Efter at have prøvet at veje universet i 50år, for at se om dets tyngdekraft var stærk nok til at stoppe udvidelsen efter Big Bang, nåede man for 16år siden til det resultat at udvidelsen tværtimod accelererer.
Nu viser et studie af den kosmologiske konstant, at den mørke masse samtidigt "fordamper" og bliver til mørk energi, hvilket også får galaksernes egen vækst til at stoppe. Dermed forsegles universet skæbne, ved at ville ende som et koldt tomt sted.

LÆS MERE på Portmuth University

BOSS quasar måingerne

Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS),

BOSS (Baryon Oscillation Spectroscipic Survey) har fundet en ny metode til at kortlægge quaserenes position og rødforskydning meget præcist for at måle det tidlige univers's præcise udvidelse. "Da universet var under 1/4 af dets nuværende alder, fjernede to galakser der var 1 mio. lysår fra hinanden sig, med en hastighed på 68km/s" siger Font-Ribera fra Berkeley

Font-Ribera

LÆS MERE på Berkeley Lab

Font-Ribera
Baryon Oscillation Spectroscopic Survey
Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS),

I tiden lige efter Big Bang var Universet næsten ren energi og kernepartikler. Så kom en periode med støv kaldet "The dark age" og først efter ca. 400 mill. år var universet kølet nok af til at der kunne dannes molekyler og de første galakser kiggede frem af tågerne. Nu er det lykkedes at finde en quasar hvis lys har passeret gennem store mængder neutral brint, og som derfor menes at være tilbage fra den mørke tid. Quasaren har et rødskifte på 5,913 og menes dermed også at ligge lige på grænsen til den mørke periode.
LÆS MERE på NAOJ

I dag kl. 13 skyder Videnskab.dk en livechat med to kompetente astrofysikere igang om det nye gennembrud, hvor læserne kan stille alle de spørgsmål, de måtte have, og forskerne forsøger at svare bedst muligt.
De to forskere er Hans Ulrik Nørgaard-Nielsen fra DTU og Niels Obers fra Niels Bohr Institutet.
FØLG MED I DEBATTEN PÅ VIDENSKAB.DK KL. 13-14

Forskere fra BICEP2 samarbejdet annoncerede idag det første direkte bevis for den såkaldte kosmiske inflation, da stoffet i universet kondenserede sig ud efter Big Bang. Deres data repræsenterer også de første billeder af gravitationsbølger eller krusninger i rumtiden. Disse bølger er blevet beskrevet som "første rystelser af Big Bang." Endelig bekræfter dataene også en dyb forbindelse mellem kvantemekanik og almen relativitet.