Planeterne i august - jupiter, Saturn, Mars og Uranus
Så erd et endeligt blevet astronomisk fuldmørke igen! :)

Og aftenhimlen vrimler med planeter disse dage, hvor man både kan se Jupiter,Saturn, Mars, Uranus og lidt ud på natten også Venus!

Jupiter
Jupiter (C) astronomibladet Flextube 350Lige efter mørket er faldet på ved 23 tiden,står Jupiter som en klar stjerne der dominerer himlen lavt i syd. Selv i den mindste håndkikkert, kan man se dens måner. Og har man et teleskop eller spottingscope, der kan forstørre mere end 40-50x, kan man også se et par af dens bælter og nogle dage også den store røde plet! (som jo kun er synlig lidt under halvdelen af tiden).
Jupiter stor dog ret lavt i år, så selvom den er flot og man har et større teleskop, kan man ikke se SÅ meget på den.
Saturn
Saturn (C) astronomibladet FS128Lidt syd for og over Jupiter står Saturn som den næstklareste stjerne på den lave sydhimmel lige nu. Dens berømte og meget meget smukke ringe kan ses i selv de mindste teleskoper der kan forstørre 20-30x. Ved en lidt højere forstørrelse, kan man tydeligt se mellemrummet mellem ringene og planeten, den mørke ring 'Cassinis deling' og den største måne Titan; I lidt større teleskoper kan man se 5-6 måner om den!
Saturn er ALTID flot at se!!

Mars
Mod øst og endnu højere oppe står Mars. Den er meget klar - og stor - i år, fordi Jorden og Mars passerer hinanden og dermed er tættest. Det er også derfor der i år opsendes hele 4 rumsonder til Mars.
Men dermed er den også større end sidste år og da den samtidigt står højt på himlen senere på aftenen, er det et godt Mars-år. I et teleskop kan man se dens polkalot og det mørke område Cyrtis Major, som er et højdeplateu nær dens ækvator, hvor solsystemets største vulkan Olympus Mons står.

Uranus
Hvis man vil have lidt mere udfordring, kan man også opsøge gasplaneten Uranus. Den er ikke iøjefaldende, men er tydeligt blålig og i et teleskop ved kan man tydeligt se at den er en lille skive. Men med en diameter på kun 2-3", kan man heller ikke se mere.

VenusVenus (C) Astronomibladet Skymax127
Venus som står op ved 2-tiden er ufatteligt klar og meget smuk; I et teleskop eller udsigtskikkert fra 20-30x forstørrelse, kan man se den som en meget klar og funklende lille halvmåne.
Hvis man tatger tidligt afsted om morgenen kan man ikke undgår at bemærke den på østhimlen om morgenen.

Derudover vil Månen også passere gennem planetrækken, når den kommer tilbage i slutningen af august