sunAstronomer fra University of Sheffield ha optaget musikalske lyde skabt af lang-bølgede vibrationer i Solens atmosfære. Bølgerne kaster lys over fænomenerne i Solens magnetiske atsmosfære

Lydende er optaget ved hjælp afsatellit data og avancerede matematiske modeller, som har adskiltde forskellige rytmer i Solens yderste atmosfære - Koronaen.

Et af de vigtigst fund ved optagelserne er den måde de aftager på, idet de giver viden om hvordan plasmaen spredes i koronaen

Højopløsnings optagelser viser hvordan koronaen er fyldt med banan-formede magnetiske strukturer, kendt som magnetiske loops, som kan blive op til 100.000km lange. Disse loops hænger meget tæt sammen med soludbrudende (flares) som starter længere ned i atmosfæren.

Loopene har en gennemgående rytmik, når man afspiller dem som lyd, og denne præsentationsform giver faktisk en meget intuitiv fornemmelse af dynamikken i processen. det er med andre ord ikke bare en popularisering af resultaterne, men en måde at analysere data på.

Næste skridt for forskerne bliver at lave nogle endnu mere avancerede algoritmer, der kan afsløre yderligere detaljer fra loopenes indre