NASA har gjort plads til 20 mikro-satelitter der kan passe ind når de opsender større satellitter. En af dem er et helt unikt mikro rumteleskop, der skal undersøge vores nærmeste nabostjerne for små indre og måske beboelige planeter.

Hvis vi nogensinde skal gøre os håb om at nå planeter om andre stjerner, skal det være nogle af de nærmeste. Den allernærmeste er Alfa Centaurus som faktisk er et triple stjeresystem der ligger 4,4 lysår herfra.

Til trods for adskillige undersøgelser af den har man endenu ikke kunnet finde nogle større planeter om Alfa Cetaurus. Men de hidtidige undersøgelser udelukker ikke at at der kunne være mindre planeter om dem. Nye undersøgelser og simulationer af dobbelt-stjerne systemer har vist at de måske ikke er så ugæstfrie som man hidtil har troet, idet man mente at planeter kunne blive revet løs, og/eller skiftevis stegt og frosset ned.

Rumteleskopet "ExoPlanetSat" skal derfornærstudere Alfa Centaurus igennem længere tid, for at finde eventuelle små langvarige lysvariationer fra den, som kan røbe tilstedeværelsen af små lette jord-lignende planeter.

ExoPlanetSat består af 3 Cubesats som hver især er ca. 10x10x10cm og kun vejer 1kg.

Kilde: Astrobio.net