Kort over vand eller hydrater på vesta

En kortlægning af de fundne vandige mineraler på asteroiden Vesta, viser iflg. forskerne hvordan vandet kom til Jorden.

Analyser af asteroiden Vesta's overflade fra DAWN sonden som lige har forladt den, har vist at den indeholder væsentlige deponeringer af hydrerede mineraler på dele af overfladen.

Der er også lignende hydrater på Månen, men de er fordelt helt anderledes end på Vesta. For på Vesta er de tydeligvis kommet til Vesta fra større og mindre nedslag på dens overflade på et tidligt tidspunkt i Solsystemets historie. Det ses tydeligt på kortet herover, hvor hydraterne er lyse

Forskellen fra Månen er at hydraterne på Månen som blev udstødt fra Jorden, mens den stadig næsten var flydende er jævnt fordelt. Dermed er hydraterne blevet blandet med overfladematerialet og blevet jævnt fordelt over Månen.

Dermed kan man med andre ord direkte se hvor vandet kom fra på Vesta, hvilket er umuligt på Jorden og Månen. Det er til stor hjælp for planet-forskere, som nu kan regne på hvornår og hvorfra nedslagene med vandet kom