På en pressekonference i eftermiddags annoncerede NASA, at Voyager sonderne nu er kommet ind i et nyt område om Solsystemet som de kalder en "magnetisk motorvej", fordi Solens magnetfelt blander sig med det interstellare magnetfelt

Solens magnetfelt brydes som en bovbølge og fører store mængder ioniserede atomer med sig, både fra det interstellare rum udefra og fra Solvinden indefra

"Selvom Voyager 1 stadig er inde i Solens indflydelsesfære, kan vi nu smage lidt på miljøet udenfor, fordi partiklerne suser ind- og ud af denne magnetiske motorvej" sagde Edward Stone fra NASA.

Man havde oprindeligt regnet med at have tabt kontakten til Voyager sonderne på nuværende tidspunkt, men nye mere følsomme radiomodtagere og større antenner har gjort det muligt at få nogle få data fra dem endnu

Voyager 1 der blev opsendt i 1977 passerede i 2004 den bobbel der kaldes "Termination Shock". Det er endnu ikke til at vide hvornår den kommer fri at den Heliosheaten og er ude i det interstellare rum. NASA siger det kan være et spørgsmål om måneder eller om år.

En af de ting Voygar sonderne er kendt for, er det budskab de bærer med sig: En lille guldplade med et kort over Solens position i forhold til de nærmeste pulsarer og billeder af mennesker.

Selvom Voyager er er nået langt vil der dog gå 40.000år før den kommer i nærheden af andre stjerner