Venus og Månen på himlen, fotograferet af Allan Reib, Helsingør
Foto af Allan Reib, Trykkerdanmen, Helsingør som har taget dette billede med mobiltelefonen

Flere har spurgt hvad det er for en klar stjerne på vesthimlen om aftenen i øjeblikket; Men det er faktisk slet ikke en stjerne, men Jordens søsterplanet Venus, som er ved at "overhale" jorden indenom og dermed kommer tættere og tættere på os og derfor er den så ekstraordinært klar lige nu.

Når nu Venus bevæger sig ind mellem os og Solen, kommer vi til at se den bagfra - dvs se dens natside. Så i takt med at den nærmer sig os, bliver den større, men ligner også mere og mere en nymåne. Men eftersom Venus er konstant dækket af et tykt skylag, er der ikke nogen kraetre eller detaljer at se; Til gengæld er planeten den smukkeste diamant-agtige mini-måne at se i et teleskop;
Venus' størrelse og fase i løbet af marts-april
Billederne her er taget med ca. 10 dages mellemrum d. 26/3, 8/4 og 18/4 med et Skymax 127 AZ GTi WiFi teleskop, (C)astronomibladet

Det kræver ikke noget stort teleskop at se selv den mindste 50mm kan vise det, men man skal op over 30x forstørrelse, for at se formen tydeligt.
Det er til gengæld nu man skal ud at se den, inden den kommer mellem os og solen, og dermed drukner i sollyset - Det er der stadig nogle uger til, så der er god tid til at se den, hvis man har bare et lille teleskop eller udsigtskikkert

Denne weekend får Venus iøvrigt selskab af nymånen på aftenhimlen og om nogle uger dukker Merkur også op på aftenhimlen, sammen med Venus.