Lurer er kun 10cm stort Primodral Black Hole i det ydre solsysstem?
Siden man fandt ud af at mange af de ydre asteroiders baner enten ikke er stabile, eller påvirkes af et hidtil ukendt tungere legeme i det ydre solsystem, har forskere ledt efter en manglende større planet langt ude i solsystemet - indtil videre uden held, selvom der har været flere infrarøde surveys af himlen, som burde kunne se en sådan planet.

Men nu foreslår forskere at det kan være et såkaldt "ur-sort hul" (kaldet et Primordial Black Hole (PBH)). PBH er små sorte huller, som man mener kan være dannet af "ur-suppen" lige efter Big Bang og inden de første stjerner kom til. De fleste PBH burde være fordampet idag, men de større af dem kan være overlevet.

Et sådan PBH kunne veje 5x Jordens masse og have en diamete på kun 10 cm! Det vil også være koldt og dermed ikke kunne ses hverken visuelt eller i IR, men vil kunne ses i højenergispektret, skriver de på arXiv.org/abs/1909.11090. Forskerne afskriver ikke planet 9-teorien, men foreslår at lede efter røntgen-kilder der bevæger sig, eller mikro-gravitionelle linser, for at undersøge PBH-teorien.