Interstellart stof

Små gravitionelle linser som har gjort det muligt at regne sig frem til meget små klumper mørkt stof
Ved at studere 8 små gravitionelle linser ved hjælp af Hubble-data, har forskere kunnet identificere de hidtil mindste klumper af mørkt stof skriver ESAs Hubblesite.

Og når vi taler om "små klumper" af noget usynligt, svarer det til en højere opløsning, som kan give vigtige fingerpeg om hvordan mørkt stof opfører sig lokalt og dermed interagerer med det almindelige baryonske stof.
De "små" klumper er ikke så små igen, men vejer i størrelsesordenen 1 million til 1 milliard solmasser skriverfors kerne på arXiv. Det lyder måske ikke særligt detaljeret, men svarer jo kun til massen af en stor stjernehob, og er første gang man har kunnet præcisere mørkt stof i detaljer ned til en sub-galaktisk skala.

I 1054 lyste en supernova opsom en ny stjerne i stjernebilledet Taurus; Resterne af den kan idag ses som en lille neutronstjerne, omgivet af Krabbetågen (M1). Et nyt multibølgelængde survey af M1, med Hubble, Chandra og Spitzer rumteleskoperne kan nu afsløre hvordan den hårde stråling fra neutronstjernen får stjernetågen til at gløde og hvordan dens magnetfelt hænger sammen med M1's udseende. Studiet munder også ud i et ægte 3D billede af både tågen og neutronstjernens hurtigt roterende støv- og gasskive skriver ESA/NASA's Hubblesite
Kortlægning af mørkt stof i en anden galaksehob
Siden astronomer i 2018 ved en undersøgelse af kuglehobes rotation om galaksen NGC1052–DF2, fandt at den tilsyneladende var næsten uden mørkt stof, har astronemer diskuteret denne modstrid mod de gængse mørk-stof teorier som harfundet at almindeligt baryont stof kun udgør 15,7% af galaksernes masse.

Men nu har en kinesiske astronomer i en artikel i nature - Further evidence for a population of dark-matter-deficient dwarf galaxies, identificeret 19 dværggalakser i vores egen lokale galaksehob, som heller ikke indeholder mørkt stof, i en afstand ud til2 x deres radius (~1 kparsec)

Normalt tilskrives det mørke stofs tilstedeværelse i galakser, at det almkindelige stof har tiltrukket det, så der har været diskuteret om dværggalakser nu også altid er tunge nok til at tiltrække det mørke stof. Og det understøtter den nye teori altså i høj grad.
GRB 190114C udbruddet
Januar 2019 opdagede man det kraftigste gammaglimt (GRB) man hidtil har set; Med et energiniveau på 1 Tera elektron volt (TeV), var hver foton fra udbruddet 1 mia. mere energirig, end almindeligt lys!

Udbruddet som blev døbt GRB 190114C blev opdaget af en række teleskoper som Swift- og Fermi, samt MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov) teleskoperne og efterfølgende undersøgt me flere andre teleskoper inkl. Hubble rumteleskopet.

Det er første gang man har set et gammaglimt med SÅ høje energiniveauer, og beregninger har vist atfor at forklare det meget høje energiniveau, må materilale være blevet udsendt fra en kollapsende stjerne med 99,9999% af lysets hastighed, hvorefter det har ramt en skal af materiale om den døende stjerne. Sammenstødet fra disse materialer skabte energiglimtet med den meget høje energi man observerede Skriver både ESAs hubblesite og NASAs Goddard center, samt DESY (Deutsche Elektronen-Synchrotron)
Den første interstellare komet 2I/Borisov
For nylig fandt den russiske amatørastronom Borisov, som han angav til et universitet som offentliggjorde fundet på en liste. De polske astronomer som først kunne identificere komet 2I/Borisov som en komet udefra, har publiceret en artikel i Nature om deres lynhurtige fund.
Efter fundet af den interstellare asteroide Oumuamua for 2 år siden, beregnede forskere at der i gennemsnit burde komme interstellare gæster gennem solsystemet hvert andet år. Derfor lavede de polske forskere et stykke software som automatisk checker nyopdagede asteroider og kometers baner, med det formål at identificere eventuelle flere interstellare objekter. Og deres program beregnede lynhurtigt komet Borisov's høje hastighed og identificerede dens bane som en åben kurve, der dermed km udefra. Deres studier af kometen med Gemini Nord teleskopet har vist at den er ca 1km i diameter, rødlig og har en støvet morfologi. Dermed ligner den Solsystemets egne kometer.
Men eftersom kometen lige har taget en tur bagom solen, set fra Jorden og vil være synlig de næste 6 måneder "..is the best yet to come" skriver Uniwersytetu Jagiellońskiego iflg. AAAS mfl.