2 engelske astronomer har studeret et større udvalg af centrale sorte huller i andre galakser, og har dokumenteret at de roterer hurtigere nu, end på noget andet tidspunkt i universets historie

Galakserne og deres centrale supermassive sorte huller lever i en evig synergi. Og et af de store spørgsmål i øjeblikket er da også at finde ud af hvad der kom først: Var det de sorte huller der "samlede" galaskerne om sig, eller udviklede de sorte huller sig i galaksernes centre? Og hvad vil de ende med?

De store afstande i universet er som en tidsrejse: Jo fjernere galakser man studerer, jo længere tilbage i tiden ser man.

Så derfor har 2 engelske astronomer studeret de centrale sorte huller i et større antal sammenlignelige galakser på forskellige afstande.

Dr Alejo Martinez-Sansigre of the University of Portsmouth og Prof. Steve Rawlings of the University of Oxford benyttede en kombination af radio- og røntgen teleskoper til undersøgelsen