Asteroider

Foto afasteroiden Ryugu, fra den Japanske Hayabusa2 sonde Den Japanske rumsonde Hayabusa2 som er gået i kredsløb om den 1km store asteroide Ryugu, efter 3½ års rejse har taget dette billede fra en afstand af 40km. Den er nu gået ned i en afstand af kun 20km, men skal så tæt på, at den kan tage en prøve fra den of returnere den til Jorden, ligesom dens forgænger Hayabusa-sonden gjorde.
I mellemtiden har ESA også fået støvkorn fra den første sonde til analyser. Og de lever sandelig op til forventninger om at se noget "extra-terrestisk",for de er meget anderledes end sand7støvkorn fra Jorden!
Dobbeltasteroiden 2017 YE5's bane om Solen relativt til Jordens bane

Sidste år opdagede man en hidtil ukendt stor NEO asteroide (Near Earth Orbiting) som blev døbt 2017YE5. Den blev opdaget da den var tættest på Jorden i juni 2017. Afstanden var 6 mio km og den kommer ikke tættere på Jorden end det de næste 170år, så den er ikke farlig for os.
Men nye radar observationer af den viser at den faktisk er 2 asteroider af samme størrelse som kredser om hinanden - hver er ca 900m stor. Dobbelt asteroider og asteroider med måner er ikke ualmindelige, men det er kun den sjette kendte dobbeltasteroide, som består af 2 lige store legemer skriver JPL/NASA
Ceres: Kanten af Occator krateret, men det hidtil mest detaljerede billede af en af de hvide pletter på dværgplaneten
NASA's Dawn sonde som blev opsendt 2007 og gik i kredsløb om dværgplaneten Ceres i 2015 er nu gået fra en bane 385km over Ceres til en ny bane, kun 35km over Ceres!.
Dermed har den kunnet tage en række meget detaljerede og dramatiske billeder af den store asteroide/lille planet, som ligger i asteroidebæltet lige udenfor Mars's bane. Billedet her viser en del af kraterkanten om Occatorkrateret,med en af de berømte hvide pletter, man så længe før man kom til Ceres. Se Dawn's Latest Orbit Reveals Dramatic New Views of Occator Crater fra NASA
Interstellar asteroide Oumuamua Efter opdagelsen af at den interstellare asteroide Oumuamua som passerede Jorden sidste efterår havde egen fremdrift, mener forskere fra ESA nu at det måske i virkeligheden var en komet. Kometer ligger ret yderligt i planetsystemer, så interstellare kometer er ikke ualmindelige, fordi an løsrivesnår stjerner passerer hinanden. Derfor var man meget overrasket over at Oumuamua mest lignede en asteroide.
Men hvis den udsendte gasser som forårsagede den observerde fremdrift kan det have været en komet, skriver ESA
Radarbilleder af Nær-Jord Asteroiden (NEO) Patheon
Radarbilleder af Nær-Jord Asteroiden (NEO) Patheon fra 2017

I efteråret 2017 passerede NEO asteroiden Patheon (Near Earth Object) tæt forbi Jorden. Patheon er klassificeret som en Potentiel farlig Trojansk asteroide. Ikke fordi der er stor sandsynlighed for at den rammer Jorden, men fordi den er stor og kommer ret tæt på.
Patheon er ikke en helt almindelig asteroide, men en såkaldt aktiv asteroide, fordi den udspyer gasser, lidt på samme måde som en komet. Men nye undersøgelser af data fra passagen viser at den har en usædvanlig lav albedo og dermed er meget mørk og at lyset fra den er meget polariseret. Forskerne mener det enten skyldes at dens overflade består af usædvanligt store sten, eller at sollyset har bearbejdet dens overflade, skriver National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ)