Geogoliske studier af Curiosity roverens fund og data fra Gale krateret på Mars, får forskere til at konkludere at krateret i længere perioder har været domineret af søer der er presset op fra undergrunden, for så at tørre ud.
Konklusionerne som er publicere i Nature Geoscience er baseret på fund af salte i det ler-rige sedimentære plateau som roveren pt er igang med at undersøge. Ler kan efter geologers mening kun dannes i vandige miljøer. Når de indtørrede ler-lag ligger i lag på lag, som man har fundet dem ved foden af det centrale bjerg i Galekrateret Mount Sharp, tyder det på periodisk tilbagevendende vand. Og når de nu også har fundet større koncentrationer af salte bekræfter det hypotesen om tilbagevendende våde perioder og udtørringer.

Længere nede i bunden af Galekrateret har forskerne tidligere fundet tegn på ferskvand som stemmer med modeller om grundvandsoptrængen. skriver NASA/JPL

Følg med på ISS

news

Følg med i hvad der sker på ISS

Den internationale rumstation ISS er et af historiens største projekter og til efteråret kommer den første dansker ombord!