atmosphere on Earth and Mars

Forskere fra San Diego University har opdaget identiske kemiske processer på Jorden og Mars, som kan fortælle om deres fortid og forklare den mystiske meteorit fra Mars

Man har længe undret sig over hvordan Mars's atmosfæren kan lave en "fælde" for carbonater som vist på bill. th. Man har hidtil ment det skyldtes en foto-kemisk proces mellem ozon og CO2, men da Robina Shaheen fra UCSD fandt et lignende fænomen på Jorden, begyndte hun at studere det nærmere.

Hun fandt at det skyldes en reaktion mellem hydrogen-peroxide og carbonater, som reagerer med sandkorn der indholder forbindelser med oxygen. Dermed dannes der carbonforbindelser der ligner dem man også har fundet i ALH84001 meteoritten der blev fundet på Jorden, men som vides at stamme fra Mars. Mange forskere mener ellers at fundet af en lille aflang lomme af karbon-forbindelser inde i ALH84001-meteoritten, kan være et tydeligt tegn på at der har været liv på Mars. Men det mener Shaheen ikke. Istedet mener hun den kan være resultatet af denne kemiske proces i Mars's atmosfære

Hun mener også at erkendelsen af at Jordens atmosfæres kemiske reaktioner med støvpartikler i luften kan tvinge os til at revurdere vores opfattelse af Jordens øko-system, som ellers er præget af dynamiske reaktioner mellem større luftmasser. Og især i en varmere fremtid, hvor støv får bedre muligheder for at reagere med luften.

Kilde: UCSD