Kosmologi

HAWC højenergi observatoriet i Mexico I 2008 observerede astronomer et uventet højt antal positroner - dvs antistof-elektroner - i et kredsløb om Jorden, nogle hundrede kilometer over os. Lige siden har forskere prøvet at regne ud hvor dette overskud af antistof kom fra og er kommet med mange forslag, Lige fra resultatet af neutronstjerners rotation til mørkt stof; Men den hovedmistænkte har været det rimeligt nærliggende pulsar-par PSR B0656+14

Men nye observationer med HAWC (High-Altitude Water Cherenkov) observatoriet på en Mexikansk højslette, har vist at ganske vist udsender PSR B0656+14 en del høj-energi positronstråling. Men takket være HAWCs store synsfelt, har man kunnet se at de spredes i stoffet omkring pulsarerne. Og dermed kan de ikke forklare overskuddet af positronstråling i Jordens øvre atmosfære.Undersøgelsen kan ikke bekræfte at den anden teori om at det stammer fra mørkt stof, men den står nu stærkere som forklaring på antistoffet om Jorden,

"Observatorier" som HAWC er en serie vandtanke, som man holder nøje øje med. Når højenergistråling i spredes i atmosfæren, rammer en del af det vandet, hvor det kan registreres og man kan gendanne et 3D billede af hvor det kommer fra.

Kilde: University of Maryland
Leotripletten fotograferet med Explorer130PDS Mørkt stof udgør en meget stor del af universets masse, selvom Big Bang- og Einsteins teorier forudser at det burde udgøre 50%. Man har ment at det måske kunne gemme sig som usynligt kolde gasser i det interstellare rum, men man har aldrig kunnet finde det
Men nu siger 2 forsker teams der har ledt efter det uafhængigt af hinanden, begge at de har fundet eksempler på det i en spredning af den kosmiske baggrundsstråling
Se A Search for Warm/Hot Gas Filaments Between Pairs of SDSS Luminous Red Galaxies
og Missing baryons in the cosmic web revealed by the Sunyaev-Zel'dovich effect, arXiv:1709.10378

Fast Radio Bursts (FRBs) har været lidt af en gåde, siden de blev opdaget i 2001. FRB er uhyre energi-rige radioudbrud af meget kort varighed. Siden 2001 har man fundet flere dusin FRB, men pga. deres korte varighed kan det kun være en brøkdel af det samlede antal man har observeret. Radioudbrudende er særligt ingteressangte når man observerer det tidlige univers, hvor galakserne var fulde af støv og gas, som glimtene kan genemlyse og dermed afsløre de tidlige interstellare skyers sammensætning

Nu har forskere fra Harvard for første gang regnet på hvor hyppige FRB egentlig er, baseret på FRB kilden FRB 121102, som har regelmæssigt har udsendt signalerne siden man fandt den i 2002. På den baggrund er de overraskende kommet frem til at der mindst må blive udsendt et FRB hvert sekund, spredt udover hele universet.

Kilde:Harvard Smithsonian Center for Astrophysics
Galaksernes og supernovaernes ikke-homogene fordeling i universetSiden opdagelsen af at universets udvidelse accelerer, har den foretrukne forklaringsmodel været, at mørkt stof må have en tilsvarende mørk energi, som "splitter universet ad" kaldet Lambda Cold Dark Matter (ACDM). Men ACDM modellen har aldrig helt passet med fordelingen af supernovaer rundt om i universet.

Der er en anden model kaldet Timescape kosmologien, som antager at der ikke er mørk energi,men at effekten er en bivirkning af tyngdekraftens påvirkning af tiden, som er blevet ivrigt studeret.

En ny undersøgelse af supernovaernes fordeling New supernova analysis reframes dark energy debate publiceret i MNRAS, viser at de faktisk passer bedre med Timescape modellen end ACDM!
Sort hulEfter flere fund af gravitionelle bølger, er tyske forskere begyndt at grave et spadestik dybere; De håber nu at bevise Kaluza–Klein streng-teorien ved at studere de gravitionelle bølger. Ifølge denne teori, skulle der være mindre dimensioner gemt på subatomare niveauer.

Denne femte dimension skulle (udover de 3 fysiske og tiden) skulle nemlig påvirke de normale gravtionelle bølger og skabe sine egne mere højfrekvente gravitionelle bølger over 1.000Hz, som de nu håber at kunne finde.
Streng-teorien som opererer normalt med op til 10 dimensioner rent matematisk, men kæmper med at forklare at vi kun ser 4 (se mere her). Det er der to mulige forklaringer på; Enten er de øvrige meget store, eller også er de meget små, som i Kaluza–Klein teorien. Derfor er det et afgørende spørgsmål at afklare, ford den helt store forståelse af universet!

Hints of extra dimensions in gravitational waves? fra MaxPlanck Instituttet