Den nyopdagede stjernehob Gaia8 i Lyra B-Lyra som er en af hovedstjernerne i stjernebilledet Lyren er en ret berømt eklipsende variabel dobbeltstjerne. Ulrich Bastian fra Heidelberg University der var interesseret i dens forhistorie, har gennemsøgt ESA's Gaia-data for at se om nogle af de omkringliggende stjerner er fysisk associeret med B-Lyra. Og ved at sammenligne de omkringliggende stjerners alder, baner og kemiske sammensætning, Fandt han at der faktisk er resterne af en gammel og nu lidt spredt stjernehob med 100 medlemmer, fordelt pænt omkring B-Lyra.

Ulrich Bastian skriver om fundet "Da jeg checkede de relevante data i Gaia Data Release2 (DR2), afslørede de overraskende nok en åben hob med omkring 100 medlemmer som B-Lyra tydeligvis hører til" Antagelsen om at B-lyra er en del af hoben, er baseret på at den som den tungeste stjerne er præcist centreret i hoben og at de har samme parallaktiske bevægelse.

Fundet af den gamle hob er især interessant fordi viden om hvordan stjerner fødes i hobe og hobenes videre historie er interessant for forskere der modellerer stjernernes udvikling. Analysen er publiceret på arxiv.org/abs/1909.04612