Et nyt studie af jerns fordeling i Perseus galaksehoben, støtter teorien om et voldsomt starburst for over 10 mia. år siden, spredte store mængder tungere grundstoffer i hele universet.

Studier af spektre fra 84 galakser i Perseus galakse-hoben, taget med det Japanske Suzaku røntgen rumteleskop, viser en hel jævn fordeling af jern i hoben, som tilsyneladende stammer fra den samme kortere periode, for 10 til 12 mia år siden.

Jern dannes normalt i store stjerner, når de bliver lidt ældre, men det dannes også, når de eksploderer som supernovaer.  Tunge stjerner lever kun få millioner år, mens de mindre stjerner lever mange mia. år. I en stjernegeneration dannes der typisk 1000x så mange små stjerner som store. Så der må med andre ord have været en periode med massive stjernedannelser.

"Vi har fundet at jern er bemærkelsesværdigt jævnt spredt ud mellem galakserne. Det betyder at det m have været tilstede i de intergalaktiske gasser FØR galaksehoben blev til"  siger Norbert Werner, astrofysiker fra KIPAC.

Det skal ikke forstås sådan at stjernerne kom til før galakserne. Med en så massiv mængde stjernedannelser følger en lige så massiv serie supernovaer, i samme periode hvor de centrale sorte huller var mest aktive, og det har blæst meget interstellart stof ud af galakserne, og ud i det intergalaktiske rum - beriget med jern fra supernovaerne.

Kilde: Stanford University