NASAs E-sail koncept
NASA begynder nu indledende test til deres Heliopause Electrostatic Rapid Transit System (HERTS) solsejl.
HERST skal ikke bare drives af den rene solvind, men udnytter at solvinden er elektrisk ladet, så man kan få en direkte magnetisk frastødning, når solplamsaen rammer sejlet med op til 1.000 km/sekund

Se NASA Begins Testing of Revolutionary E-Sail Technology
Voyager 1 i interstellart rum Da Voyager 1 i 2012 sendte data tilbage som indikerede at den nu var nået ud af Heliospausen, Solsystmets yderste grænse, var der noget der ikke stemte: Magnetfeltet var orienteret helt forkert.

Nye data og analyser viser at grunden er at det interstellare magnetfelt strækkes omkring solens magnetfelt-boble og derfor skifter feltretninger.
Forskerne forventer at den vil være ude i det uberørte interstellare rum om godt 10år

SE 'Study Solves Mysteries of Voyager 1's Journey into Interstellar Space' fra Durham University og hos NASA
jets fra enceladusIgår passerede Cassini-sonden kun 48km over overfladen på Saturnmånen Enceladus, som er kendt for sine 'geysere'. Det er den laveste passage nogensinde, så sonden fik både snuset til indholdet af geyserne som menes at stamme fra et hav under iskappen, og meget detaljerede billeder af sprækkrne de kommer fra. .. billeder

'Deepest-Ever Dive Through Enceladus Plume Completed'
NASA logoNASA meddeler at de har udvalgt 5 nye planetariske missioner de vil arbejde på:
- VERITAS Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy mission
- NEOCam Near Earth Object Camera
- Psyche sonde til den metalliske asteroide Psyche
- DAVINCI Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry & Imaging
- Lucy sonde til Jupiters trojanske måne Lucy.

Listen er en liste over de missioner man vil udforske og udvikle nærmere og derfor ingen garanti for at de alle bliver gennemført. Man bemærker fx.at der er 2 Venus missioner, som måske samles i én sonde, eller man fravælger den ene

SE 'NASA Selects Investigations for Future Key Planetary Mission'
New Horizon sondenLangt ude i solsystemet 4,6 mia. km fra Jorden, bliver stilheden forstyrret i morgen aften, når New Horizon sondens "vækkeur" ringer og den vågner for at besøge Pluto .
New Horizon sonden blev opsendt i 2006 og er det hurtigste rumfartøj mennesket har bygget. Når den vågner er der stadig 260 mio km til Pluto, som den skal passere 14 juli 2015. Det bliver kun en hurtig passage forbi ex-planeten, fordi sonden skal fortsætte ud i Kuiper asteroide bæltet og besøge en stor asteroide dér, som Hubble fandt sidste måned.

Kilde: John Hopkins University