Asteroide passerer tæt forbi Jorden

15 februar passerer den 50m store asteroide 2012DA14 Jorden i en afstand af kun 27.000km, eller 8% af afstanden til Månen. Selvom det er væsentligt tættere på Jorden end fx. de geostationære satellitter, er der iflg. NASA ingen risiko for at den hverken rammer Jorden eller en satellit.

2012DA14 blev som navnet antyder opdaget sidste år, så det er en ret nyopdaget asteroide. Men den er blevet studeret meget intenst, så astronomerne er ret sikre på at dens bane vil føre den forbi Jorden.

Når den passerer Jorden i en højde af 27.000km, vil den passere mellem de geostationære satellitter som kredser om Jorden i en højde 36.000km. Men chancen for at den skulle ramme en af dem er ekstremt lille, fordi chancen for at ramme en ef de få hundrede satellitter som er spredt ud over en kugleskal på 36.000km er forsvindende.

Det er en historisk tæt passage for en asteroide af den størrelse. 2012DA14 er på størrelse med den asteroide der eksploderede i Jordens atmosfære i 1908 over Tunguska, hvor eksplosionen ødelagde træerne i et større område

Selvom den kommer tæt på, vil det med en magnitude på 7,5 kræve en prismekikkert at se den på nattehimlen. Den vil atå op i øst ved 20.30-tiden og bevæge sig op mod og gennem Karlsvognen og videre mod Nordstjernen eftermidnat vil dne være faldet til magnitude 11 og vil dermed kræve en lidt større kikkert at se.

Kortet her viser hvordan den står op i øst, og bevæger sig op mod nordstjernen, hvor den forsvinder ud i rummet