Data fra ESA’s Venus Express viser, at Venus stadig er geologisk aktiv, og istand til at skabe vulkaner

Det har længe været kendt at der simpelthen ikke er kratre nok på Venus og at noget derfor må fjerne dem. Det menes at være vulkansk aktivitet, men spørgsmålet er om det sker langsomt eller hurtigt - Er der en form for kataklysmisk proces som med mellemrum har oversvømmet overfladen med lava, eller sker det langsomt med flere små vulkan udbrud. Nye resultater fra ESA's Venus Express sonde viser at det sandsynligvis er det sidst der er tilfældet.

“Nu har vi stærke beviser på overfladen for, at der er sket nylie udbrud" siger Sue Smrekar, som er videnskabsmand ved NASA's Jet Propulsion Laboratory.

Venus  mountain

Det vulkanske Venus-bjerg Idunn Mons

De stærke beviser er i form af analyser af sammensætningen af overfladen ved et vulkansk bjerg, som er anderledes end det omkringliggende terræn. Dataene er samlet med VIRTIS (Visible and Infrared Thermal Imaging Spectrometer) på Venus Express sonden, som har været i kredsløb om Venus siden 2006

VIRTIS registrerer klarheden af overflade klipperne; Data som hænger sammen med klippernes ‘emissivitet’. I 2008 offentliggjorde  Jörn Helbert og Nils Müller fra Institute of Planetary Research i Tyskland, et kort over variationerne i den infrarøde emissivitet over Venus's sydlige halvkugle

Dr Smrekar og hendes kolleger fokuserede på tre bjerge der ligner Hawaii som er velkendt for sin vulkanske aktivitet. Og de viste at disse områder havde større emissivitet end omgivelserne, hvilket indikerer at terrænnet omkring dem også har en anden sammensætning.

Venus Express
Venus Express sonden

På Jorden nedbrydes lava på grund af iltning, men på Venus er denne nedbrydelsesprocess hurtigere i den varmere og tættere CO2 atmosfære på Venus.

Forskerne tolker derfor forskellen i sammensætningen som et bevis på at atmosfæren ikke er i stand til at nedbryde geologiske formationer (og dermed også kratre) hurtigt, idet vulkanerne estimeres til at være 2,5 millioner år gamle

Selvom den gradvise nedbrydning måske ikke er så spektakulær som den anden teori, gør det tilgengæld Venus lidt mere Jordnær.

Kilde: ESA's Venus Express hjememside