Tidslinie over big Bang

Hvordan så universet ud før stjernerne tændtes? Det er forskere kommet et skridt videre på at afsløre, ved at studere reflektioner fra quasarer i de tidlige mørke gasskyer

Forskere fraUniversity of Cambridge og California Institute of Technology har studeret hvordan lyset fra fra quasarerne reflekteres i lokale gaståger, og mener at de dermed har fundet et "Missing Link" fra det hydrogen-dominerede tidlige univers.

IIllustration: En tidslinie over universets begyndelse Credit: NASA/WMAP Science Team.

De første 500 mio. år i universets historie indtil de første stjerner blev født var helt mørkt, så vores viden om det er begrænset.

"Vi har i realiteten haft held til at få et kig ind i den mørke periode, ved at studere lyset fra en quasar i en fjern galakse for milliarder af år siden. Lyset fungerer som et baggrundslys for alt det gas der ligger imellem, så vi kan måle det" siger Professor Max Pettini fra Cambridge's Institute of Astronomy (IoA), som ledte forskningsarbejdet sammen med PhD student Ryan Cooke.

Et af de store spørgsmål har altid været overgangen fra de totalt hydrogen og Helium dominerede inerte gasskyer, til de senere gasskyer og stjerner som havde "større mængder"  (dvs. få procent) tungere grundstoffer. Men de mener at have fundet netop denne overgangsfase i gasserne fra de tidligste quasarer.

Studiet er offentliggjort i Monthly Notices fra the Royal Astronomical Society