New Horizon sondenLangt ude i solsystemet 4,6 mia. km fra Jorden, bliver stilheden forstyrret i morgen aften, når New Horizon sondens "vækkeur" ringer og den vågner for at besøge Pluto .
New Horizon sonden blev opsendt i 2006 og er det hurtigste rumfartøj mennesket har bygget. Når den vågner er der stadig 260 mio km til Pluto, som den skal passere 14 juli 2015. Det bliver kun en hurtig passage forbi ex-planeten, fordi sonden skal fortsætte ud i Kuiper asteroide bæltet og besøge en stor asteroide dér, som Hubble fandt sidste måned.

Kilde: John Hopkins University
LÆS OGSÅ: Hubble finder 3 Kuiper bælte asteroider at besøge efter PLuto-passagen
Booster raketterne til Delta IV opsendelsenNASA har taget et væsentligt skridt mod deres første opsendelse af deres nye bemandede Orion modul i december. Booster raketterne til den United Launch Alliance (ULA) Delta IV Heavy raket der skal opsende den er færdige!
Denne første opsendelse er dog ikke bemandet, men en full-scale live test

LÆS MERE hos NASA
Rosetta sondens Philea lander på kometen Næste måned skal ESA's Rosetta sonde sende den lille philea lander ned på den 4km store komet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Det er første gang nogen har landet på en komet, eller på nogen anden af de mange millioner smålegemer i Solsystemet for den sags skyld. (Bortset fra den Japanske Hayabusa sonde der næsten var nede at røre asteroiden Itokawa i 2003.

LÆS MERE på NASA's Astrobio.net
Radioteleskop-billede af Voyager1 sondenVoyager1 sonden som menes lige at have forladt solsystemet, er blevet fotograferet af af det 7.000km stor virtuelle radioteleskop VLBA. Selvom signalet fra Voyager1 sonden er utroligt svagt - Voyager sonden som er 18,5 mia. km ude sender med kun 22w! - er det stadig meget klart sammenlignet med VLBA's følsomhed, skriver NRAO

Kilde: National Radio Astronomy Observatory
NeptunNASA's New Horizon sonde har passeret Neptun's bane. New Horizon er på vej til Pluto, som den skal møde 14 juli 2015. New Horizon som blev opsendt 2006, er nu 4,4 mia. km fra Jorden. Voyager var 25år om at tilbagelægge samme afstand og det gør New Horizon til det hidtil hurtigste rumskib.
Kilde: JPL/NASA