Asteroider

OSIRIS-REx sonden tager prøver fra Bennu asteroiden
I mandags nåede NASAs OSIRIS-REx sonde den kun 262m store asteroide 105519 Bennu. OSIRIS-REx skal bruge 2 år på at studere Bennu i detaljer og slutte af med at returnere til Jorden med en overflade-prøve fra Bennu.

Bennu er interessant på 2 måder:
1. Den er en uberørt rast ra Solsystemets dannelse
2. Det er en potentiel farlig NEO-asteroide (Near Earth Orbit),som passerer Jorden hvert 6 år og har 1:2700 chance for at ramme Jorden indenfor de næste 178år.

Astronomerne holder nøje øje med potentielt farlige asteroider og beregner deres baner langt ud i fremtiden. Men da Bennu vil passere indenfor få millioner km fra Jorden i 2054, 2060, 2080 og 2135, kan dens bane ændre sig en smule ved hver passage og så har man ikkke længere helt styr over hvor langt fra Jorden den vil passere næste gang. Så efter den anden passage i 2060 begynder man at blive usikker på dens bane, så ved dens tætteste passage mellem Jorden og Månen i 2135 er baneusikkerheden så stor at man ikke kan sige om den vil ramme Jorden. Det er bla derfor derer så stor interesse for Bennu skriver NASA
Osiris sonden er ankommet til asteroiden Bennu
OSIRIS-REx sonden (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security-Regolith Explorer) ankom i går til den kun 492m store asteroide Bennu, i det indre asteroidebælte.

Billedet her er taget fra en afstand af kun 19km, men OSIRIS skal længere ned mod Bennu for at tage prøver som skal returneres til Jorden, srkiver NASA
Asteroiden 101955 bennu som OSIRIS-REx er på vej til Rumsonden OSIRIS-REx som er på vej mod asteroiden 101955 Bennu, som den efter planen skal returnere en prøve fra i september 2014.

OSIRIS-REx er nu så tæt på Bennu, at man for første gang har kunnet tage et højopløsnings-billede af den kun 492meter store asteroide,
Billedet er ifølge NASA taget fra en afstand af kun 330km
Asteroiden Ryugu's overflade, med detaljer ned til 4,6mm!
Hayabusa2 sonden som nu kredser kun 42meter over Ryugu asteroiden, har nu fundet et sted at tage prøver frra asteroiden. Hayabusa2 har allerede sat 2 hoppende "rovere" og en lander ned på Ryugu og har nu fundet et egnet område at tage prøver fra på dne lille asteroide.
De nye billeder fra Hayabusa's nye lave bane,har en hidtil uovergået opløsningsevne på kun 4,6mm/pixel, som er de mest detaljerede billeder man nogensinde har taget af en asteroide/komet. Dermed har de kunnet identificere et område med en tilstrækkelig porøs overflade, til at udtage prøver fra. skriver Planetary Science Institute
Den klippefyldte overflade på asteroirden Ryugu Den japanske rumsonde Hayabusa2 som har kredset om asteroiden Ryugu siden Juni, skulle efter planen have sendt en lander ned på asteroiden for at tage prøver fra overfladen som skal returneres til Jorden.

Men asteroiden har vist sig at have en meget fast klippefyldt overflade, som det umiddelbart er umuligt at lade og tage prøver fra.

Japanske JAXA har derfor udsat landingen, mens man leder efter et landingssted med gruset overflade man kan tage prøver fra skriver JAXA. Hayabusa2 sendte 2 rovere ned på Ryugu i august