I dag navigerer rumfartøjer efter stjernebillederne vha. små teleskoper - som iøvrigt ofte laves i Danmark. Men et nyt forskningsprojekt undersøger om man kan navigere efter stråling fra pulsarer istedet

Pulsarer er døde stjerner der roterer meget hurtigt og derved udsender en regelmæssig stråling som er let at adskille fra anden radiostråling i rummet. Da signalerne fra dem blev opdaget i 1967 af militære satellitter, blev de derfor holdt hemmelige, fordi man mente at de kunne stamme fra udenjordisk liv. Det blev også overskrifterne da astronomerne opfangede dem året efter i 1968.

Men fordi de er så lette at lokalisere der er flere i Solens nabolag (Se kortet herunder), kan man bruge dem til at bestemme satellitter og rumsondres orientering i rummet. Solens placering blev også identificeret ud fra de omkringliggende pulsarers placering på guld-pladen på Voyager sonden.

Derfor undersøger britiske forskere nu hvordan man kan orientere sig i rummet vha. pulsarerne, istedet for at bruge stjernehimlen. Dette forskningsprojekt er finansieret af ESA som vil bruge det i fremtidige sonder, hvis det bliver en succes