En ny kategori storme er opdaget på Saturn - mellemstore storme
Jupiter er kendt for sine stormfulde skybælter, mens Saturn normalt kun præges af tynde skybælter med små kortlivede storme og med lange mellemrum nogle meget Store hvide storme. De små storme er typisk 2000km store og varer nogle dage, mens de store er 10x større, varer adskillige måneder og kan trække en hale efter sig, der strækker rundt om hele planeten!

Men et nyt studie af Saturn baseret på mange amatørastronomers fotos, og nogle færre men mere detaljerede billeder fra Hubble og Calar Alto observatoriet, har afsløret en hidtil uset tredie type storm: Mellemstore storme!
Det lyder måske banalt, men i de 10år Cassini-sonden kredsede om Saturn, så man ingen af disse storme, som nu dukker op om planetens nordpol. Desuden er der meget stor forskel på størrelses-forholdende; De nye er 10x større end de små storme, men kun 1/100 så store som de store.

De store storme dukker normalt op med årtiers mellemrum og da den sidste blev set af Cassini i 2011, mener forskerne at de nye storm kan være Store hvide storme der er fejlet eller blevet opløst inden de voksede sig helt store.
De skriver at de fortsat vil holde øje med dem for at se om de udløser mange lyn ligesom de store storme, eller om de mere ligner de små storme. Studiet er publiceret i Nature Astronomy 2019