Asteroider

Den klippefyldte overflade på asteroirden Ryugu Den japanske rumsonde Hayabusa2 som har kredset om asteroiden Ryugu siden Juni, skulle efter planen have sendt en lander ned på asteroiden for at tage prøver fra overfladen som skal returneres til Jorden.

Men asteroiden har vist sig at have en meget fast klippefyldt overflade, som det umiddelbart er umuligt at lade og tage prøver fra.

Japanske JAXA har derfor udsat landingen, mens man leder efter et landingssted med gruset overflade man kan tage prøver fra skriver JAXA. Hayabusa2 sendte 2 rovere ned på Ryugu i august
JAXA Hayabusa2 rovere, som skal hoppe rundt på Ryuga asteroiden
Sidste uge sendte den japanske rumsonde Hayabusa2 to rovere ned mod asteroiden Ryuga. "Begge de to rovere opererer normalt og er begyndt at observere Ryuga asteroidens overflade" siger JAXA til AFP.

Roverne som ikke skal køre rundt, men hoppe rundt - de forventes at nå 15m over overfladen og vil være 15 minutter om at blive trukket ned igen et nyt sted.
Den første Hayabusa sonde forsøgte i 2005 en tilsvarende landing som gik galt, selvom det lykkedes at få prøver med tilbage til Jorden i 2010. Hayabusa2-roverne skal samle flere prøver på Ryuga, som skal returnere til Jorden i 2020.
Se mere på JAXAs Hayabusa2 side
Hayabusa2 sondens skygge på asteroideoverfladen
Den Japanske JAXA rumsonde Hayabusa2 sendte i går 2 rovere ned med den og venter nu spændt på at høre fra dem efter landingen. Roverne bliver de første som skal bevæge sig rundt på overfladen af en asteroide, men skal dog erne vil ikke køre rundt på asteroiden, men vil udnytte den lave tyngdekraft til at hoppe rundt.

Næste måned vil Hayabusa2 sende en 2 kg kobberplade ned mod asteroiden for at lave et lille krater og skabe en støvsky fra dens indre, man kan analysere. Derudover vil den også sende en Fransk/Tysk rover, kaldet "Mobile Asteroid Surface Scout" (MASCOT) ned på asteroiden, skriver JAXA
Mini-måne om Jorden Næsten hver uge passerer små asteroider tæt forbi Jorden; Nogle passerer Jorden i millioner km's afstand, men ofte også inden for Månens bane. I 2006 opdagede man en sådan NEO asteroide kaldet 2006 RH120, som det viste sig var indfanget i en midlertidig bane om Jordens og Månen; Jorden havde dermed i en periode 2 måner!.
Imens har JAXA sendt deres anden sonde til en asteroide for at få prøver med hjem, og NASA arbejder med en plan om at indfange en asteroide. Men forskere der har studeret RH120 og andre NEO-asteroider mener at Jorden regelmæssigt burde indfange små asteroider fra det indre asteroidebælte som bare er/har været for små til at blive opdaget. Og de vil være meget lettere at indfange og studere end dem i bæltet, mener forskerne
Foto afasteroiden Ryugu, fra den Japanske Hayabusa2 sonde Den Japanske rumsonde Hayabusa2 som er gået i kredsløb om den 1km store asteroide Ryugu, efter 3½ års rejse har taget dette billede fra en afstand af 40km. Den er nu gået ned i en afstand af kun 20km, men skal så tæt på, at den kan tage en prøve fra den of returnere den til Jorden, ligesom dens forgænger Hayabusa-sonden gjorde.
I mellemtiden har ESA også fået støvkorn fra den første sonde til analyser. Og de lever sandelig op til forventninger om at se noget "extra-terrestisk",for de er meget anderledes end sand7støvkorn fra Jorden!