De indre asteroider vi kender i det indre solsystem, er alle enten sorte eller grå. Men det ydre Kuiper-asteroidebælte er mere rødlige. Nye computermodeller viser at de stammer fra organiske materiale

Man kender i dag godt 1000 Kuiper-bælte asteroider, men ved meget lidt om dem, fordi de - selv på Hubble billeder - kun fylder en enkelt pixel.

Men man kan observere deres farve, og det har overrasket at Kuiper bæltet tilsyneladedende er langt mere farverig end de indre asteroider. Grunden er at de indre asteroider er "kogt og stegt" af Solen, så deres vandindhold er forsvundet og overfladen er svedet af, så de blive renten grå eller sorte.

De ydre asteroider i Kuiper bæltet er derimod ikke udsat for sollyset på samme måde, og ligner mere kometer. Men hvor kommer så den røde farve fra?

Ifølge forskerne fra NASA skyldes det at isen indeholder en del andre grundstoffer ligesom kometerne; Nemlig ilt, ammoniak, kulstof og nitrogen.

KPO-asteroiderne har givetvis en metal kerne ligesom kometerne, dækket af et tykt lag vand-is og dernæst en skorpe udenom. Skorpen er dannet af småmeteoritter og "lettere brændsår" fra Solstrålingen.

Og computermodellerne viser tydeligt hvordan denne blanding med tinde vil danne organiske molekyler, som kan fremstå som grønne eller røde. Umiddelbart er den ydre skorpe sort, men meteornedslag og 'cryovulkaner", kan undergrave skalen og blotlægge den underliggende skal som har disse farver frem

Forskerne understreger at de ikke snakker om at liv kan dannes  i dem, men kun de simple byggeblokke.

Kilde: NASA/JPL