En nydannet stjerne oplyser de kosmiske skyer omkring sig i dette nye billede fra ESO. Det er støvpartikler i den enorme sky omkring stjernen HD 97300, som spreder lyset fra stjernen, ligesom en billygte, som skinner igennem tåge. Den effekt danner reflektionstågen IC 2631. Selvom det er HD97300, som er i rampelyset lige nu, er det lige netop det omgivende støv, som vil bevirke, at denne stjernes korte berømmelse fuser ud, for i støvet dannes der nye stjerner, som i fremtiden vil overstråle den, vi ser nu.

Den lysende plet i dette nye billede fra ESOs 2,2m teleskop, er en reflektionstågen IC 2631. Denne type tåger er skyer af kosmisk støv, som tilbagekaster lyset fra en stjerne i nærheden, og det giver et flot skær omkring stjernen, som vi ser det her. IC 2631 er den klareste tåge i området, som kaldes Chamaeleon-komplekset. Det er en stor sky af gasarter og støv, som indeholder nydannede stjerner, og stjerner, som lige nu er under dannelse. Området befinder sig omkring 500 lysår borte i det sydlige stjernebillede Kamelæonen (Chamaeleon).

IC 2631 får sit lys fra stjernen HD 97300, som er en af de yngste, tungeste og klaresete stjerner i nabolaget. Området er fyldt med stof til stjernedannelsen, og det ser man som de mørke tåger både over og under den blåtlysende IC 2631 på billedet. De mørke tåger er så tætte af støv og gas, at lyset fra baggrundsstjernerne ikke kan trænge igennem dem.

Selvom den dominerer billedet her, er HD 97300 ikke en af himlens superstjerner. Det er en T Tauri stjerne, og det er den tidligste fase i relativt små stjerners liv, hvor vi kan se dem lyse op. Når de bliver ældre, vil de tabe masse, og skrumpe ind. Men lige nu i denne stjernes T Tauri fase af sit unge liv, stråler den meget mere end den kommer til, når den har trukket sig sammen og i milliarder af år vil lyse som en hovedseriestjerne.

I denne ret kortlivede fase har de unge stjerner allerede ovefladetemperaturer som dem, de også har som hovedseriestjerner, og derfor er de så klare. I deres ungdom er de stort set noget opblæste udgaver af, hvad de vil være i deres midaldrende liv. Endnu er de ikke begyndt at smelte hydrogen sammen til helium i det indre, sådan som almindelige hovedseriestjerner gør det, men de gør sig til og producerer en masse varme ved at trække sig sammen.

Reflektionståger som den omkring HD 97300 spreder blot stjernelyset ud i rummet. Det mest energirige ultraviolette lys, som stråler ud fra alle unge, varme stjerner kan ionisere gasserne omkring, og få dem til selv at lyse op. Så har vi en emissionståge. Sådan en er tegn på, at der i det indre findes meget varmere stjerner, som når de bliver ældre vil kunne ses tusindvis af lysår borte. Så kraftig er HD 97300 slet ikke, så dens tid som stjerne i rampelyset bliver kun ganske kort i astronomisk forstand.

Kilde: ESO