Forskningssatelitter

Plutos overfalde med Triton og Solen på himlen
NASA har udvalgt 4 mulige missioner til udforskning af solsystemet, da vil arbejde videre med de næste år, under deres Discovery program:
Trident som skal kortlægge Pluto-månen Triton ved en enkel forbiflyvning.
VERITAS Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy, som skal kortægge Venus.
DAVINCI+ Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging+ som skal undersøge Venus' atmosfære.
IVO Io Volcano Observer som skal undersøge Jupitermånen Io's vulkaner.
Det er ikke sikkert alle bliver til noget, men nu vil man planlægge og undersøge de tekniske cost-benefits skriver JP/NASA

NASA gav sidste uge grømnt lys til en række nye/kommende projekter; Et af dem er den JHU-ledede "Dragonfly" mission, som er en drone der skal flyves til Saturn-månen Titan, hvor den efter planen skal lede efter spor af liv, på den store måne. Dragonfly skal efter planen opsendes i 2026 og lande på Titan i 2034 skriver John Hopkins University.
Selvom Titan kun er en måne og så langt ude at den burde være dybfrossen, holdes den varm af indre processer og magnetisme og tidevandskræfter fra Saturn, som gør den til det mest jordlignende miljø i solsystemet, med skyer regn og søer - selvom det er en helt anden kemi end vores.
Dragonfly Titan-dronePenn State University er efter aftale med NASA igang med at udvikle en Quadcopter drone til at undersøge Sarturn-Titan.
I Titans tætte atmosfære vil det ikke kræve så meget energi at holde en drone flyvende, så planen er at den skal kunne hoppe rundt og tage prøver over store dele af Titans overflade. det hpber man den vil kunne gøre i ca 2 år. Den skal opsendes midt i 2020'erne og nå Titan i 2034, skriver Penn State University
NASAs IMAGE ( Imager for Magnetopause-to-Aurora Global Exploration) satellit før opsendelsen25 marts 2000 opsendte NASA satellitten IMAGE ( Imager for Magnetopause-to-Aurora Global Exploration), for at studere Jordens magnetosfære og Nordlys. Den var oprindeligt designet til at skulle holde i 2år, men gav et væld af nye informationer, så den blev 2x forlænget yderligere 2år, indtil man 18 Dec 2005 tabte man kontakten til den efter en rutineopdatering. Man hørte ikke fra den siden og er også siden blevet usikker på dens præcise bane.

20 Jan. 2018 fangede den 47årige amatørastronom Scott Tilley et svagt radiosignal skriver NASA. Og med hans interesse for satellitter, mistænkte han ifølge USA today at det kunne være den forsvundne IMAGE satellit og rapporterede det til NASA, som undersøgte og bekræftede det!
Det var oprindeligt hypotesen at kosmisk stråling havde ødelagt en af dens kommunikations-chips,så den tabte jord-forbindelsen. Man ved stadig ikke om det var årsagen, men det er stadig en gåde hvordan og hvornår den er kommet tilbage online. Det er NASA meget nysgerrige efter at finde ud af og undersøger årsagerne som de poster løbende her