlier rumor about LIGO has been confirmed by independent sources. Stay tuned! Gravitational waves may have been discovered!! Exciting"

Hvis rygterne er sande, er holdet nu ved at skrive artikler, som de skal have reviewet inden offentliggørelsen.
Fundet vil i givet fald bekræfte Einsteins almindelige relativitetsteori, gøre det muligt at forklare orbitale degraderinger, måle tætte dobbeltstjerner meget nøjagtigt og meget mere; "Århundredet største opdagelse" kalder teoretikere det ..
Multiverser - mange universer side om sideNye analyser af baggrundsstrålingen fra ESA's Planck rumteleskop, har fundet anomalier i baggrundsstrålingen fra det tidlige univers,som de mener støttermultivers teorien om at vores univers blot er et af mange. (Se også arXiv. De har nemlig fundet ringformede strukturer, hvor der er flere fotoner end gennemsnittet i det tidlige univers; Ganske som man ville forvente hvis vores univers kun er et af mange, som har ligget lige op ad- eller stødt ind i et andet univers, som 2 sæbebobler.

Sådanne universers er en konselvens af den accepterede kosmologiske inflationsteori om universets udvidelse. det kan også forklare hvorfor vores univers netop er faldet sådan ud at der kunen dannes stjerner og galakser; Vores bobbel er bare den heldige der har fostret liv.

LÆS 'Mystery bright spots could be first glimpse of another universe' i New Scientist
5 mialliarder lysår stor ring af gammaglimt
Ungarske og amerikanske astronomer har kortlagt gammaglimt (GRB) og har derned fundet en 5 milliarder lysår stor ring af GRB'er. Mens GRB'erne kun er lysglimt, mener de at de er associeret og dermed markerer en 36° stor struktur på himlen,som på den afstand vil være 5 milliarder lysår stor og dermed være den største hidtil kendte struktur i universet. Hvad det er kan de dog ikke sige!

SE '5 billion light years across: the largest feature in the universe'