En støvet Supernova, som den der kan have eksploderet for 2,6 mio år siden Forskere fra Kansas University har identificeret et lag af jern-isotopen Fe60 i deponeringer på bunden af verdenshavene. Fe60 er en radioaktiv jern-isotop med en halveringstid på 2 mio år, som kun kan dannes naturligt i supernovaer og dermed er et sikkert tegn på en supernova i nabolaget. Og med den mængde og henfald de har fundet, har de dateret den til 2,6 mio år siden og placeret den i en afstand af ca 150 lysår fra Jorden. Fundet er publiceret i Nature

Normalt trænger kosmisk stråling og isotoper ikke ned på på Jordens overflade, men denne dose gjorde altså. Og med den nedre atmosfære fyldt med elektrisk ladede metal-ioner, kan der langt lettere opbygges elektriske ladninger i atmosfæren og dermed massive lyn-storme, som må have forårsaget vidtrækkende skovbrande over hele Jorden.

Denne hypotese understøttes af fund af et globalt kulstof-deponeringslag, i en dybde der svarer til et par millioner år siden, som man hidtil ikke har haft nogen forklaring på, men som Fe60 fundet og deres lyn-ild's hypotese forklarer, skriver forskerne på KU.edu

Det var iøvrigt i samme periode menneskets forfædre begyndte at rejse sig op fra at gå på alle fire til at gå på 2 ben. Og hvis skovene nedbrændte og i en lang tid blev erstattet af sletter, ville vores forfædre være langt bedre stillet oprejst, hvor man bedre kan orientere sig og nå blade på unge træer. Altså spekulerer KU forskerne på, at menneskets udvikling kan være accelereret af supernovaen for 2,6 mio år siden.

Samtidigt beroliger de med at en lignenede hændelse ikke vil gentage sig de næste mange millioner år, da den nærmeste supernova-kandidat idag er Betelgeuse 650 lysår herfra.