Et internationalt forskerhold har fundet klare beviser for at der et par mia. år efter Big Bang, var en periode hvor universets temperatur steg med 50%

Universet er jo koldt og lufttomt. Men selvom der ikke er meget gas i rummet mellem stjernerne og galakserne er der dog noget, og det kan endda være særdeles energi-rigt.

I det tidlige univers var størstedelen af det baryonske stof, ikke samlet i stjerner og galakser som idag, men spredt ud i universet som en tynd gas. De første galakser var dannet på det tisdpunkt, men slet ikke som vi kender dem i dag, men i form af quasarer. På det tidspunkt - omkring 1 milliard år efter Big Bang -  var temperaturen af disse intergalaktiske gasser ca. 8 000oC

Ved hjælp af data fra 10m Keck teleskopet, har holdet bag opdagelsen fundet at temperaturen i perioden fra 1 milliard år og frem til 3,5 millitrader år efter Big Bang steg med 50% til 12 000oC

Astronomen Dr. George Becker fra University of Cambridge som ledede arbejdet siger: "Tidligt i universets historie, var størstedelen af universets masse ikke samlet i galakser, men i en tynd gas som udfyldte alt rum. Gassen kaster en række skygger over lyset fra quasarerne, som er ekstremt fjerne og meget klare objekter. Ved at analysere  hvordan disse skygger blokerer baggrundslyset fra quasarerne, kan vi beregne mange af gassernes fysiske egenskaber, såsom hvor- og hvad det er, og hvor varmt det er"

Dermed har de kunnet påvise den "klima-ændring" de omtaler i artiklen. Årsagen til temperaturstigningen var quasarerne selv, som udsendte meget energirige (varme) jets ud i de intergalaktiske gaståger, og dermed varmede dem op.

Kilde: University of Cambridge