Super-Jord exoplaneten K2-18b, hvis atmosfære indeholder vand
Astronomer fra bla. University College of London, har for første gang fundet spor efter vanddampe i atmosfæren om en super-Jord planet K2-18 b, som ligger 111lysår fra Jorden og blev opdaget i 2015. Super-Jord planet vil sige at det er en fast planet med atmosfære, som bare er større end Jorden.

K2-18 b er 8x tungere end Jorden og over dobbelt så stor, så dens atmosfære som mest består af brint og helium er meget tættere end Jorden. Desuden er dens moderstjerne en ret aktiv lille rød dværgstjerne, så K2-18b sandsynligvis får ret store strålingsdoser. Dermed er den altså ikke specielt beboelig for mennesker, selv om der er atmosfære og vand.

Når vi idag har fundet over 4.000 exoplaneter, men stadig ikke ved så meget om deres sammensætning, er det godt nyt at vand ikke er så unikt, som man kunne frygte. Men når James Webb rumteleskopet, ESA's ARIEL exoplanet rumteleskop mfl. kommer op indenfor de næste 3-9år, vil vi få meget mere viden om forholdende på andre planeter, skriver forskerne på UCL om fundet, som er publiceret i Nature
Analyserne blev gennemført vha.Hubble rumteleskopet, som også skriver om opdagelsen.