Asteroider

Radar billeder af Asteroiden Phaethon af Arecibo radioteleskopet

Da nær-jord asteroiden (NEO) 3200 Patheon passerede Jorden sidste uge, i en sikker afstand af 10 mio km (25x afstanden til Månen), scannede Arecibo radioteleskopet den med radarbølger og fik disse imponerende billeder, som viser at den er 6km i diameter. Det gør den til den næststørste kendte NEO asteroide, som klassificeres som "potentiel farlig", ifølge NASA
Den interstellare besøgende asteroide1I2017U1-Oumuamua
SIdste måned blevd et klart at det man troede var en ny komet, faktisk er en interstellar asteroide, i en åben hyperpolsk bane med en elongation på 1:2, der vil føre den tilbage ud i det interstellare rum. Studier af den har afsløret at den indeholder metal-rige klipper og tholiner, som kan være rester af organiske stoffer der er nedbrudt af UV lys. Baseret på dens meget hurtige lysstyrke variationer er det estimeret at den er meget aflang og ca. 400m på den længste led.

Så den interstellare besøgende er SÅ interessant, at flere astronomer foreslår at prøve at sende en sonde op til den. Men med dens hastighed på 26km/s (eller 5AU/år), skal en sådan sonde opsendes meget hurtigt, hvis man skal kunne indhente den.
Se arXiv

9 Oktober opdagede Pan STARRS1 teleskopet på Hawai en asteroide eller komet med en usædvanlig bane, som viste at den kom fra det interstellare rum på vej gennem Solsystemet. Den blev døbt 1I/2017 U1 ('Oumuamua). Da den blev opdaget havde den allerede passeret Solen og var på vej ud i det interstellare rum igen med en hastighed af 95.000km/t, så astronomerne måtte handle hurtigt for at observere den. Analyser af dens bane har vist har vist at Oumuamua kom fra et sted i retning af Vega stjernen i Lyra, selvom Vega var et andet sted på himlen, da den passerede dens nuværende position for 300.000år siden.
Den adskiller sig fra vores egne asteroider/kometer på flere måder;
Den er meget aflang og ca 400m lang.
Den har et meget højt metalindhold og indeholder ikke meget vand,
Dens overflade er meget mørk og rødlig, som følge af korrosion af kosmisk stråling
NEO nær-jord asteroiden 2012 TC4
Da i en afstand af NEO (Near Earth Asteroid) asteroiden 2012 TC4 i Oktober passerede forbi Jorden i en afstand af kun 43.000km,blev den fulgt næje af astronomer over hele verden. Det var ikke kun manges interesse der udspandt sig, men en test af et internationalt koordineret samarbejde, om at dele informationer om potentielt farlige asteroider. Samarbejdet som hedder International Asteroid Warning Network (IAWN)
Se First International Asteroid Tracking Exercise fra JPL
Billedserie af 2012 TC4s passage fra /www.virtualtelescope.euSom vi skrev forleden passerede den hus-store asteroide 2012 TC4 Jorden i en tæt men sikker afstand. Man kendte kun dens bane godt nok til at sige at den ville passere os i en afstand af 80.000 og 270.000km og at den var 10-30mstor. Den viste sig at passere Jorden i en afstand af kun 44.000km, men også kun at være 10-12m, samt at den roterer om sig selv på 12 minutter. Altså mindre end forventet og kun halvt så stor som Chelyabinsk-meteoren der forårsagede ødelæggelser i 2013

Nu hvor man kender dens bane bedre, kan man forudsige at den vil passere os igen i 2050 og 2079. Den vil ikke ramme Jorden i 2050, men kan gøre det i 2079, hvor AFP skriver at man forudsiger en risiko på 1:750!