Bjerg på Mars med eksponerede sediment-lag
Rovere og satellitter har fundet adskillige tegn på en våd fortid på Mars, men uden at finde spor efter liv af den grund. Livet på Jorden menes at være opstået omkring undersøiske skakter, hvor mineraler og næringsstoffer er væltet op fra undergrunden; Skakter som Spirit roveren også har fundet på Mars.

Men en ting er at der var vand på Mars for 3-4 mia år siden, hvor liv kan være opstået, noget helt andet er hvor det kan have gemt sig i mellemtiden, eller der kan være spor efter det: Umiddelbart virker Mars jo stendød, men mange forskere mener liv kan have overlevet i det barske miljø. Nøglen til at kunne overleve er adgang til essentielle næringsstoffer som carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen, phosphor og svovl - tilsammen kaldet CHNOPS. Problemer er at Mars-overfladen ikke indeholder mange af disse stoffer; For når en planet som Mars engang var flydende og så er størknet, er de blandet rundt i hele planeten indre; På Jorden derimod trænger de op gennem geotermiske skakter og kondenseres på overfladen.

Meteoritter derimod indeholder store mængder CHNOPS og Mars bombarderes dagligt af tusinder af mikrometeoritter, som ikke smelter på vej ned gennem den tynde atmosfære. Så når man ikke kan måle ret meget CHNOPSpå overfladen af Mars, må det skyldes at det blæses rundt og samler sig i små revner i overfladen skriver Andrew Tomkins, geolog på Monash University på The Conversation
Så når både ESA og NASA næste år opsender rovere til Mars for at leve efter liv med nye avancerede instrumenter, vil de netop søge efter spor af aktivt liv eller rester efter det, i små revner på Mars overfladen.