Den interstellare asteroide,Oumuamua som passerede solsystemet i 2014
En af 2014's største overskrifter var da den interstellare asteroide Oumuamua passerede hurtigt gennem solsystemet.
Udover at være en sjælden gæst, skabte det også overskrifter at den tilsyneladende accelererede, efter sin passage ind om Solen. Det var der mange hypoteser om, og især da en respektabel Harvard professor nævnte muligheden af at den kunne være kunstig.

Accelerationen kunne forklares med gasser der undslap den,men problemet var at der ingen gasser var at se. Det kunne så være små klippestykker der var brækket af den. NASA mfl. holder nøje udkig efter nær-Jord asteroider, så derfor har forskerne gennemgået data om de asteroider der passerede Jorden i 2014, for at se om nogle af dem kan have været af interstellar oprindelse.

Ifølge deres publicering i arXiv Discovery of a Meteor of Interstellar Origin fandt de 3 asteroider nær Jorden som var ekstraordinært hurtige. De 2 af dem var der ikke helt præcise data om, men den tredje, som var en 0,48m asteroide, ramte Jorden med en hastighed på 43.8km/s 2014-01-08 17:05:34 UT. Dermed er den over dobbelt så hurtig som normale meteorer fra Solsystemet. Og ved at spore dens bane tilbage kunne de beregne at dens oprindelige hastighed havde været 60km/s og at banen kunne stamme fra det interstellare rum.

De kan ikke konkludere at meteoren der ramte os 2014-01-08 17:05:34 stammede fra Oumuamua. Men baseret på opdagelsen af de 2 interstellare objekter, beregner de at der kan være et interstellart for hver 5kubik-AU i solsystemet og at vi dermed kan lære meget om indholdet af sådanne objekters indre spektroskopisk,når de brænder op i atmosfæren.