Superjord exoplaneten hd189733b

"Super-jord" exoplaneter kan godt ligne Jorden med hav og landmasser, selvom de - som oftest - må have meget store mængder vand

Super-jord planeter er faste planeter om andre stjerner, som kan være op til 3x så store som Jorden.  Men selvom de består af klipper, mener man at må være dækket af et dybt hav uden landmasser

Selvom man ikke kan se exoplaneter kan man alligevel finde ud af en hel del om dem

1. Massen kan måles på påvirkningen af stjernen
  2. Diameteren kan måles  hvis den formørker stjernen
  3. Deraf kan man beregne deres massefylde.
  4. )Deres sammensætning kan vurderes efter massefylde: Planeter <1 (lettere end vand) må være gasplaneter og dem over ca. 4 må være sten eller jern.

Men da de fleste "Super-jord" planeter har en massefylde omkring 2,5 - 3 må de have en fast kerne med store dele vand eller gasser/atmosfære.

Jorden (th) vist sammen med 3 Super-jord exoplaneter

Dermed burde de med andre ord være dækket af et dybt hav.

Men en ny geofysisk model af sådanne planeter, viser at deres skorpe som må være meget stor, kan absorbere meget store mængder vand, så meget af vandet kan være inde i planeten

Dermed kan de altså udmærket godt ligne Jorden med faste landmasser og kontinenter, selvom de måske består af 50% vand!

Det vil i givet fald være godt nyt for chancen for at finde liv der, fordi biologiske processer helst skal op i lyset og evt. UV lys for at kickstarte.

KIlde: Northwestern University