Ved at studere de store galaksehobe, har astronomer givet den mest præcise måling til dato af effekten af den mørke energi på universets udvidelse

Samtidigt giver målingerne en bedre forståelse af hvorfor den mørke energi får universets udvidelse til at accelerere.

En af usikkerhederne ved "den mørke energi" er, at man endda ikke er 100% sikker på at det ER energi, men måske bare er effekten af en løbende ændring af tyngdekraft-konstanten.

Men det vil kræve flere mere præcise målinger udført på samme måde som disse, før man kan sige det entydigt.

Røntgen billede af  galaksehoben Abell 2219

Galaksehobene som er de største kendte strukturer i universet, begyndte at samles for 10 milliarder år siden, og er også dem der kan studeres længst væk, så vi kan se dem som de så ud for meget længe siden. Derfor er de også oplagte til at studere hvordan universets udvidelse har været med til at forme dem.

"Efterhånden som universet har udvidet sig, er det blevet sværere for tynbgdekraften at samle strukturer som galaksehobene. Og samtidigt efterlader det der forårsager universets acceleration et tydeligt fingeraftryk på disse strukturer" siger Adam Mantz, som er forsker hos NASA's Goddard Space Flight Center og tidligere graduate student ved KIPAC

Selvom mørk energi's eksistens er generelt accepteret - det MÅ være der - så er der forskellige forklaringer på hvordan det virker. Disse nye målinger som er gjort ve at sammenholde de forskellige teoretiske modeller med observationer af galaksehobene, er mest konsistent med den enkleste af de kosmologiske modeller - den såkaldte "kosmologiske konstant" forklaring på mørk energi, som et uniformt sammenhængene energimønster i universet

Analysen er publiceret i denne måneds udgave af Monthly Notices of the Royal Astronomical Society og er skrevet af forskere fra  SLAC National Accelerator Laboratory og Stanford University.

Source: Stanford University