Solen lige nu

Skrevet af Henrik Rosenørn
Lørdag, 30. Juli 2011 23:39
Aktiv Astronomi - Astrofoto

Verdens bedste amatør-astrofoto

Den australske amatør-astrofotograf Alex Cherney som vandt STARMUS festivalens astrofoto-konkurrence, fik observationstid med verdens største teleskop: La Palmas's 10,4m. Han tog dette billede af det kolliderende galaksepar NGC5394 / NGC5395 (Arp84)

Og man må sige at Alex Cheney var heldig; Han fik mødt astronauterne Buzz Aldrin, Neil Armstrong og den Russiske kosmonaut Alexei Leonov, samt astrofysikeren og ex-guitaristen Brian May som i sin tid spilede i gruppen 'Queen'. Han holdt også sin 36års fødselsdag under STARMUS festivalen.

Hans vinderbillede var taget med et et DSLR-spejlrefleks-kamera. Han valgte NGC5394 / NGC5395 som mål, fordi det lille 13magnitude galaksepar på kun 1 x 1,7 bueminutter passede godt til det store teleskop, og fordi der ifølge ham aldrig er blevet taget professionelle farvebilleder af galakseparret i Canes Venatici

Verdens bedste amatør-astrofoto

(Klik på billedet for stor størrelse)

NGC5394 og NGC5395 er et lidt unikt kolliderende galaksepar, idet den ene er en ringgalakse.

SE VIDEOEN på www.vimeo.com/terrastro/outerspace
SE PRESSEMEDELELSE fra STARMUS

Gravatar
JohnJohansen (02.08.2011 (21:47:44))
Ringgalakse? Yes No Hej!

Jeg kender/har hørt om, eliptiske-, spiral- og iregulære galakser.
Hva fa'en er en ringgalakse?

Mvh. John Johansen

Quote
Gravatar
Henrik (02.08.2011 (23:41:11))
Ring-galakser Yes No Hej John

Opdelingen i eliptisk- og spiral- og irregulære galakser er morfologiske opdelinger: Dvs. efter udseendet. Det samme gælder ring-galakser, som er lidt mere sjældne.

Spiral galakser er aktive galakser, mens de elliptiske er ret døde vad angår stjernefødsler. En spiralgalakse kan efter et galakse-sammenstød ende som en elliptisk galakse.
Irregulære- og ring-galakser er mellemstadiet, hvor en galakse har fået ødelagt sin spiral.
Hvis en mindre galakse rammer en stor spiral nær centrum, kan det skabe et starburst af stjernedannelse r der skaber en bølge af stjernedannelse r (ligesom spiral-armene er det) der stråler radiært ud fra centrum.
Det efterlader netop galaksen med en lysende ring. Bølgen vil ofte presse det meste interstellare stof ud af galaksen, så den efterlader galaksen som en elliptisk galakse.

Det er med andre ord en ærefrygtin dgydende apokalyptisk begivenhed!

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_galaxy