Merkur

Se Merkurpassagen Live, fra de kanariske øer
Merkur passerer ind foran Solen, ideg 9/5 2016
Merkur passerer ind foran Solen, idag 9/5 2016 (Foto: NASA)

Selvom Solen varmede godt idag, VAR den faktisk en smule mørkere end ellers. efter at den inderste planet Merkur formørkede Solen. Det tog Merkur 8 timer at passere solskiven, set fra Jorden. Billedet er fra NASAs dækning af begivenheden.

Carbon sedimenter fra nedslag
Umiddelbart ligner Merkur Månen meget, men den er meget mørkere. Det har undret forskere meget. Baseret på data fra Messenger sonden forslog forskere at det kunne skyldes Carbon, der var bragt til Merkur af kometer.
De har nu fået bekræftet at det er Carbon der gør den mørkere, men har fundet at det ikke kommer fra kometer, men derimod fra Merkur's eget indre, som meteorit-nedslag har spredt udover dens overflade

SE 'Mercury’s Mysterious “Darkness” Revealed'
Rester efter magnetfleter på Merkur Målinger af magnetiske krystaller i Merkur's overflade viser at Merkur har haft et magnetfelt, Målinger er foretaget med Messenger sondens Magnetometer, da den passerede meget lavt henover overfladen, mod slutningen af dens mission.
Merkur har ikke længere et magnetfelt til at beskytte sig mod den hårde stråling fra Solen, men har altså haft det, for flere milliarder år siden.

Kilder: PSI's 'Mercury's Ancient Magnetized Crustal Rocks '
og 'Evidence of Ancient Magnetic Field on Mercury'
Messenger missionen slutter Messenger rumsonden fejre 4 års ødselsdag i banen om Merkur. Men den kan snart ikke mere og er ved at løbe tør for brændstof; Så Forleden lavede man en sidste korrektion, for at holde dens bane lavt over Merkur nogle uger endnu, hvorefter den forventes at styrte ned på Merkurs overflade inden 30 april.
Messnger var iøvrigt den første videnskalbelige sonde som benyttede solsejl, til at spare brændstof.
LÆS MERE på John Hopkins University