Asteroider

Kuiper bælte asteroiden KBO2012 HZ84New Horizon sonden som passerede og studerede Pluto i 2015, er nu ude i Kuiper asteroide-bæltet. Under en rutine kalibrering tog den billeder af af Kuiperbælte asteroiderne KBO2012 HZ84 og KBO2012 HE85. Billederne som viser tydelige gaståger omkring asteroiderne, er taget 40,5 AU (6,06 mia. km) fra Jorden. De menes at være en slags mini-komethaler af gasser fra asteroiderne, som ligesom kometer indeholder store mængder is

Der er stadig kontakt med Voyager sonderne som er endnu længere ude, men for at spare på strømmen holdt de op med at tage billeder for 27år siden, så disse nye billeder slår ifølge NASA rekorden for at være taget længst væk fra Jorden!.
Radar billeder af Asteroiden Phaethon af Arecibo radioteleskopet

Da nær-jord asteroiden (NEO) 3200 Patheon passerede Jorden sidste uge, i en sikker afstand af 10 mio km (25x afstanden til Månen), scannede Arecibo radioteleskopet den med radarbølger og fik disse imponerende billeder, som viser at den er 6km i diameter. Det gør den til den næststørste kendte NEO asteroide, som klassificeres som "potentiel farlig", ifølge NASA
Den interstellare besøgende asteroide1I2017U1-Oumuamua
SIdste måned blevd et klart at det man troede var en ny komet, faktisk er en interstellar asteroide, i en åben hyperpolsk bane med en elongation på 1:2, der vil føre den tilbage ud i det interstellare rum. Studier af den har afsløret at den indeholder metal-rige klipper og tholiner, som kan være rester af organiske stoffer der er nedbrudt af UV lys. Baseret på dens meget hurtige lysstyrke variationer er det estimeret at den er meget aflang og ca. 400m på den længste led.

Så den interstellare besøgende er SÅ interessant, at flere astronomer foreslår at prøve at sende en sonde op til den. Men med dens hastighed på 26km/s (eller 5AU/år), skal en sådan sonde opsendes meget hurtigt, hvis man skal kunne indhente den.
Se arXiv

9 Oktober opdagede Pan STARRS1 teleskopet på Hawai en asteroide eller komet med en usædvanlig bane, som viste at den kom fra det interstellare rum på vej gennem Solsystemet. Den blev døbt 1I/2017 U1 ('Oumuamua). Da den blev opdaget havde den allerede passeret Solen og var på vej ud i det interstellare rum igen med en hastighed af 95.000km/t, så astronomerne måtte handle hurtigt for at observere den. Analyser af dens bane har vist har vist at Oumuamua kom fra et sted i retning af Vega stjernen i Lyra, selvom Vega var et andet sted på himlen, da den passerede dens nuværende position for 300.000år siden.
Den adskiller sig fra vores egne asteroider/kometer på flere måder;
Den er meget aflang og ca 400m lang.
Den har et meget højt metalindhold og indeholder ikke meget vand,